Vergoeding onvrijwillig thuisblijven werk

Tinne1310
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vergoeding onvrijwillig thuisblijven werk

#1 , 23 dec 2017 19:03

Ik ben anderhalf week ziek geweest. Vrijdag krijg telefoon van de personeelsverantwoordelijke dat de baas vindt dat ik teveel ziek ben. Ik ben dit jaar twee keer ziek geweest goed voor 2,5 week... Denk dat dat niet veel is... Nu wilt de baas een gesprek met mij aangaan maar pas 4 januari en zolang mag ik niet terugkomen om te werken...terwijl ik genezen ben en mijn ziektebriefje ook maar tot vandaag is. En ik duidelijk heb gezegd dat ik terug kan gaan werken. De dispatch heeft opdracht gekregen om geen werk voor mij in te plannen. Nu mijn vraag is kan dit zomaar en wat met vergoeding... Moeten ze mij een dop betalen of een minimum van 8 uur per dag? Ik werk in de transport en doe dus normaal meer uren... Of moet ik gewoon toezien dat ik anderhalf week onbetaald en ongewild thuis zit?
Alvast bedankt voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tinne1310
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2017 20:16

Mava105 dank u wel voor de info. Even ter info voor jou ik moest medicatie nemen waarbij rijden met een gevaarte van 40 ton niet aangewezen is.....
Als dit iemand met een juridische vraag helpen is...

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 23 dec 2017 20:25

Eerstvolgende werkdag gaat u gewoon naar het werk. Zorg dat u alle gesprekken - waar u aan meedoet opneemt. U hoeft dat niet te zeggen of toelating te vragen want u neem zelf deel en u geeft uzelf dus toelating.
Vakbond verwittigen is wat laat kan pas vermoedelijk dinsdag eerste werkdag.
Uw werkgever moet u werk geven zoals voorzien in contract.

Reclame

Sianna
Berichten: 156

#4 , 23 dec 2017 22:01

@Franciscus: met alle begrip, maar ik lees in TS zijn post 'Transport' en 'Dispatcher'. Vermoedelijk, zoals zo vaak in de logistieke sector - zit de TS thuis te wachten tot de dispatcher belt en hem werk doorgeeft. Is er geen werk, dan heb je pech en zit je een dag onbetaald thuis. (Er zijn transportfirma's die een stand by vergoeding geven, maar die zijn vér te zoeken) Er is dus geen aanmelding op het werk.
TS kan echter steeds naar de firma rijden een eens gaan horen bij de dispatcher hoe of wat, maar of dat zoden aan de dijk brengt....

Tinne1310
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2017 22:13

Ik weet nu al dat ze me geen werk gaan geven tot 4 januari en als ik nu werk eis ze me gaan kl*ten tot en met... Maar zoals ik lees moeten ze me eigenlijk toch een wacht vergoeding? Geven? Of laten doppen? Tijdelijke werkloosheid? Dit is toch wettelijk dat ze me iets geven? Zou er al bijna terug ziek van worden..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2017 22:15

Normaal heeft je recht op deeltijdse werkloosheid.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 23 dec 2017 22:33

Ik weet nu al dat ze me geen werk gaan geven tot 4 januari en als ik nu werk eis ze me gaan kl*ten tot en met... Maar zoals ik lees moeten ze me eigenlijk toch een wacht vergoeding? Geven? Of laten doppen? Tijdelijke werkloosheid? Dit is toch wettelijk dat ze me iets geven? Zou er al bijna terug ziek van worden..
Zal afhangen hoeveel uren je deze maand gewerkt hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5410

#8 , 24 dec 2017 09:02

Ben je werknemer of zelfstandige? Vast of variabel aantal uren? Als de baas binnen de lijntjes van uw arbeidsovereenkomst blijft zal je r weinig kunnen aan veranderen.

Tinne1310
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 dec 2017 10:01

Ik ben werknemer met een 38 uren contract maar doe er meestal rond de 50 uren per week..

Tinne1310
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 dec 2017 10:01

Ik ben werknemer met een 38 uren contract maar doe er meestal rond de 50 uren per week..

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 24 dec 2017 10:08

Dan kan u baas u zeker week thuislaten als je teveel uren hebt gewerkt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 dec 2017 10:25

Normaal als de baas je overuren niet heeft uitbetaald heeft hij het recht binnen de 3 maanden die overuren te laten opnemen !
En je kan onmogelijk deeltijds werkloos zijn als je overuren heeft staan, je kan onmogelijk een vervangingsinkomen(zoals dop) krijgen als je met overuren staat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”