Mindering pauze door de werkgever

lolaleon
Topic Starter
Berichten: 6

Mindering pauze door de werkgever

#1 , 27 nov 2017 18:00

Beste,

Ik vraag mij af of het wettig is dat de werkgever tijd van je pauzes in mindering brengt indien je te laat komt op werk, ongeacht het feit dat je bv. een werkdag van 9 uur klokt (je komt 20min te laat, dus heb je 25min over van je pauze). De ene manager past je werkuren aan, zodat je enkel uitbetaald zou worden voor de uren die je effectief doet en de andere trekt liever de minuten af van je pauze. Mijn vraag is wat juridisch gezien de gepaste manier is.

Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2017 18:13

Mijn vraag is wat juridisch gezien de gepaste manier is.
is afhankelijk van de reden waarom je te laat was op het werk, er zijn redenen die te laat komen kunnen rechtvaardigen.

beide zijn perfect mogelijk , 1 op basis van flexibiliteit zolang je minstens een kwartier pauze overhoud of per begonnen kwartier loon in mindering brengen voor 20 minuten is dit dan half uur minder loon.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2017 11:28

Wat zegt uw arbeidsreglement? Zoals hierboven gezegd kan de reden van te laatkomen overmacht zijn (door een niet-structurele file, bijvoorbeeld). In dat geval heb je sowieso recht op uw loon, en kan uw werkgever niet vragen om langer te werken. Let wel: als je wekelijks te laat bent door omstandigheden op de weg, dan wordt het lastig, want dan kan je nog moeilijk over overmacht spreken. Dit zijn dan structurele vertragingen op de weg, die je als werknemer moet incalculeren.

Wat er verder gebeurd: loon inhouden, of de tijd compenseren, hangt af van het arbeidsreglement / arbeidscontract. Bij mij op het werk is men daar flexibel in: mensen worden geacht "bij benadering" 8 uur per dag te werken, gemiddeld genomen. Ben je eens een uurtje vroeger weg, en blijf je dan twee dagen een half uurtje langer, is dit geen probleem. Ik ben meestal 15 a 30 minuten "te laat" en compenseer dit dan door ipv 1 uur middagpauze, een half uur te nemen. We hebben geen tikklok en men vertrouwt de medewerkers om hier redelijk en eerlijk in te zijn, wat ook gebeurd. Niemand maakt misbruik van het systeem. Al kan ik me voorstellen dat dit niet overal het geval zou zijn indien dit soort vrijheid gegeven wordt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”