Wijzigen plaats van tewerkstelling - verworven recht

Lucrèse
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wijzigen plaats van tewerkstelling - verworven recht

#1 , 24 apr 2018 08:22

Is de plaats van tewerkstelling een verworven recht en kan deze zomaar eenzijdig veranderen?

Om een lang verhaal kort te maken, ik werkte vroeger in een bijkantoor in West-Vlaanderen, deze locatie stond ook op mijn contract.
Door persoonlijke omstandigheden ben ik verhuisd naar de Kempen, ik heb eerst gesproken met mijn werkgever of ik mocht in het bijkantoor daar werken, en dat was geen enkel probleem. Moest dit niet het geval geweest zijn gingen we eventueel een andere locatie zoeken om te gaan wonen.
Na iets meer dan een jaar krijg ik nu te horen dat ik naar Brussel moet gaan werken :(
Enkele weken terug heb ik mijn baas tijdens een meeting op een fout gewezen, hij werd kwaad en heeft gedreigd om mijn plaats van tewerkstelling te wijzigen (collega's zijn hier getuige van). Er zijn al verschillende klachten geweest tegen hem voor pesten maar van hogerhand wordt daar niks aan gedaan. Nu ben ik dus blijkbaar aan de beurt.
Eén van zijn argumenten is dat het kantoor dat contractueel vastligt nu gesloten is.
Door de overplaatsing naar Brussel wordt mijn verlof ook niet goedgekeurd want dat is nu opeens afhankelijk van de collega's daar en wie eerst was krijgt eerst verlof volgens hem :roll:
Ook zegt hij dat ik naar Brussel moet omdat ik een bedrijfswagen heb. Ik dacht dat men zoveel mogelijk probeert te vermijden om bij te dragen aan files en vervuiling.. hij dus niet.
In ieder geval, ik ben niet akkoord en vraag mij af of dit zomaar kan? Ik weet ook niet echt bij wie ik hiermee terecht kan op het werk?
Mijn werk is perfect uit te voeren vanop verplaatsing, ik doe het al jaren zo, eerst in West-Vlaanderen, daarna in de kempen.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 apr 2018 15:36

U had beter uw plaats van tewerkstelling laten wijzigen in uw arbeidscontract. Een wezenlijke verandering in plaats van tewerkstelling kan op zich niet zomaar, en kan als verbreking van de arbeidsovereenkomst door de werkgever gezien worden.

Waar woon je in de Kempen? Aarschot is ook Kempen en Aarschot - Brussel is "amper" 45 km (evenveel als ik ongeveer doe voor mijn woon-werk verkeer). Of je daarvoor kan claimen dat de werkgever uw arbeidsovereenkomst verbreekt, betwijfel ik.

Maar als het uw directe overste is die u wil pesten, zou ik eens met die overste zijn baas gaan praten. Of u dient een klacht in wegens pesten op het werk bij de vertrouwenspersoon op uw bedrijf...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”