Mijn partner werkt sinds een aantal maanden als poetshulp bij een dienstencheque kantoor (eigenlijk interim kantoor met dienstencheque afdeling).
De eerste maanden waren als interim met wekelijkse contracten.
Sinds 3 maanden heeft ze een contract van onbepaalde duur voor 32u/week (dus 4/5).
Nu, reeds elke maand heeft het kantoor niet elke week 32 uur kunnen vullen met klanten.
Er zijn ook wel een aantal keren weken van 36 en zelfs 40 uur geweest. Die flexibiliteit is vervelend maar is begrijpelijk.
Echter bij nakijken van de loonbrieven en haar uurrooster (die ze elke vrijdag ontvangt voor de komende week), blijkt dat er nog geen enkele maand op maandbasis aan een gemiddelde van 32 uur/week gekomen wordt.
De mankerende uren worden telkenmale op de loonfiche weergegeven als "verlof zonder wedde".
De laatste 3 maanden was dit één keer 8 uur, één keer 18 uur en de laatste maand 4 uur.
Indien het kantoor (de werkgever) een arbeidscontract geeft van 32 uur per week, is het dan niet hun verantwoordelijkheid van te zorgen dat er 32 uren te werken zijn per week, op zijn minst toch op maandbasis?
Mogen zij zomaar missende uren invullen als "verlof zonder wedde" zonder akkoord van de werknemer? Zo heeft het contract ook niet erg veel waarde en geen enkel garantie op een stabiel inkomen.