wijziging variabel uurrooster

Tiffany
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

wijziging variabel uurrooster

#1 , 06 dec 2017 18:33

Hallo allemaal,

ik krijg regelmatig te maken met verandering qua uurooster etc.
Ik ben tewerkgesteld als deeltijdse (19u) verkoopster volgens een variabel uurrooster.
Dus de 1ne week werk ik 18u, de andere week 8u, dan weer 26u etc...

Onze uurrooster worden in een map geschreven die we uitdrukkelijk pas 2 weken op voorhand mogen overnemen in onze eigen agenda én onder voorbehoud zegt onze gerante.
Wij zijn een winkel die open is van dinsdag tot zondag maar bij actiedagen zijn we op maandag ook nog eens extra open.
Momenteel heb ik nog 7 overuren staan en moet ik volgende week enkel 1 dag werken (dinsdag) van 9u30 tot 18u.
Wegens een extra openingsdag volgende week, wat de gerante zelf mocht beslissen of we al dan niet open zouden doen indien we voldoende personeel zouden hebben, staat een collega in die week 6 dagen ingepland (werkt normaal voltijds) en hebben ze me gevraagd of ik zijn dag, volgende week vrijdag wil overnemen omdat ik maar 1dag sta ingepland en kan hij 5 dagen komen werken ipv 6.

Voor mij is dit te kort op bal aangezien ik alles al gepland heb qua afspraken en verplichten, ook moet ik in de week van kerst 5 dagen komen werken, vandaar dat ik dus alles volgende week heb ingepland omdat ik er anders geen tijd meer voor heb.

Ik heb dit zo ook doorgeven maar men gerante is hier niet mee akkoord, ze wil dat ik volgende week een extra dag kom werken.

Dus ik ben benieuwd naar de wetgeving hier omtrent

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 06 dec 2017 18:54

Bij mijn weten moet een variabele uurrooster effectief 14 dagen op voorhand definitief worden.
In een winkel die ik ken heeft men enkele jaren geleden een (klein) probleem gehad omdat de lesuren gewijzigd waren aan de unif ... was voor zaakvoerder geen probleem maar voor inspectie blijkbaar wel.

Tiffany
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2017 19:36

Hier word altijd gezegd onder voorbehoud omdat ze wss zelf al weten dat alles nog kan gewijzigd worden in die 2 weken...


Maar indien de uurrooster word gewijzigd, in dit geval 10 werkdagen op voorhand moeten zij dan mijn akkoord hiervoor vragen? Het is niet dat ik niet wil extra komen werken, ik ben vorige week last minute ingevallen voor een collega, heb ik ook al men afspraken en planning afgezegd maar volgende week lukt mij echt niet.

In ons arbeidregelment staat:

*verkoopsmedewerkers werken in een systeem van een variabel uurrooster
*uurrooster zijn steeds 3 weken vooraf uitdrukkelijk gekend
*een prestatieblok bestaat minstens uit 4u
*afwijkingen moeten UITDRUKKELIJK worden besproken en kunnen maar doorgevoerd worden na voorafgaand akkoord van de betrokken medewerker
*naast de sluitingsdag hebben zowel deeltijdse als voltijdse medewerkers recht op een vaste vrije dag per week

dit laaste puntje is zowiezo al niet bij ons van toepassing, maandag zijn we vaak open bij acties en ik heb geen extra vaste vrije dag, is altijd wisselend...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2017 19:47

Je werkt in de zelfstandige kleinhandel, wel daar zijn er altijd problemen, als de werkroosters niet passen is er maar één raad zoek ander werk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tiffany
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 dec 2017 19:55

Wij vallen idd onder pc 311.
Dus in dit comité heeft de werknemer dan geen rechten betreft wijzigingen uurroosters???

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 dec 2017 20:39

Bij mijn weten moet een variabele uurrooster effectief 14 dagen op voorhand definitief worden.
bewijs maar eens
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 dec 2017 21:24

Er zijn werken met variabele uurroosters die soms maar 2 a 3 dagen op voorhand weten van veranderingen, en zeker nu in die winkels gaat het zeer druk worden !
Er zijn werknemers die ziek worden, of een ongeval heeft gehad en alles schuift op, dit zijn geen werken zoals een boekhoud kantoor is het deze week niet gedaan, dan doen we het volgende week

Ik ga eens een voorbeeld geven dat ik persoonlijk heeft mee gemaakt van op de eerste rij.

Bus bestuurder van een pachter moet op zondag eerste dienst doen om 5:00 uur vertrekken, de zaterdag om 19:00 uur valt hij van een ladder, belt de baas been gebroken, moet die bus nu afgeschaft worden of bel men iemand op de zaterdag avond om 20:00u op om deze dienst te doen.

Ik laat dit antwoord voor u in het midden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tiffany
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 dec 2017 21:40

Hier gaat het niet om ziekte, ongeval of dergelijke, maar over een extra werkdag omdat ze nu beslissen om een extra dag open te doen...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 dec 2017 21:52

Waarom doen ze een extra dag open ??

Omdat de concurrentie dit ook doet en dat men in december veel moet verkopen, want na nieuwjaar is er een twee tal maanden zeer kalm !

Maar helaas begrijpen dit zeer weinig werknemers.

En als je dit niet wil, wel zoekt een andere job zoals bij een boekhouder gaan werken ! :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 06 dec 2017 22:38

Hier misschien en ik heb ook geschreven jaren geleden nu zijn er meer mogelijkheden qua variabel.
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=45778

Tiffany
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 dec 2017 00:23

Waarom doen ze een extra dag open ??

Omdat de concurrentie dit ook doet en dat men in december veel moet verkopen, want na nieuwjaar is er een twee tal maanden zeer kalm !

Maar helaas begrijpen dit zeer weinig werknemers.

En als je dit niet wil, wel zoekt een andere job zoals bij een boekhouder gaan werken ! :lol:

#11 , 1 seconde geleden (07 dec 2017 00:15)
Indien er voldoende personeel zou zijn zouden ze open doen, de extra opening was vrijblijvend voorgesteld van hogeraf. Nou in mijn ogen is er dan niet genoeg personeel.

En als de werkgever dit last minute beslist, dan moet de werkgever maar begrijpen dat je last minute niet al je afspraken kan verzetten. Als ze dan toch weten dat december druk is waarom plannen ze dit dan niet op voorhand in in de uurrooster?

Maar als de werknemer binnen dit comité geen rechten heeft op vlak van wijzigingen van uurroosters etc dan zal ik idd een andere job zoeken ! ;-)

Tiffany
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 dec 2017 00:42

Want er is wel degelijk een verschil tussen niet willen en niet kunnen! :-D
Ik ben altijd zeer flexibel en heb al 2x op rij men afspraken verzet. Ik heb zelf ook nog een prive leven waardoor ik helaas men afspraken niet voor een 3de keer kan verplaatsen vandaar dus de vraag is of ik dit mag weigeren ;-)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 dec 2017 05:02

Hier misschien en ik heb ook geschreven jaren geleden nu zijn er meer mogelijkheden qua variabel.
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=45778
5 werkdagen is geen 14 dagen hé, en voor zover er geen bekrachtigde cao is

die 5 werkdagen is wel al langer de regel dan daarin vermeld
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 11 dec 2017 23:34

Was dacht ik in PC 200 ..Ik spreek van meer dan 10 jaar geleden en persoon werkte part-time. Voor de rest studeerde deze en zijn cursusuren waren plots verandert ... gezien het er niet toe deed of hij 's morgens of 's middags kwam.
Spijtig genoeg was er plots controle ze wilde in feite de zaak ernaast controleren maar deze was dicht - dus kwamen ze maar naar de winkel die ik ken.
De uurregeling voor 14 dagen hing uit en dat was verplicht. De controledienst maakte een bezwaar dat ze van de wijzigingen niet waren in kennis gesteld.
Ik heb toen de regels opgezocht en dat bleek te kloppen. Werd me net bevestigd dat het zoiets was. :D

Terug naar “Andere”