verplicht collectief verlof bij nieuwe werkgever

Gebruiker45
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

verplicht collectief verlof bij nieuwe werkgever

#1 , 26 apr 2018 11:57

Hallo,

Ik ben zeer recentelijk (mid april) veranderd van job omdat de workload op mijn vorige job stilaan onhoudbaar geworden was en ik daardoor een verhoogd risico had op lichamelijke en physische problemen.
Ik kom uit een 4/5 werkregime, en had dit jaar nog geen wettelijk verlof opgenomen, dus kan ik 16 verlofdagen overnemen bij mijn nieuwe werkgever. Mijn nieuwe werkgever hanteert collectief verlof (3 weken vanaf 24 juli), maar er was me gezegd geweest tijdens mijn sollicitatiegesprekken dat bedienden die niet afhankelijk waren van de productie gedurende 1 of 2 weken zouden kunnen doorwerken en dit verlof dan op een ander tijdstip konden inplannen. Nu ik echter effectief in dienst ben, blijkt dat ze deze procedure toch herzien hebben. Dit zou betekenen dat ik dus ook verplicht met verlof moet, en dat ik dus al 15 dagen van mijn 16 dagen kwijt ben aan het collectief verlof. Dat betekent ook dat ik onvoldoende verlof over heb voor mijn vakantie begin juni, terwijl dit nochtans besproken was tijdens de sollicitatiegesprekken. De reis was al geboekt voor aanvang van het 1e gesprek en dus voor het contract getekend werd en zij waren hiervan op de hoogte.
Bijkomende moeilijkheid is dat ik zwanger ben en mijn verplicht zwangerschapsverlof ingaat vanaf 15/8. Indien ik verplicht word om al mijn verlof op te nemen tijdens het collectief verlof, heb ik zelfs onvoldoende verlof om de periode tussen het collectief verlof en de aanvang van mijn bevallingsverlof (= 5 dagen) te dekken. Ik heb ook nog heel wat privé zaken omtrent de zwangerschap te regelen die veelal moeilijk zijn buiten de werkuren, maar dus geen marge meer...
Men werkt er ook met ADV dagen en inhaalrust, maar gezien ik geen volledig jaar in dienst ben, heb ik geen zicht op hoeveel ik hiervan aanspraak heb. Er vallen ook 2 feestdagen en 1 vervangende feestdag tijdens mijn zwangerschapsverlof, maar na enig opzoekwerk blijkt dat ook deze wegvallen als ze in zwangerschaps of ziekteverlof vallen.
Zit ik volledig vast nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 apr 2018 12:39

Mijns inziens zijn er 2 mogelijkheden:

Ofwel vragen aan je werkgever om je toch van werk te voorzien gedurende het collectief verlof (dit is toegelaten, ook al is het collectief verlof goedgekeurd in de ondernemingsraad, voor mensen die niet voldoende jaarlijkse vakantie hebben staan); ofwel die dagen overbruggen met een werkloosheidsuitkering (document C103, speciaal type voor mensen die niet voldoende verlof hebben).

Feestdagen die in je zwangerschapsrust vallen, als je al meer dan 30 dagen in rust bent, ben je virtueel kwijt (lees als: ze worden betaald door de ziekenkas). Moesten ze in de eerste 30 dagen vallen, moet je werkgever deze nog betalen.

Regeling omtrent ADV en inhaalrust is bedrijfsspecifiek, en kan ik geen wettelijke formaliteiten rond vertellen.
Vaak is het zo dat je 1 ADV dag per maand dat je tewerkgesteld zult zijn, krijgt.
Voor dit jaar zullen dit er 3 zijn (mei en juni, en half april + half juli).
Vaak is het ook zo dat je ze maar kunt opnemen, na de periode.

Omtrent te weinig dagen tussen collectief verlof en zwangerschapsrust:
Je hebt 3 weken verlof, daar kun je dat toch in regelen?
En anders je zwangerschapsrust een week vroeger nemen?
Of onbetaald verlof nemen, dat is ook een optie.

Gebruiker45
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2018 14:33

Hallo,

OK, bedankt voor het advies.
Voor optie 1 kunnen er mogelijks nog complicaties zijn. Ik ben nl als bediende tewerkgesteld in het labo, dat min of meer gekoppeld is aan de fabriek. Aangezien de fabriek zowiezo 3 weken gesloten is, en er daar dus geen arbeiders zullen zijn, zou ik 'legaal/veiligheidshalve' gezien niet alleen mogen komen werken. Ik zou nl niet alleen op de site mogen als er niemand anders is. Thuiswerk is ook niet toegestaan, ook al zijn de opties er wel.

Ik zal volgende week nog eens goed alle opties bekijken met mijn werkgever.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 26 apr 2018 14:38

alvast uw annulatieverzekering voor uw vakantie aanspreken.
u kan ook altijd onbetaald verlof nemen natuurlijk.

betreft die 5 dagen voor je wettelijke moederschapsrust. Je kan 5 dagen vroeger in moederschapsrust gaan. Dat wil dat wel zeggen dat je na de geboorte 5 dagen sneller weer aan het werk zal moeten.

Gebruiker45
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 apr 2018 14:55

Hallo,

Mijn reis annuleren is niet echt een optie, en ik vind persoonlijk ook niet dat ik dit moet doen omdat het besproken geweest is tijdens de sollicitatiegesprekken en men toen bevestigde dat ik zeker een 2-tal weken kon doorwerken tijdens de collectieve vakantieperiode, waardoor ik toch voldoende vakantie zou hebben.

Formuleer C103 geldt enkel voor senioren of jeugdvakantie, en ik ben 35 jaar, dus daar kan ik volgens mij ook geen aanspraak op hebben.

Verlof zonder wedde lijkt me nog de beste optie, maar ik lees ook dat dat een gunst is van de werkgever en dus kan hij dit ook altijd weigeren. Ideaal is het alvast niet, gezien dit gevolgen heeft voor de eindejaarspremie, verlof voor volgend jaar, edm..

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 26 apr 2018 14:58

inderdaad verlof zonder wedde is een gunst van de werkgever.
staat er iets op papier van wat er tijdens het sollicitatiegesprek is overeengekomen ivm uw verlof? zoniet staat u hierin natuurlijk niet aan de sterkste zijde.

praat er eens over met uw werkgever en als uw vakantie opzeggen geen optie is, hopen dat hij u onbetaald verlof toestaat.

Gebruiker45
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 apr 2018 15:10

Hallo,

Nee, er staat helaas niks op papier. Ik heb hiervoor een 10-tal jaar bij mijn vorige werkgever gewerkt en dat was mijn 1e vaste job dus ik heb helaas niet zoveel ervaring met contractbesprekingen en dergelijke afspraken. Dat is dus zeker een les naar de toekomst toe...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 apr 2018 15:42

Dit zijn moderne problemen en luxe problemen, ik vind dat je u werkgever aan zijn woord herinnert wat hij je mondeling heeft belooft bij de sollicitatie gesprekken !
Collectieve sluitingen is zeer ideaal voor een bedrijf maar voor sommige werknemers past het nooit, hun partner moet dan juist werken of andere familiale problemen.

Ik hoop voor u dat u er uit geraakt, maar denk ook eens aan je werkgever !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker45
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 apr 2018 17:13

Ik ben zeker van plan om mijn werkgever aan zijn belofte te herinneren, maar heb geen back-up plan als hij deze toch niet naleeft of als hij geen andere oplossingen in acht wil nemen.
Ik zie dit niet als een luxeprobleem. Ik heb absoluut geen probleem met collectief verlof, anders had ik daar niet in dienst getreden, maar ik zit nu gewoon met het feit dat ik daar pas gestart ben, geen volledig verlof heb en ik ook nog eens zwanger ben. Mocht ik niet zwanger zijn, dan had ik gekeken naar opties om de reis te verleggen naar de periode met collectief verlof, maar dat is al te ver in mijn zwangerschap en ik mag dan niet meer vliegen. Het is de enige familiereis dit jaar en ik zou een aantal mensen zwaar teleurstellen indien ik het zou moeten annuleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 apr 2018 20:10

U werkgever zal ook geen hoofdvogel geschoten hebben met u aan te werven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker45
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 apr 2018 21:10

U kent me niet, dus u kunt u daar niet over uitspreken. Dit probleem staat immers los van mijn engagement en prestaties. Toch bedankt voor de constructieve reactie.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 26 apr 2018 21:12

U werkgever zal ook geen hoofdvogel geschoten hebben met u aan te werven !
Werkgever had vooral geen beloftes mogen maken die hij bij nader inzien niet kan nakomen.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker45
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 apr 2018 21:23

Dankjewel voor de reactie. Ik denk er precies zo over. Het gaat niet over mijn prestaties of engagement, want ik wil er met volle moed voor gaan. Het gaat over een belofte die gemaakt is voor ik in dienst werd genomen, waar men uiteindelijk op terug keert en waardoor ik nu problemen in mijn privé heb...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 apr 2018 09:09

Laat het zeer duidelijk zijn voor mij is een woord een woord en dit is heilig, hij had je dit moeten melden en geen losse beloftes doen dit is het punt, al de rest is bijzaak !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 apr 2018 09:31

Dit zou betekenen dat ik dus ook verplicht met verlof moet, en dat ik dus al 15 dagen van mijn 16 dagen kwijt ben aan het collectief verlof.
heb je dan geen recht op 20 dagen?

https://www.groups.be/1_75468.htm?rdeLocaleAttr=nl
Als het een verhoging van de arbeidstijd betreft, is het Hof van oordeel dat een nieuwe berekening moet worden uitgevoerd maar enkel voor de periode waarin de arbeidsuren van de werknemer zijn toegenomen.

Een werknemer die gans het jaar 2014 halftijds zou hebben gewerkt en in 2015 voltijds werkt, zou recht hebben op 4 voltijdse weken jaarlijkse vakantie en voltijds vakantiegeld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”