Overuren verplicht uitbetaald door werkgever

Bart1969
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overuren verplicht uitbetaald door werkgever

#1 , 14 dec 2017 10:07

Ik ben werkzaam als technieker met een 6 wekelijkse wachtdienst.
Onlangs heeft mijn werkgever beslist dat we maar 24 overuren mogen opsparen voor recuperatie.
Elk overuur dat dan extra gedaan wordt, wordt verplicht uitbetaald.
Wachtdiensten van 30 a 40 overuren zijn schering en inslag.
Mijn vraag is, kan de werkgever mij verplichten om die overuren te laten uitbetalen ipv te recuperen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 dec 2017 07:21

Beste

In beginsel dient u bij het bereiken van een bepaald aantal uren overwerk onmiddellijk inhaalrust op te nemen. De keuze om deze te laten uitbetalen ligt bij de werknemer, niet bij de werkgever.

Dat zou mijn eerste analyse zijn. Feedback is altijd welkom.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2017 09:07

Er zijn sectoren waar de overuren altijd uitbetaald worden, daarvoor kijk je best even naar het werkplaats reglement !

Er zijn ook sectoren waar deze opgespaard worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 dec 2017 09:15

Ik denk dat je zoiets misschien eerder terug zal vinden in een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst. In welke sector bent u werkzaam? Wat is de hoofdactiviteit van uw werkgever?

@Lowie; ik denk dat er steeds een bepaald minimum inhaalrust dient te worden opgenomen. Hetgeen de minimumgrens overschrijdt, kan worden uitbetaald.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Fellow
Berichten: 95

#5 , 18 dec 2017 12:38

In een notendop de theorie zonder melding te maken van sectorale afwijkingen :

Er is een verschil tussen het presteren van overuren vooraleer inhaalrust toe te kennen ('interne grens') en de keuzemogelijkheid om overuren al dan niet uit te betalen / te recupereren. Wat betreft het laatste, zijn er een aantal voorwaarden.
Keuzemogelijkheid is inderdaad voor de werknemer. In principe dient deze voor elke uitbetalingsperiode aan de werkgever te laten weten indien hij opteert voor recuperatie of uitbetaling.

Interne grens : Indien de grens van 143 uur bereikt is binnen de referteperiode, moet er inhaalrust toegekend worden, vooraleer er opnieuw overuren gepresteerd mogen worden.

Keuzemogelijkheid om overuren uit te betalen/recupereren enkel in geval van Onvoorziene noodzakelijkheid en Buitengewone vermeerdering van werk

Keuzemogelijkheid tussen recuperatie van inhaalrust of uitbetaling van
* Eerste 91 overuren per kalenderjaar : voor ondernemingen met syndicale afvaardiging zonder cao
* Bijkomende schijf tussen 91 én 130/143 uren : voor ondernemingen met syndicale afvaardiging mét cao

Keuzemogelijkheid tussen recuperatie van inhaalrust of uitbetaling van 130 overuren per kalenderjaar voor ondernemingen zonder syndicale afvaardiging

Fellow
Berichten: 95

#6 , 18 dec 2017 12:41

Stel u een potje voor.

Van zodra u overuren presteert, komen deze in het potje.
Als werknemer kan u dan opteren om het potje 'leeg' te maken door ofwel te kiezen voor recuperatie of uitbetaling.
Dit potje dient leeg te zijn op het einde van de referte periode
We maken geen melding van het 'type' overuren (leve de Belgische wetgeving).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 dec 2017 13:57

Ik vraag me af van waar die 91 en 143 uren komt in de overeenkomst van overuren, waarom niet een even getal ??
Deze getallen moeten toch een betekenis hebben ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”