Wijziging plaats van arbeid

Werkmensch
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wijziging plaats van arbeid

#1 , 21 dec 2017 20:01

Beste,

Sinds een maand zit ik met volgende situatie, waar ik mijn tanden stevig op stukbijt.

Ik werk reeds 6 jaar als bediende (filiaalhouder) binnen dezelfde firma, waarvan de laatste 4,5 jaar als filiaalhouder in een filiaal dicht bij mijn woonplaats. (18 kilometer). Dit is zo mondeling overeengekomen.

Mijn contract spreekt echter over een "overeengekomen plaats van tewerkstelling".

Een maand geleden deelt men mij mondeling mee dat mijn plaats van tewerkstelling zal wijzigen, nl op 47 kilometer van mijn woonplaats, en dit vanaf januari 2018. De reden hiervoor is dat mijn huidige werkplaats "part-time" zal openen. Mijn werkgever deelt mij mee dat hij hier in mijn belang handelt, zodat ik aan het werk kan blijven.

Helaas is dit voor mij om verschillende redenen niet mogelijk. O.a. omdat ik nu reeds maandelijks een hoog bedrag spendeer aan mijn eigen vervoer, en omdat mijn kinderen tijdig moeten opgehaald worden 's avonds, en 's ochtends niet voor een bepaald uur op de opvang terechtkunnen.

Ik heb mijn werkgever dit laten weten in een aangetekend schrijven, vrijwel onmiddellijk na zijn "eenzijdige" mededeling, waar ik niet mondeling op gereageerd heb.

Ik heb vervolgens 20 dagen moeten wachten op een reactie van mijn werkgever en herhaaldelijk aangedrongen op een antwoord.

Gisteren heb ik uiteindelijk een gesprek kunnen forceren. De uitkomst van dit gesprek is zeer kort samen te vatten: ofwel pas ik mij aan, op elke mogelijke manier, ofwel is het nu aan mij om mijn ontslag in te dienen. Mijn werkgever wil op geen enkele manier "water bij de wijn" doen. Hij verwijst hier naar mijn sociaal abonnement.

Hij geeft mij nu 2 dagen (want dan zijn wij in collectief verlof) om een beslissing te maken.

Uiteraard heb ik een en ander "opgezocht op forums" (al weet ik ook dat veel goedbedoeld advies hier niet altijd correct is).

Nog enkele dingen die volgens mij belangrijk zijn;

*Mijn huidige werkplaats blijft open, mits gewijzigde openingsuren, en mijn plaats word ingenomen door een "vliegende verkoper".
*In het verleden heb ik 2 weken "vervanging" gedaan in dit filiaal, toen kreeg ik per dag een extra premie van 65 euro + kilometervergoeding. Verklaring hiervoor is dat dit een "uitzonderlijke tijdelijke situatie" betreft, terwijl men nu spreekt van een "gewijzigde situatie met geen vaste einddatum in de toekomst".
*Het filiaal waar ik nu werk, zal part-time openen, na een "evaluatie" op het bezoekersaantal en de omzet, kan dit zo blijven, definitief gesloten worden of terug full-time open gaan.
*Ik werk momenteel 4/5 en neem ouderschapsverlof op.
*Ik heb van elke communicatie hieromtrent met mijn werkgever "documentatie" in mijn bezit.

Graag jullie advies. ik heb mij reeds bij een aantal vakbonden geïnformeerd, maar zij menen dat deze vermeerdering van een aantal kilometers "geen essentiële wijziging" is van mijn arbeidsvoorwaarden, net zoals mijn werkgever dit meent.

Sta ik effectief met mijn rug tegen de muur? Is het nu aan mij om een keuze te maken?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Werkmensch
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 dec 2017 20:03

Ik wens hier enkel nog aan toe te voegen, dat onder andere mijn visitekaartjes, mails, ... allemaal mijn functie omschrijven als "beheerder (merk) center (plaats van dit filiaal)", maar in mijn contract staat geen plaats gespecificeerd.

Skoldt
Berichten: 159

#3 , 22 dec 2017 11:42

Naar mijn mening is dit een eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden, waarbij u een eenzijdige verbreking in hoofde van uw werkgever kunt inroepen. De arbeidsplaats is in de arbeidsrechtspraak steeds als een essentieel element gezien van de arbeidsovereenkomst. Essentiele arbeidsvoorwaarden kunnen nooit eenzijdig worden gewijzigd, noch door werkgever, noch door werknemer. Hoewel uw tewerkstellingsplaats niet in uw contract is opgenomen, ben ik van mening dat u in die 6 jaar op uw huidig werk toch voldoende zijn om te spreken over een vaste tewerkstellingsplaats.
Mogelijke scenario's :
- u aanvaardt de wijziging en gaat 47km verderop gaan werken
- u neemt ontslag (verlies van recht op werkloosheidsvergoedingen)
- u roept een eenzijdige verbreking in hoofde van uw werkgever in.

"Wanneer een werkgever in een arbeidsovereenkomst een belangrijke eenzijdige wijziging aanbrengt aan een essentieel bestanddeel van de overeenkomst, kan deze houding worden beschouwd als een ontslag. Na zo‘n wijziging kan de werknemer, ofwel onmiddellijk de onregelmatige beëindiging van de arbeidsovereenkomst inroepen, ofwel de overeenkomst tijdelijk verder zetten in de nieuwe omstandigheden en de werkgever binnen redelijke termijn in gebreke stellen de wijziging binnen een gestelde termijn ongedaan te maken, bij gebreke waarvan de werknemer de arbeidsovereenkomst als beëindigd zal beschouwen." - http://elfri.be/eenzijdige-wijziging-va ... -werkgever

Reclame

Terug naar “Andere”