Persoonlijk Ontwikkelingsplan

CHM
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Persoonlijk Ontwikkelingsplan

#1 , 11 apr 2018 07:39

Beste,
Na meer dan 10jaar positieve evaluaties & functioneringen word ik ineens verplicht om een POP te ondertekenen waarmee ik absoluut niet akkoord kan gaan.
Indien ik dit onderteken met "onder voorbehoud" of "onder bezwaar" heeft dit dan een juridische waarde? Zal met deze woorden rekening gehouden worden bij de Arbeidsrechtbank?

Alvast bedankt voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 apr 2018 09:24

.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 11 apr 2018 09:48

Een POP is een HR-methode om jouw leerdoelen en ambities in de toekomst te definieren. Een persoonlijk ontwikkelingsplan dus. Dat wordt afgesproken tussen jou en je werkgever. In een eerste instantie is dat dus iets wat je SAMEN bespreekt. als je werkgever jou een plan voorlegt dat hij op zijn eentje heeft uitgedacht, schort er iets aan zijn interpretatie van een POP. Ik zou eerst binnen de HR-afdeling van je bedrijf de documenten opvragen met de werkwijze voor het maken van een POP en dan eenvoudig je leidinggevende vragen om samen de POP uit te werken zoals de richtlijnen het voorschrijven. Ga voorlopig niet in op de discussie of je het ondertekent of niet. (onderteken ook helemaal niets nu) In eerste instantie moet de werkwijze kloppen. Neem alvast ook contact op met de vertrouwenspersoon binnen je bedrijf en kaart even de zaak aan. Dat gesprek blijft discreet. Of een POP voor de arbeidsbank gebruikt kan worden, geloof ik niet; Want het zou een gezamenlijk opgesteld document moeten zijn en zoals ik je lees is dit het niet. Mag ik veronderstellen dat je een ontslag voelt aankomen?

Reclame

CHM
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2018 07:38

Beste,
Het is de HR dienst die wil dat ik deze POP onderteken, die eenzijdig werd opgesteld. Wat het ontslag betreft, ja dat voel ik hangen.
Alvast bedankt

eylis
Berichten: 8842

#5 , 12 apr 2018 08:10

Spreek hierover met de vertrouwenspersoon bij het bedrijf en beter nog met de vakbondsafgevaardigde. Overweeg om je meteen te syndiceren als je dat nog niet bent. Een POP hoort echt een gezamenlijk besproken parcours te zijn. Neem gesprekken met HR op. Juridisch mag en kan je een gesprek (waaraan je deelneemt) opnemen zonder dat de andere deelnemers daarvan op de hoogte zijn. Een tweede belangrijke stap: stel zélf een POP op waarin jouw persoonlijke voorstellen en bijscholingsbehoeften in aan bod komen en biedt dat (per mail aan ) aan HR aan met de woorden: "Vind ingesloten mijn voorstel tot een POP. Ik kijk uit naar de werkvergadering waarin we samen een POP zullen uitwerken."Stuur deze mail ook in BCC naar je thuis-emailadres , indien je een bedrijfs-emailadres zou gebruiken.

Terug naar “Andere”