Verplicht overwerken

Javice
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verplicht overwerken

#1 , 05 apr 2018 17:36

Beste mensen,

Ik en een goede vriend van mij werken samen in hetzelfde bedrijf als weekendtechnieker.
Wij werken dus zaterdag 12 uur en zondag 12 uur maar krijgen wel hetzelfde loon als iemand die 38 uren werken.
Omdat er in het weekend zelden productie draaid ( wij doen dus onderhoud ), word er verwacht dat wij op maandag overuren komen doen om te helpen bij de opstart
Ik werk daar nog met een tijdelijk contract, maar mijn vriend, die een vast contract heeft, zei dat het zelfs in het contract staat dat wij verplicht 10 maandagen per jaar moeten komen.
Mag dit zomaar ? iemand verplichten om overuren te doen buiten onze vaste werkdagen ?
( en nu ik hier toch een post maak wil ik ook dit vragen : wij krijgen 2x 20min pauze op een werkdag van 12 uur, is dit niet wat ... weinig ? )

mvg
https://t.me/pump_upp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2018 19:37

In sommige sectoren mag men overuren doen.

Anders ga naar je vakbond om het te vragen, want als je een burn-out zou krijgen dan is het natuurlijk te laat hé
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Javice
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2018 10:17

Er is nog een verschil tussen mogen en moeten eh.
Wij werken in de voeding btw

De werksfeer en mentaliteit is zo slecht bij ons da wij helemaal niet willen komen op maandagen maar onze verantwoordelijke verplicht ons om te komen
https://t.me/pump_upp

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2018 10:36

In de voeding sector kan men je wel degelijk verplichten om meer uren te doen, mits recup later, of uitbetaling van loon, wat ook het meest gebeurt in de voeding.

Als je werkelijk maar je 38 uur wil doen dan ga je toch een andere sector moeten kiezen !

Ik heb altijd in de voeding gewerkt, en wij waren boos als men te weinig uren hadden, 75 a 85 uren per WEEK waren onze normale uren, onze loonbrief was dan ook meer dan het dubbele dan een andere die in de bouw werkte.
P.S ik heb nog prikkaarten van juist één jaar en de minste week was 75 uren !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”