Functie wijzigen?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Functie wijzigen?

#1 , 19 dec 2017 15:50

Kan mijn werkgever eenzijdig mijn functie wijzigen?
Ben net terug van 3 maanden zwangerschapsrust en vrees een beetje dat de vervangster beter in de smaak is gevallen als ik.
Ik ben nu op dit moment de enige met die bepaalde functie binnen de firma.

Er is al gemeld dat de functie gaat wijzigen maar ik ben benieuwd hoe ver ze hierin mogen gaan. Mij functie is de laatste jaren enorm gegroeid tot op het punt dat het onmogelijk was alles nog alleen te doen op een degelijke manier. Dus die extra persoon die is zeker welkom.

Dat gezegd zijnde wat meer info : ben 5 jaar in dienst, heb reeds 4 evaluaties gehad, 1 zeer goed, 2 goed en 1 minder. Die laatste kwam wegens persoonlijke redenen die invloed hadden op mijn werk. Deze redenen zijn ondertussen achter de rug, en alles ging terug goed, wat me ook bevestigd was in een mondeling gesprek.

Maar stel nu dat ik niet akkoord ga, welke consequenties zouden er dan kunnen zijn?
Of iemand tips?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2017 20:10

Als u niet akkoord gaat, is ook je werkgever vrij om akkoord te zijn om je ontslag aan te bieden, als hij de regels volgt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#3 , 27 dec 2017 10:43

Ja, ik ben niet achterlijk he, natuurlijk weet ik dat hij mij kan ontslaan. Bedankt voor dit tactvolle antwoord trouwens.

Ik wil maar zeggen : hij laat het allemaal een beetje aanslepen.
Ik kom terug werken en ik krijg niks van mijn oude werkt terug. Mijn vervangster zal natuurlijk ook wel proberen zoveel mogelijk te houden.
Bij gebrek aan actie vraag ik zelf om een gesprek. Dan krijg ik mondeling een voorstel met een eerste functiebeschrijving die hij mij ging doorsturen, maar ondertussen zijn we de kerstvakantie en als ge dan 2 weken met verlof zijt dan gebeurt er ook niks.

Er bestaat zoiets als een stilzwijgende aanvaarding als ge het werk lang genoeg doet zonder de reclameren maar dat is het juist --> ik heb geen werk. Ik zit hier dagen met mijn vingers te draaien. Kan hij nu gaan beweren dat ik het aanvaard heb als ik niks om handen heb? Er moeten communicaties worden uitgestuurd dat ik geen contactpersoon meer ben e.d. Maar wanneer wordt is als stilzwijgend aanvaard beschouwd? Weken? Maanden?

De functiebeschrijving valt op zich best ok uit, alles bij elkaar, maar gezien er een heel groot stuk wegvalt mag ik deze zelf aanvullen en ik ga natuurlijk proberen om het onderste uit de kan te halen.

Want mag men zomaar iemand op een andere plaats neerpoten terwijl die persoon in dienst is genomen voor een functie waarvan er maar eentje is? Ik moet toch akkoord gaan met mijn takenpakket? En wat als ik niet akkoord ga? Ja, dan kan hij mij ontslaan. Maar dan met de gebruikelijke opzeg, niet?

Mag ik het als een verbreking van zijn kant beschouwen als hij niet snel op de proppen komt met een voorstel? Moet ik advies inwinnen bij een advocaat? Ik wil het nu niet op de spits gaan drijven maar wil toch wel graag weten wat mijn rechten zijn ook.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2017 10:54

Ik weet niet of er daar veel rechten aan verbonden zijn ?

Als ik de wetgeving over de arbeidsovereenkomsten lees dan lees ik dit nergens .

Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen, inzonderheid, zo de omstandigheden dit vereisen en behoudens strijdige bepaling, door de voor de uitvoering van het werk nodige hulp, hulpmiddelen en materialen ter beschikking te stellen;

Ik lees nergens dat de werknemer mag beslissen welk werk hij wil doen, het is nog steeds de werkgever die de lakens uitdeelt en daar staan weinig tot geen rechten tegenover.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#5 , 27 dec 2017 12:26

Ik weet niet of er daar veel rechten aan verbonden zijn ?

Als ik de wetgeving over de arbeidsovereenkomsten lees dan lees ik dit nergens .

Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen, inzonderheid, zo de omstandigheden dit vereisen en behoudens strijdige bepaling, door de voor de uitvoering van het werk nodige hulp, hulpmiddelen en materialen ter beschikking te stellen;

Ik lees nergens dat de werknemer mag beslissen welk werk hij wil doen, het is nog steeds de werkgever die de lakens uitdeelt en daar staan weinig tot geen rechten tegenover.
Toch wel.

Normaal gezien zal er een functie beschrijving in je arbeidsovereenkomst staan, en binnen bepaalde grenzen moeten je taken binnen die omschrijving vallen. een zekere flexibiliteit kan natuurlijk verwacht worden.
Anders zou het makkelijk zijn, je zit met een elektricien met 15 jaar dienst waar je vanaf wil maar die je handenvol geld zou kosten aan opzegvergoeding, dus laat hem dan maar toiletten reinigen tot hij zelf zijn ontslag geeft, is veel goedkoper...

Dit zijn zaken waar je best mee langs je vakbond passeert.

Een conflict dat dikwijls voorvalt bijvoorbeeld, is gedurende een opzegperiode, waar men een werknemer plots volstrekt andere taken gaat geven (of hem zelfs op een stoel laat zitten niets doen) , zeer riskant voor de werkgever daar dit kan aanzien worden als een eenzijdige verandering van arbeidsovereenkomst, waardoor de werknemer wel eens onmiddellijk langs de kassa zou kunnen mogen passeren (onmiddellijke uitbetaling opzegperiode zonder deze te moeten uit werken).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 dec 2017 12:42

Zekers de vakbond !
Natuurlijk moeten ze je de functie die omschreven zijn in je A O. laten doen, maar bij de meeste A O. zijn deze zeer uitgebreid genomen, anders zou de werkgever een zeer domme werkgever zijn.

En wat is een aanvaardbare tijd ?

Bij justitie kan dit 5 jaar zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 dec 2017 16:44

Indien uw werkgever eenzijdig de overeengekomen arbeid gaat wijzigen zonder uw akkoord, kan dit een impliciet ontslag uitmaken. Doch, u moet steeds indachtig zijn dat flexibiliteit van de werknemerskant vereist is.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#8 , 29 dec 2017 17:00

Klopt. Maar we spreken hier van een serieuze degradatie.

De andere heeft volgens mij netjes haar takenpakket mogen definiëren en al de rest die zij niet wil blijft bij mij. Dus de motivatie is dan ook wel navenant en de functieomschrijving trekt er in de verste verte niet meer op.
Ik mag er zaken aan toevoegen maar dan is het nog maar de vraag of zij daarmee akkoord gaan zijn.
En dat na 5 jaar dienst. Ik moet al onderdoen voor iemand die 4 maanden in dienst is.

Ze is van de start aangenomen met een vast contract, terwijl er mij werd gezegd dat dit via interim was. Iedereen heeft tegen mij gelogen. Zogezegd om mij niet nog meer stress te bezorgen tijdens de laatste fase van mijn zwangerschap en na mijn bevalling. Schone woorden, maar ik weet dat ze niet waar zijn. Ze hadden gewoon een plan.

Ze heeft een betere klik met mijn leidinggevende. En dat mag ook. Maar ik vind niet dat je mensen zomaar moet beginnen schuiven in de organisatie omdat ze je beter liggen en verwachten dat de anderen daar zomaar akkoord mee gaan.

Mijn functie gaat echt voor 75% veranderen. En de vraag is nog maar of ik dat wil.
Weiger ik en zeg ik dan maar dat ze me ontslaan? Ik hou met die mogelijkheid rekening want volgende week loopt mijn bescherming na bevallingsverlof af. Ga ik zelf naar iets anders op zoek en geef ik mijn ontslag?

berenod
Berichten: 942

#9 , 29 dec 2017 18:38

Zorgen dat je zeker en vast bij een vakbond aangesloten bent!

Indien de functie effectief 75% anders is dan origineel maakt u volgens mij een goede kans om dit samen met de vakbond om te laten zetten naar een impliciet ontslag. Er zal wel een en ander op papier moeten staan, of je moet op een of andere wijze bewijzen dat je taken enorm ver van je functie omschrijving staan.
Zoals gezegd, enige flexibiliteit is vereist van de werknemer uit, maar dit mag niet in het extreme getrokken worden!

Volgende situaties zijn de meest voorkomende in geval u ontslag neemt, of indien uw werkgever u ontslaagt:

Ontslag door werkgever:

- U werkt uw opzeg periode uit (ongeveer 6 en half maand met uw anciënniteit, en veronderstelling dat de hele periode als bediende was). U kan niet weigeren van deze periode te blijven werken.
- Uw werkgever beëindigt onmiddellijk uw arbeidsovereenkomst, en betaalt uw volledige opzegvergoeding uit, uiterlijk op de dag dat die overeenkomst eindigt. U kan dit niet weigeren!
- Uw werkgever stelt voor u vrij te stellen van prestaties. U moet niet meer komen werken, en uw loon wordt maandelijks betaalt net alsof u aan het werk zou zijn. U bent niet verplicht dit te aanvaarden! U moet daarvoor voor akkoord tekenen. U blijft officieel in dienst de gehele periode. Grootste nadeel is dat er complicaties kunnen ontstaan wanneer u gedurende die periode een andere job aanneemt, indien dit eenzelfde soort job is bij een concurrent zou de oude werkgever vrijgesteld kunnen worden van het verder uitbetalen van uw opzegperiode.

U neemt zelf ontslag:

- U werkt uw opzegperiode uit (in uw geval ongeveer 3 maand). U bent dit verplicht!
- Ook in deze situatie kan de werkgever beslissen van uw arbeidsovereenkomst onmiddellijk te beëindigen, hij moet ook dan onmiddellijk de volledige opzegperiode uitbetalen (uiteraard een stuk minder dan wanneer hij u had ontslaan). U kan dit evenwel niet eisen!
- En ook nu kan hij met u proberen overeen te komen dat je vrijstelling van prestaties aanvaardt. Niet verplicht te aanvaarden.

In beide gevallen kan u ook beslissen van de opzeg niet uit te werken, maar dan bent u een vergoeding aan uw werkgever verschuldigd, ten bedrage van het loon dat u normaal had ontvangen in die periode.

En uiteraard is er altijd de mogelijkheid van in onderling overleg de arbeidsovereenkomst te beëindigen, indien u en uw werkgever akkoord bent om onmiddellijk te stoppen, zonder dat u iets aan de werkgever verschuldigd bent of vice versa, dan is dit ook reglementair.

En dan, ook tijdens de opzegperiode, bent u verplicht van correct de uw opgelegde taken (zoals omschreven in uw arbeidsovereenkomst) uit te voeren. Indien u dit niet doet kan de werkgever, via de correcte methodes, een ontslag om dringende reden doorvoeren. Dus op straat zonder enige verdere vergoedingen (buiten loon voor dagen reeds gewerkt)

En vice versa, uw werkgever moet u ook tijdens de opzegperiode laten werken en taken geven zoals omschreven in uw arbeidsovereenkomst. Indien niet kan een eenzijdige wijziging arbeidsovereenkomst ingeroepen worden.

Tijdens een opzegperiode is men daar nog strenger op, vandaar dat werkgevers werknemers die in hogere posities bevinden en men liever niet meer op die job ziet werken in de laatste maanden, men hen volledig uitbetaald en naar huis stuurt. Ze ergens in een postje steken waar ze "niets verkeerd" kunnen doen is quasi onmogelijk!

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#10 , 02 jan 2018 17:25

Dus wat ga ik doen?
Ik ga ten eerste zeggen dat het niet netjes was de manier waarop ik wordt behandeld. Met zwangerschapsverlof gaan zonder dat er een vuiltje aan te lucht is en dan terugkomen en tot het besef komen dat je gewoon vervangen bent.

Zit hier al bijna een maand niks te doen omdat de baas het blijkbaar geen prioriteit vindt om mensen te informeren over hun toekomst.

Ik ga niet akkoord gaan met het voorgestelde takenpakket wegens 'geen uitdaging of doorgroeimogelijkheden voor mij'.
Ik ga hem vriendelijk verzoeken de door mij gewenste taken toe te voegen die anders zijn dan de taken die ik nu heb maar die voor mij wel een uitdaging bieden of waarin ik geïnteresseerd ben.

Als hij weigert dan gooi ik impliciet ontslag op tafel, of gewoon ontslag door de werkgever.
Als hij dan nog weigert dan ga ik op zoek naar iets anders.

Als iemand denkt dat ik hierbij ergens de mist in ga, laat gerust weten.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#11 , 26 feb 2018 11:31

Ondertussen zijn we al bijna 3 maanden verder na de dag dat ik terug ben komen werken.

Heb uiteindelijk zelf vorige week een gesprek laten inplannen want het bleef maar duren.
Het nieuws was ontnuchterend.

Daar waar aanvankelijk werd gezegd dat 1 functie in 2 zou worden gesplitst is er mij nu gezegd dat ze tot de vaststelling zijn gekomen dat die tweede functie (de mijne dus) geen volledige dagtaak zou inhouden.
Dat wisten ze want ze hadden me zelf gezegd dat ik andere zaken moest aandragen die tot een voltijdse functie zouden leiden. Maar ze willen niks daarvan aan mijn takenpakket toevoegen.

Ik kan enkel blijven als ik receptioniste word. Want er is maar budget voor 3 personen. Hijzelf, zijn assistente (de job die ik deed) en een receptioniste.

Ik heb 3 jaren hogere studies gedaan en persoonlijk ligt receptie niet binnen mijn persoonlijke ambities.

Maar het werd duidelijk gezegd : het is ofwel dat, ofwel een openstaande vacature binnen een ander departement. Hij heeft nu HR opgedragen samen met mij de lijst te gaan overlopen om te gaan kijken welke jobs voor mij geschikt zouden kunnen zijn.

Op mijn contract en op mijn functieomschrijving staat duidelijk de job die ik deed, inclusief taken die specifiek aan deze job eigen zijn. Ik hoef toch zomaar niet akkoord te gaan met deze wijziging?

Stel nu dat ik HR laat doen en ik overloop de vacatures, maar er zit niks bij. En stel dat ik informeer over de taak van receptioniste maar ik kom tot de conclusie dat dat niks is, wat doe ik dan?

Dat melden? Mijn ontslag vragen?
Doe ik er goed aan het aan hen over te laten of moet ik telkens na alles mails beginnen sturen om te bevestigen en op papier te zetten?

Terug naar “Andere”