Omzetting contract onbepaalde duur naar beperkte duur.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Omzetting contract onbepaalde duur naar beperkte duur.

#1 , 12 feb 2018 02:42

2 jaar terug was ik genoodzaakt om een persoonlijk faillissement op te starten.

Ik zag het niet zitten om opnieuw voor een werkgever te gaan werken, dus startte ik via mijn echtgenote een nieuwe BVBA op. Ik sta in deze BVBA ingeschreven als voltijds werknemer, met een contract voor onbepaalde duur.

Ik werk nog steeds op projectbasis, jammer genoeg is dat soort werk altijd tijdelijk van aard. De duurtijd van een project valt hierdoor niet altijd correct in te schatten, waardoor er soms een maand of 2 zit tussen het stoppen van het ene en het opstarten van het andere

In een dergelijke periode komt er op de BVBA uiteraard niets binnen. Op zich geen probleem, maar als werknemer zijnde dien ik mezelf nog steeds elke maand een loon uit te betalen.

Dit komt ons niet zo goed uit, uit contact met Sd Worx bleek hiervoor slechts 1 sluitende oplossing te zijn: het werken met tijdelijke contracten.

Nu stopt mijn huidig project eind volgende maand. Ik ben op zoek naar een opvolger, maar of ik nu iets ga vinden deze maand of pas in mei...

Stel als ik werk zou willen maken van die tijdelijke contracten, kan ik mijn contract van onbepaalde duur omzetten in 1 van bepaalde duur?

Of dien ik mezelf eerst te ontslagen en dan een nieuw contract aan te bieden, mits het uitbetalen van opzeg, vakantiegeld en...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2018 09:37

Waarom niet terug zelfstandig worden in u bvba, dit kan onmiddellijk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2018 10:16

Waarom heb je u geen arbeiders statuut gemaakt ???

Dan kon je die weken overbruggen met werkloosheidssteun voor die weken, misschien niet aan gedacht ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#4 , 12 feb 2018 11:21

Daar werd aan gedacht, maar de curator hield het hele gebeuren wat in de gaten. Op raden van de advocaat een bediendecontract maar aangemaakt.

Het liefst word ik terug voltijds zelfsttandige, maar het afaillissement is nog niet afgesloten,.

Curator staat me momenteel zelfs niet toe een eigen rekening te openen...

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 12 feb 2018 11:53

“Art.32.Behoudens de algemene wijzen waarop de verbintenissen te niet gaan, nemen de verbintenissen voortspruitende uit de door deze wet geregelde overeenkomsten een einde :1° door afloop van de termijn;2° door voltooiing van het werk, waarvoor de overeenkomst werd gesloten;3° door de wil van een der partijen, wanneer de overeenkomst voor onbepaalde tijd werd gesloten, of ingeval een dringende reden tot beëindiging voorhanden is;4° door de dood van de werknemer;5° door overmacht.”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

Omzetting van een contract van onbepaalde duur in een contract van bepaalde duur is hierin niet voorzien.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 12 feb 2018 12:06

Dus ik moet mezelf eerst ontslagen om dan een nieuw contract op te stellen?

Terug naar “Andere”