Vaderschapsverlof

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Vaderschapsverlof

#1 , 25 mei 2018 08:13

Hallo,

Ik heb soortgelijke vraag hier al eens gevraagd maar ondertussen heb ik meer details over mijn vraag EN toen was er geen eenduidig antwoord dus ik probeer even opnieuw:

Mijn vriend moest op 3 mei werken van 14 tot 22u. S morgens om 1u ben ik echter in het ziekenhuis opgenomen omdat mijn water gebroken was (zwanger). Mijn vriend heeft zijn werkgever verwittigd dat hij die dag niet zou komen werken.
Ons kindje is uiteindelijk pas geboren om 23u.
Tijdens de uren dat mijn vriend zou moeten werken, was hij dus nog geen vader (geboorte viel na werkuren) dus zijn wij van mening dat dit nog geen vaderschapsverlof is.
Mijn gynaecoloog heeft dan ook een attest geschreven voor mijn vriend waarop staat dat 3 mei sociaal verlof was wegens ziekenhuisopname partner.

Zijn werkgever wil dit nu echter weigeren en gewoon inboeken als vaderschapsverlof. Kunnen zij dit doen?

Ik vind het zo jammer dat ze altijd zo moeilijk doen, het gaat hier nu over een onbetaalde dag dus wat verliezen ze ermee... (ter info: hij is 'gewoon' arbeider in een drukkerij dus kan gerust een dagje gemist worden).

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 25 mei 2018 09:13

neen, dit mag uiteraard niet.

De dag van de geboorte geldt als dwingend familiaal verlof. En heeft dus niets te maken met het vaderschapsverlof van 10 dagen.

Redelijk frapant dat ze dit willen doorduwen als een vaderschapsdag.

Is dit een kleine firma? Kennen ze de wet wel?

Als ze niet akkoord gaan dan stap je gewoon naar de vakbond of zoek een werkgever die de wet wel volgt.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 25 mei 2018 09:26

Geboorteverlof kan opgenomen worden vanaf de dag van de geboorte. 23u is nog steeds binnen dezelfde dag, dus an sich lijkt mij dit een correcte toepassing van de regels.

Niettemin mogen de dagen waarop het geboorteverlof wordt opgenomen vrij worden gekozen en komt deze situatie perfect in aanmerking voor verlof om dwingende redenen, zie http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42338

Ik zie bovendien geen omstandigheid waaronder de werkgever dit laatste kan weigeren. Dit systeem is precies bedoeld voor "onvoorziene" situaties waarbij je onmogelijk kan gaan werken zonder dat de werkgever u onwettige afwezigheid kan aanwrijven.

Laat de werkgever weten (desnoods via een aangetekend schrijven) dat op de dag van de geboorte er geen geboorteverlof wordt opgenomen en gebruik de 10 dagen zoals voorzien. Bal ligt dan weer in het kamp van de werkgever.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2018 10:44

Dank voor jullie antwoorden. Het is een firma van een dikke 50 werknemers.
Ze kennen de wet wel maar proberen toch om werknemers niets toe te staan, ondanks dat ze er recht op hebben.
Vb: ouderschapsverlof kan niet geweigerd worden (hooguit eens uitgesteld) maar als een vader dit daar neemt, kan deze op véél commentaar en rotklusjes rekenen van de bazen...

Momenteel wegen de voordelen van daar werken nog zwaarder door dan de nadelen dus mijn vriend zal er toch nog blijven werken. Helaas moet je er dus die bazen hun mentaliteit bij pakken...

mjers
Berichten: 1788

#5 , 25 mei 2018 11:06

Dan zal je de situatie moeten aanvaarden zoals die is. Weet dat de wet aan uw kant staat. De rest is uw vrijwillige keuze.

P.S. Een hond heeft een baas, een mens heeft een werkgever :wink:

Terug naar “Andere”