roddel/kwaadsprekerij op de werkvloer

Quesion
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

roddel/kwaadsprekerij op de werkvloer

#1 , 04 feb 2018 20:23

Hallo,
Even volgende vraag : de man van mijn collega baat een café uit. Nu blijkt dat mijn ex daar klant is. Hij vond het nodig om bepaalde zaken die gebeurd zijn tijdens ons huwelijk (bijna 20 jaar geleden !!) te gaan vertellen tegen mijn collega. En deze laatste heeft die verhalen ook nog eens gaan doorvertellen op de werkvloer. Nu is mijn vraag wat ik hiertegen kan ondernemen. Enerzijds en vooral tegen die collega, die bovendien mijn ondergeschikte is. Ik moet elke dag met haar samenwerken maar ik vind dit echt heel lastig nu ik weet wat ze gedaan heeft. Is zoiets voldoende grond om iemand te ontslaan ? Voor alle duidelijkheid : die zaken waarover geroddeld wordt zijn zaken uit de privésfeer, het gaat zeker niet om criminele feiten of zo.

Kan ik eventueel ook iets ondernemen tegenover mijn ex ? Ik veronderstel dat ik niet kan verhinderen dat hij zaken uit ons gezamenlijk verleden gaat rondbazuinen ?

alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2018 11:25

nu ik weet wat ze gedaan heeft. !
kan je dit voldoende bewijzen op de rechtbank? bij woord tegen woord zal je zelf wel weten wie er wint op de rechtbank
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2018 11:57

nu ik weet wat ze gedaan heeft. !
kan je dit voldoende bewijzen op de rechtbank? bij woord tegen woord zal je zelf wel weten wie er wint op de rechtbank
Topic starter specifieert niet op welk ontslag ze aanstuurt, natuurlijk. Gewoon ontslag (met opzegperiode / verbrekingsvergoeding) zou wel kunnen, denk ik. Ontslag om dringende reden zal helemaal niet lukken als het woord tegen woord is, en zelfs met bewijzen, is dit een vrij "lichte" reden.

Misschien moet de topic starter eerst al eens praten met haar ondergeschikte en haar duidelijk maken dat dit gedrag niet kan. Als ze merkt dat die collega verder doet, kan er een formele verwittiging gestuurd worden. Als het dan nog verder blijft duren, kunnen de nodige bewijzen verzameld worden en een ontslag om dringende reden in gang gezet worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 feb 2018 12:19

Is TS de grote baas van die zaak, of een verantwoordelijke van een bepaalde afdeling? Is er een HR afdeling? Indien ja, hier al eens mee gaan praten

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2018 12:30

Als je daarmee naar de rechtbank gaat word dit zonder meer geseponeerd, er zijn ergere dingen die zelfs geseponeerd worden dan achterklap !

En achterklap zijn geen roddels als men de waarheid verspreid en dan ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 feb 2018 14:06

En achterklap zijn geen roddels als men de waarheid verspreid en dan ?
"De waarheid" uit de privésfeer, daar zie ik niet meteen van in welke meerwaarde dit heeft op de werkvloer. Afhankelijk van wat er juist verteld wordt, zou je over een vertrouwensbreuk spreken. Maar zoals hier reeds aangegeven kan dat op dit moment helemaal niet, wegens feiten die op dit moment nog veel te licht wegen. Maar als dit blijft duren, en er worden formele waarschuwingen verstuurd en bewijsmateriaal verzameld, zou het dossier wel eens kunnen aandikken tot op het moment dat het wel zwaar genoeg begint te wegen voor ontslag om dringende reden.

Maar zover zijn we nog lang niet. Eerst raad van mava opvolgen is geen slecht begin (indien relevant)... Persoonlijk zou ik eerst de collega er op aanspreken, en vragen hiermee te stoppen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”