Recht op klein verlet of dwingend verlof

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Recht op klein verlet of dwingend verlof

#1 , 07 dec 2017 09:22

Beste,

In het kader van een gerechtelijke vereffening-verdelingsprocedure word ik opgeroepen om aanwezig te zijn bij de opening van de werkzaamheden van de vereffenings-verdelingsprocedure op het kantoor van de notaris die aangesteld werd door de rechter.

Daar mijn aanwezigheid verplicht is dien ik hiervoor verlof te nemen. Volgens het sociaal secretariaat heb ik geen recht op klein verlet. Doch meen ik dat dit type van verplichte aanwezigheid een klein verlet is in het kader is van "Bijwonen van een bijeenkomst van de familieraad, bijeengeroepen door de vrederechter: de nodige tijd, met een maximum van één dag".

Mijn vraag: heb ik recht op klein verlet (dus behoud van loon) of dien ik in dit geval dwingend verlof (zonder loon) te nemen?

Alvast bedankt voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2017 14:38

Een familieraad is geen vereffening-verdelingsprocedure. Ik denk dus niet dat je op klein verlet beroep zal kunnen doen.

Dwingend verlof is misschien wel mogelijk, maar onder volgende voorwaarde: Het bevel tot verschijning in persoon in een rechtszitting wanneer je zelf partij bent in het proces. De rechtbank moet dan wel uitdrukkelijk jouw verschijning in persoon bevelen. Vrijwillig verschijnen, geeft geen recht op verlof. Je zal dit dus met een attest van de rechtbank moeten kunnen aantonen.

Als bovenstaande ook niet het geval is, zal je een dag verlof zonder wedde, of gewoon een dag vrijaf moeten nemen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”