Is meerdaagse teambuilding verplicht?

Bartdecoster
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Is meerdaagse teambuilding verplicht?

#1 , 10 jan 2018 05:34

Mijn vrouw kreeg te horen dat er een teambuilding voorzien is.
Locatie is nog niet vrijgegeven
Dit zou doorgaan van vrijdag tot en met zondag en zou verplicht zijn.alsook overnachting
Op deze dagen is die kledingwinkel ook open .
Kunnen ze haar dit verplichten om mee aan deel te nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2018 09:22

Tegenwoordig word teambuilding gezien als opleiding !

En opleiding kan men eisen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 10 jan 2018 10:49

ook buiten de contractuele werkuren?

wat met alleenstaanden met kinderen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jan 2018 10:53

Waarom niet als ze het als opleiding zien !

Er worden zoveel opleidingen gegeven buiten de contractuele uren , bv verplichte jaarlijkse bijscholing boekhouders, artsen enz..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 10 jan 2018 10:57

Lijkt mij moeilijk om dit op deze manier te verplichten.

Niet-juridische tip om er onderuit te komen zonder de relatie met de werkgever zwaar op het spel te zetten: vraag aan de huisarts een attest dat uw vrouw niet kan deelnemen wegens familiale redenen. Wat die familiale redenen zijn valt onder het beroepsgeheim van de arts, maar tegelijk verklaart hij/zij niet dat u ziek en riskeert hij niks.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jan 2018 10:58

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 10 jan 2018 13:51

De werkgever kan en mag de werknemer niet verplichten een "algemene" opleiding te volgen mét overnachtingen. Er zijn enkele uitzonderingen zoals specifieke opleidingen voor heel bepaalde functies die bijvoorbeeld alleen in het buitenland gevolgd kunnen worden: maar dan wordt dat met de persoon in kwestie in overleg gepland wanneer die opleiding zal gebeuren. Een teambuilding is een groepsgebeuren op een bepaalde datum en valt zeker niet onder dat soort van speciale opleidingen. Je moet zelfs niet naar de huisdokter voor een attest: ten andere een huisdokter kan alleen een attest schrijven dat bepaalde activiteiten om gezondheidsredenen niet kunnen. Familiale redenen kan een dokter niet inroepen omdat dit zijn bevoegdheid niet is. Maar je kan zelf wel persoonlijke redenen inroepen die verhinderen dat je die periode 3 dagen en nachten afwezig zal zijn. Ik zou het persoonlijk erg vreemd vinden dat een werkgever me verplicht dat ik een 3daagse teambuilding moet volgen. Meestal zijn dat groepsactiviteiten die samen beslist worden door een team. Bovendien verwacht men van zo'n "teamtoestanden" dat je s"avonds ook nog eens dingen doet samen en in mijn opinie lijkt het me dat je na een bepaald aantal uren "activiteiten" over je eigen tijd moet kunnen beschikken. Dus het lijkt me dat de werkgever niet al te goed weet tot waar zijn /haar eisen tov zijn personeel mogen liggen. Ik zou beleefd en netjes laten weten (per mail) dat je met plezier aan de teambuildingactiviteiten wil deelnemen, maar dat je vanwege persoonlijke familiale omstandigheden jammer genoeg niet kan overnachten. Nog een tip: als blijkt dat het teamgebeuren in (zeg maar) Ovifat georganiseerd is, dan geldt de reistijd vanaf je werkplek tot in Ovifat als werktijd.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 10 jan 2018 14:07

Dat een niets medische reden in een doktersattest geen waarde heeft, dat moet je de werkgever natuurlijk niet tegen de werkgever gaan vertellen. Doel van mijn "oplossing" is louter een gezaghebbend figuur ertussen hebben als filter. Is van dezelfde orde als zonder vonnis een deurwaarder sturen om een aanmaning te gaan afleveren bij een schuldenaar.
"sowieso" schrijf je zo.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 10 jan 2018 15:18

en nog een reflexie: als deze "teambuilding" in het weekend valt, onder welke arbeidsregime valt dat dan voor je partner? Zijn er specifieke berekeningen voor weekendprestaties? en hoe wordt de totaliteit van de uren berekend? Aanwezig zijn en aan avondactiviteiten moeten deelnemen: hoe wordt dat gezien? als overuren? En welke specifieke leergebieden worden aangeboden? Stel gewoon beleefd de vragen, het zal me benieuwen wat de antwoorden zijn.

Franciscus
Berichten: 38590

#10 , 10 jan 2018 20:06

Bij schoondochter was dat van vrijdag tot maandag en in het warme buitenland. Die is laaiend enthousiast teruggekomen - veel vrije tijd - georganiseerde bezoeken en lekker eten ... en ook interessante onderwerpen.
Ook waar ik werkte waren er voor bepaalde categorieën teambuildingsdagen ook in het buitenland.

Ook de vakbond had teambuildingsdagen evenzo in weekends -
Kan zeer interessante gevolgen hebben zeker als er 'bevoegde' opleiders meegaan.

Waar ik werkte heeft men eens uitgerekend wat zo'n teambuilding koste in binnenland en in het warme buitenland ... de rekening was toen snel gemaakt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jan 2018 13:31

Jammer dat mensen een teambuilding zo zien. Wij organiseren onze teambuildings zelf met een bepaald budget, en iedereen kijkt hier naar uit. Het is gewoon een gelegenheid om er samen eens op uit te trekken en wat plezier te beleven (jaja, op kosten van het werk ;-). Je leert mensen beter kennen, en je hoeft geen wetenschapper te zijn om te beseffen dat je beter / vlotter / prettiger kan samenwerken met mensen die je goed kent.

Het is iedereen zijn goed recht om teambuildings te zien als iets onnozel. Net zoals het je goed recht is om je werk te beschouwen als "ik verdien er geld mee" en niet veel meer. Ik zie werk toch iets meer dan van 5 tot 9 achter een buro dingen doen, enkel omdat ik ervoor betaald wordt. Anders zou ik dat niet dag in dag uit volhouden, vrees ik. Maar bon, bij ons zijn de teambuildings niet verplicht. Iedereen is vrij om deel te nemen. Af en toe zijn er mensen die niet kunnen wegens privé-plannen. Er zijn er maar zelden die gewoon afzeggen omdat ze er geen zin in hebben. Eéntje zegde systematisch af in het verleden, maar heeft ondertussen ook een andere job gezocht.

Maar bon, ik werk op een vrij groot bedrijf en daar maken ze teambuildings of trainingen buiten de kantooruren NIET verplicht. Mogelijks omdat de wet dit zo voorschrijft, mogelijks omdat het bedrijf zelf vind dat ze dit niet kunnen opleggen. Geen idee...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#12 , 12 jan 2018 14:27

Bij ons wordt dit ook gedaan maar tijdens de werkdagen, en ik heb enkel overdag deelgenomen gezien mijn vrouw late uren heeft of in het weekend werkt en ik dan voor de kinderen zorg. Men doet daar niet moeilijk over. 's Avonds is het educatief gedeelte niet altijd zo educatief als men begrijpt wat ik bedoel. :wink:

- Anders word je toch extra vergoed voor de 'weekendprestaties'?
- Wie (vooral jonge) kinderen heeft, en dan nog vooral op zichzelf aangewezen is, weet dat de kinderen aan allerhande activiteiten deelnemen en dus moeten gebracht en opgehaald worden, enz... (om maar te zwijgen van de moeders die nog borstvoeding geven).

Dat teambuilding wordt opgelegd is op zich geen probleem, maar dan wel op (werk)dagen en uren die voor de werknemer met familiezorglast doenbaar blijft.

Aan TS:
Wanneer is de sluitingsdag van de kledingwinkel?
Als het personeel al de hele week heeft gewerkt, moeten ze dan ook nog eens op dat weekend 'werken'? Magda?
Is er compensatie voorzien voor de extra gewerkte dagen?

Jabbe
Berichten: 586

#13 , 12 jan 2018 14:35

Lijkt mij moeilijk om dit op deze manier te verplichten.

Niet-juridische tip om er onderuit te komen zonder de relatie met de werkgever zwaar op het spel te zetten: vraag aan de huisarts een attest dat uw vrouw niet kan deelnemen wegens familiale redenen. Wat die familiale redenen zijn valt onder het beroepsgeheim van de arts, maar tegelijk verklaart hij/zij niet dat u ziek en riskeert hij niks.
De artsen zijn hun voorschrijfgedrag aan het aanpassen (limiteren) sedert minister van Volksgezondheid MDB in maart vorig jaar dreigde met sancties als zij afwezigheidsattesten uitschrijven zonder gegronde medische redenen (bvb naar aanleiding van door de stijgende burn-outcijfers).
Dat valt al een tijdje op, onnlnags nog, toen ik voor een voetblessure met moeite een dagje thuis mocht blijven van zowel spoeddarts als bij de huisarts.

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 12 jan 2018 14:51

Waarom niet als ze het als opleiding zien !

Er worden zoveel opleidingen gegeven buiten de contractuele uren , bv verplichte jaarlijkse bijscholing boekhouders, artsen enz..
Ja, maar zelfstandigen weten dat bij aanvang en plannen dat wel zelf in.
Werknemers kunnen dat niet als het een groepsgebeuren is dat gepland wordt door het bedrijf. Zoals TS werd dit voornemen bekendgemaakt, dan moet er nog een datum gekozen worden en moet iedereen zich daarnaar schikken. Wie in ploegen werkt of de uurroosters moet opstellen, weet hoe verdomd moeilijk het is om die uurroosters aan te passen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 12 jan 2018 16:21

Wie heeft mijn bericht verwijderd????
Alsook de reactie daarop van een ander forumlid???
Waarom?????
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”