Zware Spierziekte maar toch van de ziekenkas gegooid

Linneke1987
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zware Spierziekte maar toch van de ziekenkas gegooid

#1 , 10 jan 2018 20:55

Hallo ,

Ik zit enorm met de handen in het haar en ben ten einde raad.
Al heel mijn leven heb ik een spierziekte die SMA type 2 noemt.
Dit is een zeer ernstige spierziekte , ik kan totaal niet staan of stappen, heb totaal geen spierkracht ,
ik kan bv mijn arm niet in de lucht steken of mijn been zelfstandig 2 cm verplaatsen.
Met andere woorden, ik heb bij zeer veel dingen hulp nodig.
Ik heb echter wel altijd een zo normaal mogelijk leven geleid.
Omdat ik 2 soorten uitkeringen kreeg van het FOD ben ik na mijn scholing dan ook niet gaan werken door mijn handicap.
Al heb ik wel 8 jaar Engelse les gegeven als vrijwilligster via het OCMW.
Maar mijn leven heeft daarna drastische veranderingen ondergaan.
Ik heb iemand leren kennen waar ik een leven mee wou opbouwen.
Met deze persoon ben ik gaan samenwonen en daarna getrouwd maar jammer genoeg was hier ook een donkere zijde aan.
De prijs van de liefde noemt men dit ook ... door te gaan samen wonen met mijn numalige echtgenoot verloor ik bijna mijn volledige inkomen.
Dit was natuurlijk een groot probleem want met enkel het inkomen van mijn man kwamen we niet rond.
Uiteindelijk heb ik toen beslist om op zoek te gaan naar een halftijdse job die ik kon uitvoeren.
Op de computer werken kon ik nog goed en ik was ook zeer communicatief dus zocht ik iets in die richting.
Na lang zoeken vond ik een heel goede job , ik deed eerst 2 maanden stage, toen een GIBO contract via de VDAB en daarna werd ik vast aangenomen.
Jammer genoeg kreeg ik iets meer dan een jaar na dat ik begonnen was in het bedrijf enorm veel last van nierstenen.
In het verleden had ik hier ook wel eens last van maar slecht 1 keer per jaar ongeveer.
Toen had ik er ineens 4 achter elkaar en heb dus maanden aan een stuk hiervoor behandelingen gehad.
Een niersteen op zich is al pijnlijk maar door dat dit zo lang aansleepte verzwakte mijn lichaam helemaal.
Ik heb tijdens mijn behandelingen door gewerkt , geprobeerd om toch vol te houden maar na een tijd kon ik niet meer.
Mijn stem viel weg, mijn armen en nek zaten vol ontstekingen en mijn spierkracht was achteruit gegaan.
Op dat moment ben ik ziek gevallen en uiteindelijk ook op de ziekenkas gegaan.
Officieel had ik maar een jaar gewerkt omdat het eerste half jaar niet meetelde, dit was stage en via VDAB.
Ik had wel meer dan genoeg uren gedaan om mijn rechten op te bouwen dus ik kreeg een ziekteuitkering.
Mijn klachten bleven jammer genoeg niet weg.
Het viel op dat door te werken ik achteruit was gegaan.
Voor ik werkte had ik veel minder last en recupereerde ik veel sneller, nu blijf ik op de sukkel.
Daarom had ik in overleg met mijn huisdokter besloten om beter te stoppen met werken.
Zowel mentaal als fysiek zat ik er zwaar door en ik wou mezelf niet nog meer kapot maken.
Dit was dus tot dat de controlearts gisteren heeft besloten om me van de ziekenkas af te gooien .
Dit omdat mijn spierziekte een voorafgaande ziekte is.
Dit vind ik natuurlijk echt ongelooflijk want ja ok ik had die ziekte maar toen had ik al die problemen nog niet.
Toen ik begon met werken had ik geen 4 nierstenen gehad waardoor ik verzwakt ben en had ik geen ongelooflijke last
van mijn armen, nek en schouders.
Om dan nog maar te zwijgen van het emotionele aspect hierbij.

Nu ben ik dus radeloos ...
Als ik terug ga werken maak ik mezelf helemaal kapot maar ik heb toch een inkomen nodig ?
De controlearts zegt dat ik terugval op het FOD maar dit klopt niet aangezien ik wettelijk voldoende uren heb gedaan.
Hij stuurt me niet terug werken omdat hij weet dat het te zwaar is maar hij verklaard wel dat ik niet meer arbeidsongeschikt ben.
In beroep gaan is een optie ... maar dit kan zo lang aanslepen en dan kan ik helemaal nergens meer op terug vallen als ik dit verlies.
Ik weet dat als ik terug ga werken, ik het toch niet kan volhouden maar dan heb ik wel meer uren opstaan en kan ik van ziekenkas veranderen.
Ze vallen er namelijk over dat ik maar een jaar officieel gewerkt heb.
Het was ook nooit mijn bedoeling om maar zo kort te werken maar jammer genoeg is het zo gelopen.

Nu weet ik dus niet wat ik moet doen.
Ik ga zowieso raad vragen bij de vakbond en bij KVG maar op dit moment ben ik compleet radeloos.

Alle tips en goede raad is welkom.



.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de Rik
Berichten: 206

#2 , 10 jan 2018 21:13

Hij stuurt me niet terug werken omdat hij weet dat het te zwaar is maar hij verklaard wel dat ik niet meer arbeidsongeschikt ben.

@ Linneke1987 terug werken en dan uiteindelijk terug ziek vallen , indien het niet anders kan!

Reclame

Terug naar “Andere”