Mag de werkgever psychologische testen opleggen?

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Mag de werkgever psychologische testen opleggen?

#1 , 21 nov 2017 10:25

Beste,

Mijn werkgever wil in samenwerking met een assesment center zijn werknemers onderwerpen aan psychologische testen zogenaamd met het doel om de werksfeer te verbeteren.

We zijn een klein kantoor met een vijftal werknemers, en vrezen dat de uitslagen van deze tests tegen ons gebruikt zullen worden met het oog op eventueel ontslag. Het gaat immers om de persoonlijkheidstesten DISC en enneagram alsook een persoonlijk onderhoud met een psycholoog.

Mijn vraag is nu als volgt:

1/ mag de werkgever aan zijn werknemer verplichten deze testen te doen of kan ik deze weigeren?
2/ wat kan ik als werknemer ondernemen opdat deze persoonlijke gegevens (zoals mijn privéleven) beschermd worden

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2017 12:24

Uw werkgever mag u vragen om bepaalde testen af te leggen. U kan natuurlijk weigeren daaraan mee te werken. Als de test niet relevant is voor het werk dat u uitvoert, dink ik niet dat de weigering als argument voor ontslag kan gebruikt worden.

Stel dat u boekhouder bent, is een test om de kijken of u de nieuwe fiscale regels onder de knie hebt, relevant, maar een test om uw kennis over autotechniek te testen, is totaal niet relevant. Als uw werkgever dit laatste vraagt, en u weigert dit, kan dit moeilijk als reden opgegeven worden voor ontslag.

Stel dat u voornamelijk met mensen werkt, kan ik aannemen dat een psychologische test wel relevant kan zijn. Maar of de uitslag hiervan ooit als reden van ontslag zou kunnen dienen, is volgens mij hoogst onwaarschijnlijk. Wat het gesprek met de psycholoog betreft: deze persoon heeft beroepsgeheim. Als u tijdens het gesprek duidelijk maakt dat u gerust even met hem / haar wil praten, maar dat u niet wenst dat uw individuele antwoorden meegedeeld worden aan de werkgever, dan is de psycholoog in principe verplicht dit te respecteren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 21 nov 2017 14:15

De betrokken testen worden zeer frequent gebruikt in het bedrijfsleven. Ze zijn zeer algemeen en brengen doorgaans niet echt nieuwe informatie aan het licht. Wel kaderen ze bepaalde gedragingen in typologieën die elkeen toelaat om wat meer begrip voor bepaalde zaken te hebben.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”