jezelf laten uitbetalen als jobstudent

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

jezelf laten uitbetalen als jobstudent

#1 , 08 mei 2018 13:01

Stel dat je als student legaal wilt bijverdienen, bv. via bijles geven of, in mijn geval, drone vlieg lessen, kan je dan via een interim kantoor jezelf laten uitbetalen als jobstudent? Of is dat volledig illegaal?
Is het dan beter om een vzw op te richten? Kan dat dan een belastingsvrije vzw zijn (ik zal niet boven de 25.000 euro uit komen)?

Allez, ik zou een structuur willen vinden dat mijn opstartkosten/vaste kosten laag zijn, omdat ik maar af en toe eens een lesje ga geven, maar zou het wel graag legaal doen. Alle ideeen welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 08 mei 2018 20:43

Ja, dat mag.
Het interimkantoor doet alle wettelijke zaken met het geld, houdt een commissie in, en betaalt jou het verschil uit.
Deze procedure noemt payrolling, en wordt vaak gedaan voor freelancers die dit niet zelf willen regelen, of maar 1 opdracht om de 2 jaar hebben.

Een alternatief is het statuut student-zelfstandige.
Als je hier aan de eisen van voldoet, is dit een heel gunstig regime, maar je moet wel zelf je boekhouding doen.
Als je dit doet als eenmanszaak, betaal je iets van 80 euro aan opstartkosten (aanvraag ondernemingsnummer) en voor de rest enkel de kosten waar je zelf voor kiest in functie van je ondernemerschap (in dit geval lijken dit er mij geen grote te zijn).

Waar ik niet op kan antwoorden, is of je wel zomaar drone vlieglessen mag geven, maar dat staat los van je eigenlijke vraag, denk ik.

Reclame

Terug naar “Andere”