Doktersattest antidateren? En datums aanpassen?

puttemanp
Topic Starter
Berichten: 613

Doktersattest antidateren? En datums aanpassen?

#1 , 06 apr 2018 17:44

Vraagje vermits ik twijfel...

Een werknemer bezorgt me vandaag een attest gedateerd op datum van vandaag. Dit attest dekt echter een ziekte vanaf gisteren.
Concreet:
Ziek van 5/4 tem 7/4, maar dokter heeft werknemer pas op 6/4 gezien.

2de probleem:
De datums op het attest zijn aangepast.
Er stond eerst ziekte van 6/4 tem 6/4
Dit is overschreven en er is van gemaakt van 5/4 tem 7/4

Werknemer is inderdaad sinds gisteren afwezig.

Moet/kan ik dit attest in twijfel trekken?

Thx

P.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 06 apr 2018 18:44

Omtrent het eerste: dit is de normale gang van zaken.
Dokter heeft bijvoorbeeld geen tijd meer op donderdag, dus patiënt gaat op vrijdagvoormiddag.
Dokter schrijft dan voor dat de ziekte een dag eerder begonnen is.
Wat is het alternatief? Naar spoedgevallen gaan om een griepje vast te stellen?

2e mag normaal niet, dokter moet een nieuw attest uitschrijven.
Anders kan de patiënt zelf wijzigingen aanbrengen.
Indien niet digitaal moet een dokter daarom alle lege ruimte opvullen (met een streep) zodat de patiënt niets kan bijschrijven.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 06 apr 2018 18:50

Als de patient het ziektebriefje aanpaste lijkt me dit een grove fout die onmiddelijk ontslag wegens zware fout mogelijk maakt. Dubbelcheck dit met je sociaal secretariaat als je dit zou willen doorduwen.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 06 apr 2018 19:17

Datums op een attest veranderen mag niet. Kan je dit laten verifiëren?

Anderzijds is het de dag van vandaag en afhankelijk van waar men woont vaak onmogelijk dezelfde dag een dokter te zien. Als zelfstandige die een dergelijk attest nooit nodig heeft ondervind ik waar ik woon dat ik zelden op de dag zelf, of zelfs de dag erna bij de huisarts terecht kan. En als ik een dokter nodig heb is het al erg met mij. Er is op sommige plaatsen een serieus tekort aan huisartsen...

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 06 apr 2018 20:50

Zou dokter om uitleg vragen... als het door hem gewijzigd zou zijn ofwel een nieuw ofwel naast de wijziging zou het dan toch door dokter genaamtekend moeten zijn.

Terug naar “Andere”