terugvordering uitkering na uitspraak in beroep over invaliditeit

Alain Boone
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

terugvordering uitkering na uitspraak in beroep over invaliditeit

#1 , 29 nov 2017 14:19

Hallo,

Mijn vrouw is al enige tijd invalide, maar zij werd in 2010 door het RIZIV geschorst en 100% werkbekwaam verklaard.
Wij zijn tegen die uitspraak in beroep gegaan en nu, na een juridische procedure die 7 jaar heeft geduurd, hebben we gelijk gekregen en is de schorsing ongedaan gemaakt.
Gezien mijn vrouw toen, en nu nog steeds, een vast contract heeft bij haar werkgever, heeft zij gedurende die 7 jaar een tijdelijke werkloosheidsuitkering genoten. De RVA heeft deze teruggevorderd van het ziekenfonds en dat is allemaal in orde.

Maar in 2013, heeft mijn vrouw een operatie aan haar rug gehad, waardoor ze enkele maanden geen werkloosheidsuitkering, maar een arbeidsongeschiktheidsuitkering kreeg.
Nu stelt het ziekenfonds dat ze die uitkering deels moet terugbetalen omdat ze ten onrechte een te hoog bedrag heeft ontvangen.

Mijn vragen bij deze:
1) Heeft het ziekenfonds het recht om dit terug te vorderen? (Is dit geen fout van hun, die ondertussen dan ook nog eens jaren geleden is?)
2) Hoe kan ik controleren wat het bedrag is dat mijn vrouw dan had moeten ontvangen in 2013? De invaliditeitsuitkering zijn in de loop der jaren veranderd, bovendien weet ik ook niet goed op basis waarvan het ziekenfonds dan de foute uitkering heeft berekend: haar werkloosheidsuitkering of haar loon?
2) Hoe zit het met de voorheffing die is ingehouden op deze uitkeringen? Als we inderdaad moeten terugbetalen, is dat dan het volledige bedrag, inclusief inhoudingen en kunnen we die dan achteraf terugvorderen van de belastingen?
3) Kan je een primaire arbeidsongeschiktheid hebben, voor een andere aandoening, tijdens een periode van invaliditeit of niet?

Alvast heel erg bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Alain

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 29 nov 2017 15:53

Ziekenfonds mag een eigen fout terugvorderen, daar is sedert 2011 een arrest van het Grondwettelijk Hof van. Ze doen wel dikwijls of hun neus bloedt, want ziekenfonds moet dat uit eigen zak betalen
Normaal verjaart bovendien de terugvordering reeds na 2 jaar.
Laat het ziekenfonds maar eerst de terugvordering eens uitleggen.

Zij vorderen bruto terug, de belastingen kunnen later eventueel met de belastingen zelf worden verrekend.
Neen, men kanniet voor iets in primaire arbeidsongeschiktheid zijn en voor iets anders invaldititeit

Na een jaar primaire arbeidsongeschiktheid, noemt men het invaldititeit '


http://www.knack.be/nieuws/belgie/zieke ... 71737.html

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 29 nov 2017 16:46

Het moet zijn ziekenfonds mag GEEN eigen fout terugvorderen

Reclame

Alain Boone
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2017 12:31

Bedankt voor uw antwoord en sorry dat ik niet sneller heb gereageerd.
Ik moest plots naar Japan voor het werk en met dat hele gedoe ben ik vergeten antwoorden.

Ik heb het ziekenfonds wel om meer uitleg gevraagd en ze hebben ons een brief toegestuurd met de berekening en hun redenering.
Volgens hun berekening had mijn vrouw recht op 36 euro per dag en kreeg ze er 61, wat ten onrechte een te hoog bedrag is.
Ze stellen dat het beroep bij de rechtbank stuitend was en dat de verjaringstermijn daarmee dus pas begon te lopen na de finale uitspraak.
Vandaar dat ze terugvoreden.

Klopt dit?
De rechtszaak had op zich niks te maken met die tweede arbeidsongeschiktheid, die is gewoon een gevolg van de onterechte schorsing door het RIZIV.

Maar hoe kan ik stellen dat dit een fout is van het ziekenfonds? Ze konden niet weten dat we gingen winnen. Gezien mijn vrouw, zolang de rechtszaak bezig was, een tijdelijke werkloosheidsuitkering kreeg, was het toekennen van een nieuwe arbeidsongeschiktheid volkomen correct, of niet?

Het ziekenfonds stelt ook in hun brief dat als we niet akkoord zijn, we beroep moeten aantekenen bij de rechtbank.
Betekent dit dat we dan opnieuw een rechtszaak moet starten, ditmaal tegen deze terugvordering?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Alain

Terug naar “Andere”