kan je je invaliditeitsuitkering verliezen als je van je werkgever ontslag krijgt ?

Johan Saelens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

kan je je invaliditeitsuitkering verliezen als je van je werkgever ontslag krijgt ?

#1 , 13 feb 2018 12:45

Ik ben nu 55 jaar en door mijn werk heb ik een nek hernia gehad en ben ik 3 x geopereerd. Ben nu 2 jaar op invaliditeit. Mijn werkgever heeft geen aangepast werk voor mij, wil geen progressieve werknemer en geen half tijds job. Hij wil van mij af. Blijf ik dan op invaliditeit ? Verlies ik dan mijn uitkering als invalide? Ben ik dan terug werk zoekende? Ik kan geen vol tijds werk meer aan! Wat zijn mijn mogelijkheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 14 feb 2018 08:09

Beste

Als invalide wordt je regelmatig opgeroepen door de adviserend arts bij je ziekenfonds. Het is deze adviserend arts die oordeelt of je medisch in staat bent om te werken of niet. Wordt je medisch niet in staat geacht verder te werken, dan blijf je "op invaliditeit staan". Je ontvangt dan verder een uitkering van je ziekenfonds. Het feit dat je werkgever je wel dan niet heeft ontslagen heeft hierbij geen enkele invloed.

Zodra de adviserend arts oordeelt dat je medisch fit genoeg bent om te werken, stopt de invaliditeitsuitkering. Vanaf dan moet je terug gaan werken. Heeft je werkgever je ondertussen ontslagen, dan moet je je in regel stellen met de werkloosheid. Hiervoor kan je terecht bij je vakbond of bij de hulpkas.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe

Reclame

Terug naar “Andere”