Wijziging plaats van arbeid

Werkmensch
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wijziging plaats van arbeid

#1 , 21 dec 2017 20:01

Beste,

Sinds een maand zit ik met volgende situatie, waar ik mijn tanden stevig op stukbijt.

Ik werk reeds 6 jaar als bediende (filiaalhouder) binnen dezelfde firma, waarvan de laatste 4,5 jaar als filiaalhouder in een filiaal dicht bij mijn woonplaats. (18 kilometer). Dit is zo mondeling overeengekomen.

Mijn contract spreekt echter over een "overeengekomen plaats van tewerkstelling".

Een maand geleden deelt men mij mondeling mee dat mijn plaats van tewerkstelling zal wijzigen, nl op 47 kilometer van mijn woonplaats, en dit vanaf januari 2018. De reden hiervoor is dat mijn huidige werkplaats "part-time" zal openen. Mijn werkgever deelt mij mee dat hij hier in mijn belang handelt, zodat ik aan het werk kan blijven.

Helaas is dit voor mij om verschillende redenen niet mogelijk. O.a. omdat ik nu reeds maandelijks een hoog bedrag spendeer aan mijn eigen vervoer, en omdat mijn kinderen tijdig moeten opgehaald worden 's avonds, en 's ochtends niet voor een bepaald uur op de opvang terechtkunnen.

Ik heb mijn werkgever dit laten weten in een aangetekend schrijven, vrijwel onmiddellijk na zijn "eenzijdige" mededeling, waar ik niet mondeling op gereageerd heb.

Ik heb vervolgens 20 dagen moeten wachten op een reactie van mijn werkgever en herhaaldelijk aangedrongen op een antwoord.

Gisteren heb ik uiteindelijk een gesprek kunnen forceren. De uitkomst van dit gesprek is zeer kort samen te vatten: ofwel pas ik mij aan, op elke mogelijke manier, ofwel is het nu aan mij om mijn ontslag in te dienen. Mijn werkgever wil op geen enkele manier "water bij de wijn" doen. Hij verwijst hier naar mijn sociaal abonnement.

Hij geeft mij nu 2 dagen (want dan zijn wij in collectief verlof) om een beslissing te maken.

Uiteraard heb ik een en ander "opgezocht op forums" (al weet ik ook dat veel goedbedoeld advies hier niet altijd correct is).