onterechte registratie ongewettigde afwezigheid

CG2018
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

onterechte registratie ongewettigde afwezigheid

#1 , 09 mar 2018 12:32

Hallo,



Ik werk momenteel als uitzendkracht en heb me vorige week woensdag ziek moeten melden.

Ik heb de gehele procedure die mijn uitzendkantoor voorschrijft voor het melden van ziekte gevolgd zoals het hoort.

Aan de telefoon meldde men me dat ik wel een dagelijkse ‘thuisblijfplicht’ had tussen 14 en 18u betreffende het bezoek van een controlearts, dit ondanks dat op mijn attest stond aangeduid dat ik het huis mocht verlaten.

Nu, dit even terzijde, want ik was ook te ziek om het huis daadwerkelijk te verlaten en lag plat in mijn bed. Omstreeks 15u35 die dag belde desbetreffende controlearts aan, echter tegen dat ik wakker schoot, uit mijn bed was opgestaan en me naar de voordeur had begeven reed hij net weer de afrit af.

Het was absoluut niet zo dat ik uitermate traag was, de arts vond het blijkbaar gewoon niet nodig om lang genoeg te wachten zodat mensen ook de tijd hebben de deur te openen en reed terwijl hij me aan de deur zag staan toch verder de afrit af, gaf gas bij en vertrok met piepende banden.

In de brievenbus stak dan zijn attest waarop hij zichzelf nog meer dan een kwartier profijt gaf (hij noteerde er geweest te zijn om 15u20, terwijl het in werkelijkheid bijna 15u40 was) en waarop tevens aangeduid stond dat ik me volgens de afspraken met mijn werkgever niet meer diende aan te bieden bij hem op de praktijk.

Daarop volgend heb ik onmiddellijk terug gebeld naar de dienst waarop ik de melding van ziekte diende te doen, om hen in te lichten over het voorval. De dame aan de lijn raadde me aan dit per mail te bevestigen, zodat de nodige mensen ervan op de hoogte waren en verzekerde me dat dit in orde zou komen.

Echter ontving ik gisteren mijn loonfiche en moest ik daarop vaststellen dat ze, ondanks mijn oproep / mail en mijn geldige doktersattest, deze 3 dagen ziekte hadden geregistreerd als ongewettigd afwezig en ik dus geen wedde ontvang daarvoor.

Ik heb uiteraard onmiddellijk na deze vaststelling contact met hen opgenomen en mijn ongenoegen geuit met de vraag dit dringend recht te zetten. Net ontving ik een oproep van het uitzendkantoor om te melden dat deze kwestie momenteel in behandeling is bij hun kwaliteitsafdeling en ze me nog op de hoogte houden over of en wanneer ze dit recht kunnen zetten.



Kunnen zij dit zomaar registreren als ongewettigde afwezigheid en mijn wedde hiervoor inhouden?



Alvast bedankt!



Groeten, CG

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding