Zwangerschapsverlof - feestdagen

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Zwangerschapsverlof - feestdagen

#1 , 02 nov 2017 05:52

Hallo iedereen,

Mijn man en ik zijn (ondertussen 14 weken) in blijde verwachting van ons eerste kindje. We stuiten natuurlijk op heel wat vragen, en eentje is juridisch gerelateerd:
Mijn zwangerschapsverlof zou (als ik het zo lang volhoud) ingaan rond eind april 2018. Ik zal thuis zijn tot eind juli.
Ik las online dat de werkgever de feestdagen tijdens de eerste 30d zwangerschapsverlof dient te betalen, klopt dit?

Betekent dit dan ook dat het zwangerschapsverlof verlengd wordt? Dus normaal 15 weken maar er is bijvoorbeeld 1 feestdag in die eerste 30 dagen dus zwangerschapsverlof wordt eigenlijk 15 weken + 1 dag?

En wat met vervangingsfeestdagen? 21 juli valt in het weekend en wordt collectief vastgelegd op 11 mei (=tijdens eerste 30d). Telt hiervoor dezelfde regeling?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 nov 2017 10:21

Ik begrijp het niet zo ?

Die feestdagen zijn toch geen probleem, je zit thuis en al de dagen worden betaal door het zieken fonds, waarom zou men je meer moeten betalen voor de feestdagen ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 nov 2017 11:23

Waarom moet jij op berichten vaak zo aanvallend reageren? Ik stel hier een vraag, puur omdat mijn kennis niet ver genoeg reikt. Is het dan niet de bedoeling om elkaar op een vriendelijke manier verder te helpen?

Om op mijn vraag verder te gaan: de zwangerschapsuitkering is (dacht ik toch) geen 100% van het loon. Dus een feestdag is meer betaald dan een uitkeringsdag.
Verder is mijn vraag dus (zoals in mijn initieel bericht staat) : als er feestdagen in de periode van zwangerschapsverlof vallen en deze worden dus betaald door de werkgever in de eerste 30 dagen, wordt de periode van zwangerschapsverlof dan verlengd met deze feestdagen?
Ik weet niet goed hoe ik het anders moet formuleren...

Alvast bedankt.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 nov 2017 13:11

Sorry als het je zo overkomt maar dit was niet de bedoeling..

Je werkgever is verplicht je de eerste feestdag te betalen binnen de 30 dagen, dit is duidelijk.

21 juli valt niet binnen de 30 dagen, die zal moeten betaald worden door het ziekenfonds, daar lees ik toch niks over in de wetgeving, dit is dan al bijna 3 maanden ver.
Maar je kan het altijd aan het ziekenfonds eens vragen, als het kan dan weten zij het wat men doet met deze CAO overeenkomsten, want normaal betalen zij nooit als een werkgever moet betalen..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”