Werkgever doet moeilijk

OpheliaV
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Werkgever doet moeilijk

#1 , 26 mar 2018 22:54

Ik zit een beetje verveeld met deze situatie en weet niet goed wat ik nu moet:

Ik zit sinds januari thuis omdat ik zwanger ben en een angststoornis heb. Ik nam hiervoor medicatie en was hier heel goed mee, maar omdat ik zwanger ben mag ik deze dus niet nemen met als gevolg dat de angststoornis in zijn volle ornaat terug is.

Werkgever heeft de eerste 2 maanden niet moeilijk gedaan. Ik kreeg wel een controlearts over de vloer (die overigens ontzettend onbeschoft was) maar is toen akkoord gegaan met mijn behandelend arts.

Ondertussen krijg ik dus een ziekte uitkering van het ziekenfonds (ziekte is erkend door de adviserend geneesheer tem 14 april)

Nu was mijn arbeidsongeschiktheid verlengd (omwille van intensieve psychotherapie, in overleg tussen psychologe en huisarts), deze was verlengd tot 14 april. Ik kreeg opnieuw de controlearts over de vloer, deze keer was hij nog onbeschofter en zat mij zelfs vierkant uit te lachen, wat ik echt verschrikkelijk vond. Hij heeft toen tegen mij gezegd dat hij akkoord ging tot 25 maart en "dat ik daarna maar moest zien". Ik heb toen aangegeven dat ik hier niet mee akkoord was en gevraagd of hij contact wou opnemen met mijn huisarts, hij heeft dat aangegeven op het formulier en zei dat hij dat zou doen.

Nu blijkt dus vandaag dat de controlearts geen contact heeft opgenomen met mijn huisarts. Toen ik ging informeren bij mijn werkgever bleek dus dat ik mijn huisarts had moeten vragen om contact op te nemen met de controlearts, en niet omgekeerd. Ik wist dit niet.

Omdat het onmogelijk is voor mij om te gaan werken (ik kan het huis niet uit want dan krijg ik paniekaanvallen en sowieso als ik thuis ben ook, mijn schoonouders doen boodschappen en komen mij helpen met het huishouden omdat het me gewoon echt niet lukt) ben ik dus thuisgebleven. Ik heb wel een lange mail naar de personeelsafdeling gestuurd met mijn hele verhaal erin, daar werd heel bot op geantwoord dat als ik niet kwam opdagen ik geen gewaarborgd loon zou ontvangen (maar die ontving ik dus sowieso niet meer, ik ontvang sinds 10 februari een ziekte uitkering van het ziekenfonds) en dat ik onwettig afwezig ben (hier staat overigens niks over in het arbeidsreglement, alleen over het gewaarborgd loon)

Nu heb ik 2 vragen:

1: Ben ik inderdaad onwettig afwezig en kunnen ze me hiervoor ontslaan of heb ik alleen geen recht meer op gewaarborgd loon?
2: Verlies ik nu ook mijn uitkering van het ziekenfonds?

Hopelijk kan iemand mij helpen want zit echt met de handen in het haar..

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2018 14:21

1: Ben ik inderdaad onwettig afwezig en kunnen ze me hiervoor ontslaan of heb ik alleen geen recht meer op gewaarborgd loon?
Je hebt niet officiëel geprotesteerd tegen de beslissing van de controle-arts. Dit betekent dus dat je inderdaad terug had moeten gaan werken op 26 maart. Ik raad u aan om vandaag nog zo snel mogelijk naar uw huisarts te gaan, zodat deze kan vaststellen dat je arbeidsongeschikt bent, en dit attest via A.S. naar uw werkgever op te sturen (mail vandaag ook reeds een scan van dit attest door naar uw personeelsverantwoordelijke / baas met de melding dat het origineel onderweg is.
2: Verlies ik nu ook mijn uitkering van het ziekenfonds?
Geen idee. Had je terug gaan werken, had je terug uw normale loon gekregen en geen uitkering meer. Uw langdurige ziekte is in principe afgelopen (dit heeft de controle-arts zo bepaald, en dit is niet geprotesteerd geweest). Ik weet niet zeker wat er gebeurd als je na uw langdurige ziekte niet terug gaat werken, maar opnieuw een attest inlevert.

Neem zeker en vast contact op met uw ziekenfonds en leg de situatie uit en vraag advies. Indien u ook bij de vakbond aangesloten bent, neem dan ook met hen contact op voor advies. Idem voor uw huisarts. Misschien heeft deze laatste hier ook ervaring mee.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2018 15:00

lees art 31 arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978, daarin is de procedure in vastgelegd als je niet akkoord gaat met de beslissing van de controlearts.

u dient zich te laten onderzoeken door een daarvoor bevoegde scheidsrechter-arts
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2018 15:26

Moet dit niet gebeuren binnen de twee dagen nadat de controle-arts zijn bevindingen meegedeeld heeft? Die periode lijkt me al vestreken?

Verder ook belangrijk om te melden dat de kosten van de scheidsrechter-arts gedragen worden door de verliezende partij. Als de TS dus ongelijk krijgt, moet ze ook de kosten van de scheidsrechter-arts betalen. Toch wel goed om weten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

OpheliaV
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mar 2018 17:19

Bedankt allemaal voor het advies.

Attest heb ik al laten opmaken, ik heb ook netjes laten weten hoe het zat, met een hele lange email.

De huisarts heeft ondertussen kunnen regelen dat er inderdaad een arts-scheidsrechter bij komt. Ik heb ondertussen documenten van de huisarts, mijn psychologe èn morgen ook de gynaecologe waarin alles staat over mijn behandeling en hoe het verloopt. Die kan ik dan dus alvast voorleggen.

Ik besef heel goed dat ik had moeten bekijken hoe die hele procedure in zijn werk ging, ipv blindelings op mijn huisarts te vertrouwen. Ik was me er niet van bewust dat dit per bedrijf verschillend kon zijn, maar goed, het is wat het is. Wat me meer stoort is hoe ze met mensen omgaan, er komt totaal geen redelijkheid aan te pas. De controlearts in kwestie staat daar ook om bekend. Het lijkt ook wel alsof ze samen werken met maar 1 arts, als ik het zo hoor van anderen, dit op zich vind ik al vreemd. Maar goed.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mar 2018 21:32

controle artsen werken inderdaad voor meerdere werkgevers !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

OpheliaV
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mar 2018 23:27

controle artsen werken inderdaad voor meerdere werkgevers !
Ja dat weet ik, maar het lijkt alsof mijn werkgever alleen met die ene bepaalde controlearts samenwerkt. Iedereen krijgt hier blijkbaar dezelfde over de vloer, en iedereen zegt dat hij ongelofelijk onbeschoft is.

Terug naar “Andere”