Ontslag nemen tijdens zwangerschapsverlof en uitkering

JoDeS
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ontslag nemen tijdens zwangerschapsverlof en uitkering

#1 , 05 mar 2018 14:54

Situatieschets:

Sinds 2005 sta ik FT op de arbeidsmarkt en ik genoot nog geen enkele dag een uitkering. Gedurende mijn loopbaan, heb ik steeds zelf gezien om mezelf te verbeteren en mijn carrière heeft geen windeieren gelegd.

Begin september 2017 startte ik in een nieuwe functie.
Totaal onverwachts, maar daarom zeker niet minder welkom, ben ik in blijde verwachting van ons eerste kindje. Sinds december is mijn werkgever op de hoogte. Tot mijn grote spijt en jammer genoeg zoals bij velen, is ons klein mirakeltje niet zo'n welkom nieuws bij mijn werkgever.

Laat me zo stellen dat er op een slinkse manier bloed van onder mijn nagels wordt getrokken.

Nu speel ik met de idee om tijdens mijn zwangerschapsverlof mijn ontslag in te dienen, maar alvorens ik beslissingen neem, ik wil graag wat bijkomende informatie. Ik ga ervan uit, indien de uitkering van de mutualiteit lopende is, dat dit voor de ganse periode (zwangerschapsverlof: 15w) geldt (1ste 30d = 82% van het loon , vanaf 31ste dag = 75% van het loon)? Of val je per direct op een % van een werkloosheidsuitkering als je je ontslag indient???

Vervolgens vraag ik me ook af, stel dat ik in die 3m geen ander werk vind, moet ik dan ook een wachttijd doorlopen alvorens ik een uitkering kan genieten?

Ik vind het in triest dat ik dergelijke vraag stel, omdat ik geen misbruik wil maken van ons sociaal vangnet, maar het verborgen pestgedrag zit mij heel hoog.

Dank voor alle nuttige informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2018 15:19

Allereerst proficiat, zou ik zo zeggen.

Om verder te gaan op uw vraag: persoonlijk ga ik van het principe uit: het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is! Vrij vertaald: geef je ontslag niet, zolang je geen andere job hebt!

Ik kan er inkomen dat je niet meer gelukkig bent op uw huidige werkplek, maar niets belet je om iets nieuws te zoeken (de zoektocht kan gerust starten na uw bevallings en eventueel borstvoedingsverlof en / of moederschapsbescherming), terwijl je nog in dienst bent van je vorige werkgever. Stel dat het zoeken naar werk toch niet zo vlot gaat dan gedacht, zal je dan wel nog steeds een inkomen hebben. Je bent dan nog een maand beschermd tegen ontslag na het postnataal verlof, wat je (samen met je opzegtermijn waar je recht op hebt) toch een stuk maar "spelingsruimte" geeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2018 17:04



Vervolgens vraag ik me ook af, stel dat ik in die 3m geen ander werk vind, moet ik dan ook een wachttijd doorlopen alvorens ik een uitkering kan genieten?
op basis van art 44 wet 25/11/1991 geen recht op, aangezien je werkloos wordt afhankelijk van je wil.
maar allicht krijg je slechts een schorsing van de rva
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Andere”