Geen vrijstelling bij swt

lucg
Topic Starter
Berichten: 9

Geen vrijstelling bij swt

#1 , 27 okt 2017 12:49

Beste

Na ontslag op basis van swt in December 2015 wegens"afvallen van grote klant", heb ik mijn opzeg gedaan tot December 2016.
Zoals voorzien door de regering moest ik nog een ontslagcompensatieperiode doen die afliep in september 2017.

Mijn swt(56,58,60) is goedgekeurd maar mijn vrijstelling niet wegens juist geen 42 jaar loopbaan.(aangepast van 40 naar 42jaar in 2017)
Als ik naar de website van de rva ga en kijk naar formulier t149 staat daar
"Kunt u nog gebruik maken van de regeling die gold vóór 2016?
U kunt nog met SWT vertrekken op basis van de regeling die gold vóór 2016 indien u:
bent ontslagen vóór 01.01.2016
én
56 jaar bent, uiterlijk op 31.12.2015, maar ook op het einde van uw arbeidsovereenkomst
én
40 jaar beroepsverleden bewijst op het einde van uw arbeidsovereenkomst

Voorbeeld:
U bent geboren in 1959.
U wordt ontslagen in december 2015; uw opzegtermijn loopt af in april 2016.
U bent op 31.12.2015 56 jaar. Indien u op het einde van uw opzegtermijn 40 jaar beroepsverleden bewijst, kunt u nog met SWT
vertrekken op basis van de regeling 2014."
Kan hier iets aan gedaan worden zodat ik en verschillende collega's toch recht hebben op die vrijstelling of werkt die aanpassing van 2017 met terugwerkende kracht.

bedankt bij voorbaat voor eventuele reacties
Met vriendelijke groeten
Lucg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucg
Topic Starter
Berichten: 9

#2 , 01 nov 2017 18:46

Is er dan niemand die deze situatie kent en een optie weet.
Toch niet normaal dat de loopbaan van 40 naar 42 aangepast wordt zonder rekening te houden met de ontslagen werknemers die op swt gezet worden en terug alle dagen werk moeten zoeken!!!!!
Voor alle duidelijkheid swt voorstel komt van de werkgever.
Had ik (en verschillende collega's)het geweten van deze afloop dan hadden ze me beter gewoon ontslagen want op mijn 61 kon ik met pensioen (binnen 2jaar) nu kan ik maar op mijn 65 dus 4 jaar extra.

Bedankt bij voorbaat voor de eventuele reacties.
Met vriendelijke groeten
Lucg

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 01 nov 2017 20:31

Beste

Dit is technisch zeer gespecialiseerde materie met veel overgangsmaatregelen en afwijkingen. SWT dient goedgekeurd te worden door de FOD werkgelegenheid/minister van werk Kris Peeters. Je hebt SWT op basis van 'vastklikprincipe' (leeftijd) of op basis van ondernemings CAO. We weten op basis van uw vraag niet over welk type u spreekt. In de overeenkomst die je maakte staan de voorwaarden vermeld waaronder werknemers van uw specifiek bedrijf op SWT kunnen. Deze zijn normaal onderhandeld door de vakbonden. Lees dus de documenten die u van uw werkgever ontving. Neem contact met uw vakbond of met het HR departement van het bedrijf.
Ik zie dat de SWT aanvaard werd, maar de vrijstelling niet.
Het is al sinds 2012 dat de overheid jaarlijks de voorwaarden SWT verstrengd. U heeft zich akkoord verklaard in 2015 dus had u kunnen weten dat die voorwaarden de volgende jaren ook zouden verstrengd worden. Als ik het goed voor heb bent u nu 59. Uw eindpensioenleeftijd wordt bepaald door uw geboortejaar en uw aantal loopbaanjaren. Of u nu werkt of in SWT bent : dat zijn beiden loopbaanjaren. Ik zie niet in waarom u op 61 niet op pensioen zou kunnen gaan. Op 61 met pensioen kon u in 2016 ook pas na 40 gewerkte jaren. (die u toen nog niet had...)
Er zijn daarenboven nog afwijkingen voor zwaar beroep, nachtarbeid, medisch statuut enz.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

lucg
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 02 nov 2017 11:47

Aan Bas jumper en eventueel andere personen

- in mijn ontslagbrief staat "in het kader van de pc 130 dd 23/06/2015".
- dat ze de voorwaarden aanpassen kan ik (niet) begrijpen,
leeftijd 58 blijft voor de loopbaan, van 40 naar 42??? aangepast voor vrijstelling,
daar gaan ze heel veel swt mensen mee benadelen.
- (zie quote)"Kunt u nog gebruik maken van de regeling die gold vóór 2016?" was zelf niet geldig (na telefonisch contact?????)
- dus dat formulier t149 kunnen ze ook beter aanpassen, want op basis van de
regeling 2014(zie quote) wil zeggen dat je automatisch een vrijstelling kreeg.

Ps:dank aan Basejumper voor de reactie

Nogmaals bedank voor de eventuele reacties
Met vriendelijke groeten
Lucg

Rudye
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 nov 2017 20:08

Onze feiten:
September 2015 werden er 8 personeelsleden allen boven de 56 jaar oud 1 voor 1 bij de directie geroepen . De directie moest van de aandeelhouders tegen eind dat jaar een bepaalde som besparen en dat ging het beste door de oudste en ook dus de duurste werknemers te ontslaan. Pittig detail is dat er 6 mensen van de vakbond (waaronder mezelf) met een mandaat bij betrokken waren die ze dus eigenlijk niet konden ontslaan. Vooral de mensen van de vakbond worden moreel onder druk gezet met de uitleg dat ze voor iedere oudere minstens 2 tot zelfs 3 werknemers moeten ontslaan om aan dezelfde besparing te komen. Bij het ontslag zijn er volgens directie en vakbondssecretarissen 2 mogelijke pistes, gewoon ontslag of voor diegene die in aanmerking kunnen komen SWT. Ze vertellen ons dat je beter SWT kan nemen omdat je dan recht hebt op een vrijstelling waardoor je zelf niet meer hoeft te solliciteren of de RVA je ook niet meer verplicht kan wegsturen. Let op, deze info delen ze allemaal eerst mondeling mee en ontkennen ze nu steevast. Ik laat dus een berekening beroepsverleden maken bij de RVA en indien de directie mij een half jaar langer in dienst wil houden en me dus een langere opzegperiode wil geven kom ik aan voldoende jaren (min 40 jaar ) beroepsverleden. Ikzelf met nog een collega komen voor deze regeling in aanmerking met goedkeuring van de RVA en tekenen dus vrijwillig onze bescherming af, de rest wil niet op hun aanbod ingaan omdat ze allen niet voldoende jaren kunnen bewijzen.
Mijn opzegperiode liep dus af op 31/10/2016 waarna nog een periode van OCV (ontslagcompensatievergoeding omdat ik 34 jaar dienst had als arbeider) volgde wegens gelijkstelling arbeiders/bedienden tot 08/09/2017. Begin oktober 2017 kreeg ik telefoon van de vakbond dat ze mijn SWT niet mochten uitbetalen omdat ik nog niet was ingeschreven als werkzoekende bij de VDAB. Ik vertelde hen dat ik mij niet moest inschrijven want dat ik recht had op een vrijstelling wat ze daar ontkenden. Ik heb me dus snel moeten inschrijven online om met alles in orde te zijn. Ik vind dit zeer onrechtvaardig want we hebben ons vrijwillig laten ontslaan omdat we een vrijstelling gingen krijgen en ze hebben ons daar ook niet voor gewaarschuwd. Ook bij de vakbond trekken ze nu hun woorden terug en zeggen dat ze dit nooit zo doorgegeven hebben. Ze schuiven de bal door naar de regering en zeggen dat die de regels ondertussen hebben veranderd (van 40 jaar naar 42 jaar beroepsverleden) maar ik vind dat indien je een document in 2015 ondertekend dit zo moet blijven aan die regels die toen van kracht waren. Zouden wij anders een job met goed loon en goede voorwaarden zo maar opgeven indien deze situatie er uit kon voortvloeien, ik denk het niet!
MvG Rudy.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 04 nov 2017 00:03

het is een privilege van de Regering om tijdens het spel de spelregels te veranderen. Enkel in het kieshokje zou je daar in theorie iets kunnen tegen doen, door op de " juiste" te kiezen

Zo worden op vele vlakken de mensen belogen en bedrogen door de Regering
Gaat m.i. niks tegen te doen zijn.

Rudye
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 nov 2017 01:31

Inderdaad Jefke007
De regering heeft ons eerder ook al eens bedrogen met de spelregels te veranderen terwijl het spel bezig was door het aantal jaren gelijkgestelde 4/5 dagen tijdskrediet terug te dringen van onbeperkt naar 3 jaar en dat toen ik ondertussen al 8 jaar in dat systeem zat. Deze zet heeft voor mij nu het bizarre gevolg dat ik te weinig beroepsverleden kan voorleggen om recht te hebben op een vrijstelling in SWT. Ik heb oudere collega's die tot 17 jaar 4/5 tijdskrediet genoten en al deze jaren meetelden voor hun berekening, ik dacht dat iedere Belg gelijk was voor de wet??? In de familie zitten we met 3 nonkels en 1 tante die allen op hun 50ste in "brugpensioen" zijn kunnen gaan, ze zijn nu in 80 en zijn dus al even lang in pensioen als de tijd dat ze daadwerkelijk gewerkt hebben. Ik weet dat dit misschien niet houdbaar was maar ik ben ook op mijn 16de beginnen werken en volgens de pensioendienst heb ik nu 42,5 jaar loopbaan, alleen de RVA berekend anders waardoor ik bij hun (door mijn 4/5) maar aan 40,38 jaar geraak. Begrijpe wie kan! Ik ga nu toch te rade gaan bij een advocaat met specialisatie "arbeidsrecht" om te zien wat er nog kan gebeuren. Via deze weg een oproep om mensen in hetzelfde schuitje te groeperen om tegen deze kafka praktijken op te treden. Erg dat ik dit allemaal moet doen na een ononderbroken loopbaan van 42,5 jaar. Wat ik ook nog onrechtvaardig vind is het feit dat ze mijn 4/5 dagen in mindering brengen maar met al mijn netjes aangegeven overuren geen rekening houden, ook daar zijn belastingen en RSZ op betaald...
Schandalig, onrechtvaardig en maffia praktijken zijn dit!
Zou minister Peeters dit ook eens willen lezen aub?

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 04 nov 2017 09:45

heerschap Peeters is teveel bezig met zijn voorbereiding tot verkiezing van burgemeester van Antwerpen, die heeft geen tijd om dat te lezen.

Recht en rechtvaardigheid heeft niks met elkaar te maken, de rechtbanken zouden nogal overuren kloppen moest er iets te doen zijn tegen dat " wijzigen van de spelregels tijdens het spel'

lucg
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 06 nov 2017 11:40

Even gegoogled.
Nu(cijfers zijn van 2016) hebben we met alle regeringen samen 41 ministers en 7 staatssecretarissen,
te vergelijking Frankrijk heeft In totaal 18 ministers en 4 staatssecretarissen.. en is 19 x groter dan ons land.
Alle parlementen samen = 482 leden(cijfers zijn van 2016)
482 leden aan 7000 netto/maand (gratis trein tram bus en ze mogen nog onkosten maken die vergoed word,en krijgen een vergoeding als ze aanwezig zijn in het parlement terwijl wij toch verplicht aanwezig moeten zijn op het werk.
Het zijn deze personen die mee uitmaken wat de "kleine man" mag verdienen maar door hun hoge loonkost(lees vergoedingen) mee ervoor zorgen "dat er geen geld is voor de pensioenen".
O ja momenteel moet een parlementair 36 jaar werken voor een volledig pensioen(vanaf 2019????? is dat ook 45 jaar),
dat is inderdaad niet alleen onrechtvaardig maar heeft veel weg van discriminatie.
Wat met arbeidsrecht wij zijn toch niet alleen die nadeel ondervinden van die aanpassing in 2017 en toch zijn er weinige reacties op deze topic er moet toch iets aan te doen zijn (vakbond zegt al van niet)!!!!!!

Nogmaals bedank voor de eventuele reacties
Met vriendelijke groeten
Lucg

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#10 , 21 nov 2017 14:39

Lucg

Nu ben je wel appelen met peren aan het vergelijken. De staatsstructuur van Frankrijk is anders, maar niet minder versplinterd dan België.
Naast de nationale regering zijn er 13 regio's, 96 departementen en liefst 35.287 gemeenten (waarvan 80 % minder dan 1000 inwoners tellen) Elk van die regio's, departementen, en gemeenten heeft zijn eigen mandatarissen en collega's.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”