Dienstencheques contract onbepaalde duur

berenod
Topic Starter
Berichten: 942

Dienstencheques contract onbepaalde duur

#1 , 08 nov 2017 17:06

Mijn partner werkt sinds een aantal maanden als poetshulp bij een dienstencheque kantoor (eigenlijk interim kantoor met dienstencheque afdeling).

De eerste maanden waren als interim met wekelijkse contracten.

Sinds 3 maanden heeft ze een contract van onbepaalde duur voor 32u/week (dus 4/5).

Nu, reeds elke maand heeft het kantoor niet elke week 32 uur kunnen vullen met klanten.
Er zijn ook wel een aantal keren weken van 36 en zelfs 40 uur geweest. Die flexibiliteit is vervelend maar is begrijpelijk.

Echter bij nakijken van de loonbrieven en haar uurrooster (die ze elke vrijdag ontvangt voor de komende week), blijkt dat er nog geen enkele maand op maandbasis aan een gemiddelde van 32 uur/week gekomen wordt.

De mankerende uren worden telkenmale op de loonfiche weergegeven als "verlof zonder wedde".

De laatste 3 maanden was dit één keer 8 uur, één keer 18 uur en de laatste maand 4 uur.

Indien het kantoor (de werkgever) een arbeidscontract geeft van 32 uur per week, is het dan niet hun verantwoordelijkheid van te zorgen dat er 32 uren te werken zijn per week, op zijn minst toch op maandbasis?

Mogen zij zomaar missende uren invullen als "verlof zonder wedde" zonder akkoord van de werknemer? Zo heeft het contract ook niet erg veel waarde en geen enkel garantie op een stabiel inkomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 11 nov 2017 17:41

Ik ga ervan uit dat dit een bediendecontract is, bij arbeiders tellen andere regels.

Zit je partner bij een vakbond?
Zo ja: tijd om deze in te schakelen alvast.

Goed, dit mag inderdaad niet zomaar.
Als een werkgever niet voldoende werk kan voorzien, én deze wilt dit tekort niet uitbetalen (wat zeer asociaal is van de werkgever, maar dit terzijde), is er iets zoals een economische werkloosheid.
Dit komt neer op dat de dagen (niet uren) dat men niet kan werken dopgeld krijgt, minder dan een gewone wedde dus, maar meer dan "verlof zonder wedde".

Maar ik lees dat je partner wel die dagen aan het werk is, maar gewoon niet voldoende werkuren ingepland krijgt:
Dan is dit 100% de verantwoordelijkheid van de werkgever, en zijn risico.
Tijd om de HR afdeling van het werk aan te spreken (en dit zal makkelijker gaan via een vakbond).

Eventueel: tijd om te veranderen van job?

Tope
Berichten: 916

#3 , 11 nov 2017 19:28

Ik ben al sinds 2006 bij hetzelfde dienstencheques bedrijf en voor zover ik weet hebben de poetshulpen vaste klanten.
Als die klanten met vakantie gaan dan worden er andere opdrachten gezocht.
Heel soms moeten de poetshulpen echter gaan stempelen, maar normaal gezien is er bij dit poetsbedrijf voldoende werk.
Stuur mij een PM.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 nov 2017 20:50

De poets hulp die bij mij komt zoekt zelf haar werk, die heeft mij zelf opgezocht of ik een poetshulp nodig had, ik betaal aan haar baas maar ik heb er geen contact mee.
Als zij in verlof gaat weten wij dit maanden op voorhand, gaan wij weg geen enkel probleem voor deze vrouw.

Wij worden ook altijd 2 dagen op voorhand verwittigd via sms ik kom donderdag !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tope
Berichten: 916

#5 , 12 nov 2017 08:35

@ denlowie

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, wanneer je voor een dienstencheques bedrijf werkt dat niet genoeg klanten kan leveren.
Als ze bij het poetsbedrijf "een contract van onbepaalde duur voor 32 u/week" heeft, dan is dat een vast uurrooster en niet de ene week te weinig en de andere week te veel.
Ze kan beter een poetsbedrijf zoeken dat meer stabiliteit kan geven.
Stuur mij een PM, dan kan ik het poetsbedrijf doorgeven waarmee ik werk.

Terug naar “Andere”