Bedrijfswagen na ontslag

NicoO
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen na ontslag

#1 , 14 jan 2018 12:15

Ik heb zelf ontslag genomen.
Mijn werkgever wil dat ik de bedrijfswagen overneem of de opzegvergoeding betaal , kan dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 jan 2018 12:21

Wil jij die dan gratis hebben? De wagen is niet van u, maar van de werkgever.

berenod
Berichten: 942

#3 , 14 jan 2018 12:26

Dit is spijtig genoeg niet zwart wit.
Allereerst zal je eens moeten kijken wat er in je car policy staat.
Indien er discussie is wordt het lastig en waarschijnlijk een rechtszaak, waar naar alle factoren wordt gekeken, zoals hoelang je reeds met die wagen rijdt, wat is de reden van je ontslag enzoverder.

Van de Jobat website:
Soms wil de werkgever de kost die voortvloeit uit de vroegtijdige stopzetting van het leasingcontract doorrekenen aan de werknemer wanneer deze zelf ontslag neemt. Over de geldigheid van dergelijk leasebeding bestaat uiteenlopende rechtspraak, waarbij steeds rekening gehouden wordt met de concrete omstandigheden. Belangrijk is dat je op het ogenblik van het afsluiten van dergelijk beding een duidelijk zicht moet hebben op de draagwijdte ervan (onder meer: de concrete financiële gevolgen).
Ter info, in mijn car policy overeenkomst staat enkel gestipuleerd dat indien de werknemer extra opties neemt dewelke resulteren in een eigen netto bijdrage (om de hogere lease prijs te compenseren), dat bij ontslag door werknemer de resterende bijdrages voor de volledige leasetermijn in een keer opeisbaar worden.

logica is eenvoudig, die wagen zal dan dikwijls naar een andere werknemer gaan, dewelke niet geïnteresseerd is in die extra opties en er dus ook niet wenst voor te betalen omdat ze hem opgedrongen worden door een beslissing van een andere (ex) werknemer.
Laatst gewijzigd door berenod op 14 jan 2018 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 14 jan 2018 12:29

@Mava105: de vraag was niet om de bedrijfswagen gratis mee te krijgen na gnomen ontslag.

Veel car policies (ook de mijne) legt de betaling op van de volledige resterende eigen bijdrage bij het nemen van ontslag. De eigen bijdrage is wat je zelf betaalt om een grotere wagen te nemen dan wat je budget toelaat (en in mindering gebracht wordt op de grootte van je VAA)

Betaling van het volledige leasebedrag is niet gebruikelijk tenzij dit in je car policy / contract bedrijfswagen zou staan. Lees de overeenkomsten na die je ondertekend hebt. Mocht je getekend hebben om de volledige opzegvergoedng te betalen kijk dan of overnemen en verkopen niet interessanter is. Grotere werkgevers schuiven dergelijke wagens gewoon door naar de volgende medewerker die een wagen krijgt / nodig heeft.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 jan 2018 16:23

Ik heb gedurende mijn laatste 15 jaar dat ik werkte een bedrijfswagen gehad (eigenlijk 5 in totaal - steeds VW Passat) en heb NOOIT een carpolici moeten ondertekenen. Voordien reed ik met mijn eigen wagen en de km werden gewoon betaal (geen brandstof of onderhoud). Heb er zo 7 versleten. + 1 perte total
Na een grote fusie kreeg ik wel een wagen, vrij te kiezen tussen een 6 tal modellen. (+ een loonsverhoging)
Op de loonfiche werd maandelijks een kleine bijdrage afgehouden. Ook tankkaart was voorzien. (ook omringende landen). Iedere 150.000 km of 4 jaar een andere wagen. Ik reeds gemiddeld 5.000 km per maand, dus om de 2.5 jaar een andere wagen.
We mochten eigen opties nemen, maar moesten die wel zelf betalen. Op al die jaren heb ik dus NOOIT mijn handtekening ergens moeten zetten om het gebruik van die wagen te regelen. Een reglement hing wel ergens uit bij de personeelsdienst. Heb nooit moeten bijbetalen voor aangebrachte schade bij inleveren. Waren wel verplicht steeds aangifte te doen bij politie als we schade aan de wagen vaststelden. De rest regelde de verzekering. :)

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 14 jan 2018 22:11

Ik heb gedurende mijn laatste 15 jaar dat ik werkte een bedrijfswagen gehad (eigenlijk 5 in totaal - steeds VW Passat) en heb NOOIT een carpolici moeten ondertekenen. Voordien reed ik met mijn eigen wagen en de km werden gewoon betaal (geen brandstof of onderhoud). Heb er zo 7 versleten. + 1 perte total
Na een grote fusie kreeg ik wel een wagen, vrij te kiezen tussen een 6 tal modellen. (+ een loonsverhoging)
Op de loonfiche werd maandelijks een kleine bijdrage afgehouden. Ook tankkaart was voorzien. (ook omringende landen). Iedere 150.000 km of 4 jaar een andere wagen. Ik reeds gemiddeld 5.000 km per maand, dus om de 2.5 jaar een andere wagen.
We mochten eigen opties nemen, maar moesten die wel zelf betalen. Op al die jaren heb ik dus NOOIT mijn handtekening ergens moeten zetten om het gebruik van die wagen te regelen. Een reglement hing wel ergens uit bij de personeelsdienst. Heb nooit moeten bijbetalen voor aangebrachte schade bij inleveren. Waren wel verplicht steeds aangifte te doen bij politie als we schade aan de wagen vaststelden. De rest regelde de verzekering. :)
Een car policy wordt nooit individueel ondertekend doch is (bij grote bedrijven) het resultaat van een HR onderhandelingsronde tussen werkgever en vakbonden.

In genereuze tijden werd ook door mijn werkgever de voorziene franchises bij ongeval in fout en schade bij inlevering niet ingevorderd. Enkele besparingsrondes verder moest Fleet plots systematisch volgens het boekje factureren ...

berenod
Berichten: 942

#7 , 15 jan 2018 05:23

Ik heb toch al bij meerdere werkgevers de car policy moeten gaan ondertekenen, en werd samen met me door een werknemer op fleet alle puntjes in die car policy met me overlopen en verduidelijkt indien nodig, alvorens me gevraagd werd deze te tekenen, en er werd elke keer een kopij aan me meegegeven.

Ik zou me ongemakkelijk voelen zonder car policy, ik weet graag waar ik sta met een machine van tegen de 50,000€ onder men achterwerk, wat mijn rechten en verplichtingen zijn!

Terug naar “Andere”