Medisch onderzoek als interimer buiten de werkuren

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

Medisch onderzoek als interimer buiten de werkuren

#1 , 30 nov 2017 20:44

Ik heb een vraagje over het medisch onderzoek.

Ik moet zoals het wettelijk verplicht jaarlijks op medische controle. Ik werk op Brucargo en zou in het centrum van Brussel op medisch onderzoek moeten gaan. En dat terwijl ik dichter bij Mechelen woon en dat het handiger en sneller zou zijn voor mij. Maar bon, ik kan niet kiezen in welke accerta medisch kantoor ik mag gaan (terwijl ze vorig jaar wel de goedkeuring gaven om in Mechelen te gaan). Verder is de afspraak bij de dokter daar voor de start van mijn shift...

Mijn vragen:
- Kan het interim kantoor mij verplichten om voor de start van mijn shift naar daar te gaan?
- Kan ik als ik verplicht ben een compensatie vragen daar ik toch een uur of 2 van mijn privé tijd steek in iets voor het werk?
- Heb ik recht op een kilometervergoeding en een vergoeding voor het betalen van de parking?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2017 21:31

Je heeft recht op een vergoeding voor de duur van het onderzoek, als ook verplaatsing vergoeding
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 30 nov 2017 23:19

Aansluitend op Denlowie: de tijd en de verplaatsing kunnen ze wel inperken tot de tijd en afstand tussen je werk en de dokter, en niet van thuis tot dokter.
Alle kosten die je moet maken in functie van je job kun je altijd recupereren, dus zij moeten inderdaad de parking betalen (als er geen alternatief voorzien is).

Reclame

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#4 , 02 dec 2017 19:08

OK bedankt voor jullie info. Ik woon op 2km van mijn werk, dus veel verschil zal er niet zijn. Maar het interim heeft precies niet echt veel zin om ook maar iets uit te betalen...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2017 12:42

OK bedankt voor jullie info. Ik woon op 2km van mijn werk, dus veel verschil zal er niet zijn. Maar het interim heeft precies niet echt veel zin om ook maar iets uit te betalen...
wet 28/5/2003
[Art. 12.- § 1. De werknemer die in het kader van een periodieke gezondheidsbeoordeling, een onderzoek bij werkhervatting, een voortgezet gezondheidstoezicht, een uitbreiding van het gezondheidstoezicht of een onderzoek in het kader van de moederschapsbescherming wordt opgeroepen om te verschijnen voor de afdeling of het departement belast met het medisch toezicht, wordt tijdens de werkuren onderworpen aan de medische onderzoeken,
§ 3. De preventieve handelingen die door de preventieadviseurs-arbeidsgeneesheren krachtens de bepalingen van dit besluit worden verricht, en de geneeskundige verstrekkingen, bedoeld in artikel 15, § 1, tweede lid, mogen voor de werknemers geen enkele uitgave meebrengen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”