Belgische hoofdzetel verkocht, werkgever wordt firma in Luxemburg

Henk-brass
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belgische hoofdzetel verkocht, werkgever wordt firma in Luxemburg

#1 , 13 dec 2017 22:35

Beste allemaal,

Nu zit ik met een gecompliceerd iets aangaande het werk.
Op dit moment ben ik werkzaam bij een Belgische firma met een contract voor onbepaalde duur.
Nu is het bedrijf verkocht aan een firma in Luxemburg en werden alle contracten herzien. Nu mag ik blijven wat op zich goed nieuws is.
Het werk bevalt mij goed, ik zie wat van de wereld en de verloning is in orde.
Nu mijn issue, de nieuwe hoofdzetel gaf ons ieder 2 opties, ofwel je gaat mee met een nieuw contract onder Luxemburgse voorwaarden ofwel ontslag met een pre (overigens niet mis en volgens de wettelijke regels).
Nu heb ik geen goesting om naar ander werk te gaan zien en wil dus graag dit werk blijven doen. Indien de hieronder gestelde vragen mij gerust kunnen stellen met antwoorden dan maakt dit het makkelijker om te kiezen.

Hetgeen waar ik nog mee zit is dit:
- Fiscaal gezien stijgt mijn netto-loon van iedere maand. Hoe zit dit fiscaal gezien met wereld inkomsten jaarlijks hier. (3 kinderen en vrouw, zonder inkomen ten laste) Hoe worden hier de belastingen dan berekend of hoe hoog is de kans dat ik er op toe moet leggen ?

- Kindergeld blijft volgens mijn nieuwe werkgever in België maar volgens het kinderfonds gaat dit naar Luxemburg. in Luxemburg ligt dit beduidend hoger. Maar blijft dit zoals het is, woonland of werkland ? En daarbij wordt dit gezien als extra inkomsten of hoe moet ik dit zien ?

- Het werk zal niet veranderen. Ik zal nog steeds op service gaan hier in de Benelux, echter dan als werknemer van een Luxemburgse firma. Hoe is dit wettelijk toegestaan ? Grensarbeider of illegaal niet in het land werkzaam waar ik bij sta ingeschreven. Nog formulieren of iets dergelijks in orde te maken.

- Ziekte en arbeidsongevallen ? Kans bestaat dat ik ter controle moet komen bij een geneesheer. Iemand die weet of dat dan in Luxemburg moet gaan zijn of eigen huisarts ? Remgeld is nu met verhoogde teruggave, dit zal dan zeker wijzigen. Ziekenkas nog geen antwoord over terug

- Hopelijk komt het nooit zo ver maar werkloosheid. Het contract wordt herzien en vernieuwd met dezelfde en betere voorwaarden. Ik kan dan niet aantonen dat ik al langer bij het bedrijf werk. Oude onderneming wordt ten einde verklaard en alles ondergebracht bij nieuwe hoofdzetel. Mocht dit gebeuren dat er iets fout loopt, wat zijn dan mijn rechten op werkloosheid ? Hier in België kan ik nu zeker uitkering genieten wat werkverleden betreft. Nu met dat ene Europa ben ik daar niet zeker meer van.

- Is het toegestaan om zo te gaan werken, in mijn ogen is dit iets van belasting spelen. Ergens een firma opkopen, overlaten gaan en als die poppekes tegen minder belasting in het buitenland aan het werk zetten. Naar mijn inziens mag dit enkel met Belgische ondernemingsnummers en correct ingeschreven bij de kruisbank (kan abuis zijn).


Ik blijf dus wonen en werken in de Benelux , enkel onder buitenlandse firma. Ik heb enkel veel schrik dat ik op een bepaalde manier strafbaar ben of uiteindelijk de dupe ben van de mannen met veel centen en ferme wagens :?

Alvast merci voor die mij kunnen geruststellen of helpen !
Gr, Henk
:wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 05 jan 2018 17:23

Het lijkt er op dat u niet als grensarbeider geclassificeerd zal worden.
Wanneer ben je een grensarbeider?
Je bent een grensarbeider als je:

- met je gezin in België woont,
- werkt in een van de landen van de Europese Unie,
- dagelijks of toch minstens een keer per week naar huis komt.

Je bent geen grensarbeider als je:

- werkt voor een Europese instelling, zoals de EU, in of buiten België.
- thuis werkt voor een buitenlandse firma.
- in België gedetacheerd bent door een buitenlandse firma.
(Famifed.be)

Ik denk ook niet dat u kan gezien worden als iemand die in Luxemburg is gaan solliciteren. Het bedrijf neemt gewoon de werknemers over, en al veranderen de contracten, ik denk niet dat sociale zekerheid en fiscale aspecten daardoor veel gaan veranderen. U mag zelfs naar uw eigen huisarts blijven gaan, want uw baas beheert niet uw mutualiteit, niet?
Bepaalde buitenlandse ondernemingen hebben geen vestigingseenheid in België, maar stellen er wel personeel tewerk. Indien dit personeel in België onderworpen is en aan alle voorwaarden is voldaan, kunnen ze aanspraak maken op een doelgroepvermindering. Hiervoor werkt de RSZ met fictieve vestigingsnummers.
(Securex)

Op de link naar Securex zal u wellicht nog meer antwoorden vinden.

Reclame

Terug naar “Andere”