bonus verplicht uitbetaald in warrants

HSI
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

bonus verplicht uitbetaald in warrants

#1 , 01 jan 2018 21:01

Mijn werkgever heeft sinds 3 jaar het bonussysteem gewijzigd en is overgegaan naar een puntensysteem. Ipv een bonus voor een bepaald bedrag in euro krijgen we nu dat bedrag in punten. De bonus is afhankelijk van individuele prestaties.
Op de informatiefiche die we op ons intranet kunnen raadplegen wordt er gemeld dat uitbetaling in warrants de enige manier is om de bonus te laten uitbetalen in cash geld, waarbij 1 punt gelijk staat aan 0,95 € (Daarnaast hebben we nog een aantal opties, zoals ipad, bedrijfsfiets,...)
Er werd mondeling gezegd dat wanneer je na een jaar geen keuze hebt gemaakt dat deze punten dan kwamen te vervallen en toch werden uitbetaald in cash geld. Blijkbaar staat er ook op het intranet dat dit aan een minder voordelig conversie-coëfficient gebeurd, maar ik betwijfel ten sterkste of dit er reeds op stond wanneer we onze bonus kregen toegewezen (punten opgeladen in systeem).
Ik informeer ongeveer een maand geleden wanneer de bonus komt te vervallen, ik hoor dan dat er een conversie-coëfficient is van 0,75 € per punt, wat er voor mij dus op neerkomt dat ik 25% van mijn bonus verlies. Het is niet dat er sinds de invoering van het puntensysteem 25% meer punten worden uitgedeeld ten opzicht van de eerder uitgedeelde bonussen in euro.
Ik laat weten dat ik hier niet mee akkoord ga, maar toch laten ze mijn punten vervallen en krijg ik dus 25% minder bonus.

Mijn vraag:
- Is het wettelijk om een bonus verplicht te laten opnemen in warrants of andere producten?
- Is het wettelijk om zonder duidelijke communicatie de punten te laten omzetten aan een niet algemeen gecommuniceerde conversie-rate die dan nog eens 25% lager ligt?
- Is het wettelijk mijn bonus in punten te laten 'vervallen' en deze zonder toestemming van mijn kant een keuze te nemen in wijze van uitbetaling?

De reden dat ik niet voor warranten ben gegaan is de conversie-rate van 0,95 waardoor we dus al 5% inleverden en ik het resterend cash-voordeel te laag vind in verhouding met de risico's en administratie die hiermee gepaard gaan.

Alvast bedankt voor een reactie. Wat me eventueel ook zou kunnen helpen is een verwijzing naar een wettekst waar ik het antwoord zou kunnen vinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2018 10:42

Warrants zijn over het algemeen een pak interessanter dan cash uitbetaling, aangezien je er véél minder RSZ op betaalt. Het enige verschil is dat een cash bonus mee in rekening zal genomen worden om vakantiegeld te berekenen, warrants niet. Maar zelfs dan zouden warrants normaal gezien interessanter moeten zijn. Er zijn inderdaad wel meer formaliteiten mee gemoeid.

Maar om op uw vraag te antwoorden: een "bonus" is een extraatje dat de werkgever toekent. Ik denk dan ook dat een werkgever redelijk vrij is om daar de modaliteiten van te bepalen, tenzij dit ergens in een CAO zou vastgelegd zijn. Kijk dus eerst in uw CAO of daar iets afgesproken is rondom bonusen, indien niet, denk ik dat de werkgever vrij is om te bepalen in welke vorm hij een bonus wil uitkeren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

HSI
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2018 12:08

Het kan inderdaad heel interessant zijn, maar wat ik vaak hoor wanneer werkgevers overschakelen naar warrants is dat ze het voordeel door 2 delen: lagere kost werkgever, hogere bonus en hoger netto voordeel.
Bij ons wordt er echter niets toegevoegd bij het bruto bedrag, maar nog eens 5% afgenomen. Bij een grote bonus, kan het resterend voordeel nog de moeite zijn (denk ongeveer 7% voordeel), bij een kleinere bonus vind ik het persoonlijk dat echt niet waard.
Op http://www.securex.be/public/warrant.jsp kan je uitrekenen wat je voordeel is.

Uiteraard is het aan de werkgever zelf om te beslissen hoeveel bonus deze uitkeert, ik vind het enkel niet fair dat ze op het laatste moment pas zeggen dat de cash uitbetaling aan een conversie-rate van 0,74% gebeurd en deze dan doorvoeren wanneer ik expliciet heb gemeld dat ik hier niet akkoord mee ging. Ze hadden gerust tijdelijk de bonus in de vorm van punten laten staan.

Geen idee of het ergens in een CAO vastgelegd is. Ik kijk het eens na.

Alvast bedankt voor je reactie!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2018 12:19

Voor zover ik in uw openingspost kan lezen, waren de voorwaarden om uw bonus te laten uitbetalen in verschillende vormen (cash, warranten,...) gekend (u betwijfelt of de info over de cash uitbetaling er al stond, maar als u dit niet kan bewijzen, bent u daar niet veel mee). U hebt zelf de keuze gemaakt voor cash uitbetaling. Ik denk niet dat je daar verder veel kan tegen beginnen. De basis voor de bonus blijft voor iedereen dezelfde: punten. Het is daarna aan de werknemer om te kiezen hoe hij uitbetaalt wordt: cash aan omrekeningskoers X of via warranten aan omrekenignskoers Y.

Bij ons op het bedrijf zijn er mensen hun bonus kwijtgespeeld omdat ze voor warranten gekozen hadden, maar vergeten waren deze te accepteren binnen de vooropgestelde termijn (dit was nochtans duidelijk gecommuniceerd vooraf). Gevolg: €0 bonus. Niets meer aan te doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

HSI
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jan 2018 17:02

Ik heb het even opgezocht; op de ene plaats staat er dat warrants de enige manier is om punten om te zetten in cash geld, op de andere dat indien er geen keuze werd gemaakt deze punten automatisch worden omgezet in bruto salaris aan een minder voordelig conversie-coefficient. Initieel in de algemene communicatie aan het personeel (mondelig) hadden ze niets gezegd van dit conversie-coefficient en ik betwijfel dus ten sterkste dat dit origineel op het intranet vermeld stond. In elk geval de conversie-rate was voor alle opties gekend behalve de omzetting naar bruto salaris.
Maar als ik het zo lees kan het dus erger :-/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jan 2018 17:10

Tja, wat mondeling gecommuniceerd wordt, valt moeilijk te bewijzen, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”