Ouderschapsverlof na veranderen PC

FDM2907
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof na veranderen PC

#1 , 06 feb 2018 14:46

Beste,

Ik ben sinds 2013 werkzaam in een bedrijf met pc 218 (200). Op 1 januari 2018 werd dit bedrijf overgenomen door een externe firma en wijzigde ons pc naar 326. Iedereen kreeg een nieuw contract.
Ik ben van plan om in september van dit jaar ouderschapsverlof aan te vragen.
Onze contactpersoon bij HR denkt echter dat we hier geen recht op hebben aangezien we reeds 1 jaar werkzaam moeten zijn voor we ouderschapsverlof mogen aanvragen. Maar ik ben in dit bedrijf al 4 jaar werkzaam.

Volgens haar zou de RVA hierover kunnen vallen en dit dus weigeren.

Weet iemand hier juist hoe dit wettelijk in elkaar zit?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 06 feb 2018 21:17

Is de entiteit van het bedrijf dezelfde gebleven (locatie, doel van het bedrijf, btw-nummer)?

FDM2907
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2018 01:07

Beste Blaatpraat,

Alvast bedankt voor je reactie.

De locatie is op dit moment ongewijzigd (zal in de toekomst wegens uitbreiding veranderen). Naam en BTW-nummer zijn wel gewijzigd. Doel van het bedrijf is identiek hetzelfde. Iedereen deed gewoon hetzelfde als wat hij ervoor deed.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2018 09:08

Als de naam en ondernemingsnummer anders is dan is dit een totaal andere firma, en het één en het ander heeft wettelijk niks met elkaar te zien .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FDM2907
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2018 09:53

Beste,

In mijn nieuwe contract staat wel opgenomen dat ik hier werkzaam ben sinds 2013.

Is er een manier om dit te omzeilen? Ik wil dit ouderschapsverlof namelijk echt kunnen opnemen.

Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 feb 2018 10:11

Ouderschapsverlof dit word betaald door de RVA als ik me niet vergis, wat je kan doen is de rsz nummer eens vergelijken met de rsz nummer van de vroeger firma, als deze niet dezelfde is vrees ik dat de RVA u niet zal uitbetalen.

Het is niet de werkgever maar de RVA die daar over beslist.

wat je kan doen is je aanvraag indienen en het formulier-C61A van de RVA downloaden en stuur dit formulier ingevuld en aangetekend naar de Dienst Loopbaanonderbreking van het RVA-kantoor zo zal je het snelst weten of je kan of niet kan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 feb 2018 12:03

Staat in dat nieuwe contract niet vermeld dat de oude verworven rechten behouden bleven?
30 jaar geleden werd onze dienst overgeheveld naar een ander bedrijf, met andere naam, en BTW nummer.
In dat nieuwe contract stond duidelijk vermeld dat de verworven voorwaarden behouden bleven zoals , anciënniteit, km vergoeding voor diegenen waar het van toepassing was, firmawagen voor de anderen , bonussen en premies, gratis publiciteitsartikelen enz...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 feb 2018 12:11

OK verworven rechten, maar als de RVA dit betaald dan heeft dit toch niks te zien met het bedrijf en zijn verworven rechten, want hoogst waarschijnlijk zal het een nieuwe RSZ nummer hebben en een nieuw ondernemingsnummer hebben, en een vennootschap die ook totaal nieuw is..

Mocht deze centen uit de zak komen van de werkgever , dan ben ik het wel akkoord.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FDM2907
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 feb 2018 15:09

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Mava105, het is inderdaad zo dat we al onze verworven rechten hebben mogen meenemen. Voor ons is er eigenlijk helemaal niks veranderd, we hebben enkel een nieuw contract moeten tekenen.

Ik hoop echt dat ik mijn recht op ouderschapsverlof niet verlies hierdoor.

Ik zal de RVA anders eens bellen en vragen of zij een antwoord kunnen geven.

Wanneer ik uitsluitsel heb zal ik dit hier nog posten.

Mvg

Terug naar “Andere”