tijdelijk contract/starten in bijberoep

Bimarelle
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

tijdelijk contract/starten in bijberoep

#1 , 26 okt 2017 14:04

Goede middag,

Even oplijsten:

* ik werk sinds 4 september als deeltijds administratief bediende in de chemiesector. Het gaat over een tijdelijk contract van 20u/week tot 22/12/2017.
Het bedrijf gaat daarna 2 weken in collectief verlof. Ik zou nadien, in januari, weer een tijdelijk contract krijgen (voor 6 maanden of langer, normaal langer maar niks is zeker tegenwoordig).

* ik wil daarnaast nu graag starten als zelfstandige in bijberoep als ambulant voetverzorger; met de activiteiten na 18u 's avonds. In principe heb ik alles bij de hand om volgende week te starten zeg maar.

Aangezien ik geen contract heb wanneer het bedrijf collectief sluit zal ik dus voor 2 weken een beroep doen op een uitkering.

Kan/mag dit wanneer je bv ook een bijberoep hebt?

Ik heb me ook laten vertellen dat je, wanneer je start in bijberoep, je zeker moet zijn van 3 maanden werk omdat je anders voltijds zelfstandig wordt. Dat is zeker de bedoeling niet. Klopt dit? Ik heb wel uitzicht op het nieuwe contract maar die 2 weken collectieve sluiting zitten er wel tussen. :/

Weet iemand raad?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2017 15:16

Eer je start als zelfstandige in bijberoep zal je toch de RVA om toelating moeten vragen.

Je hoofd beroep zal uit de helft van een voltijdse moeten zijn, of 235 uren per kwartaal, is dit minder dan word dit een voltijdse zelfstandige.
Wat die collectieve sluiting aangaand zal je dit best even aan je uitbetaling organisatie vragen, of misschien beter aan de RVA om zeker te zijn dat je later niet het deksel op je neus krijgt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bimarelle
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2017 18:39

Als ik mij loonfiche mag geloven werk ik 51,28%. Het regime ligt tussen de 38u/40u dus met mijn uren zou ik daar aan moeten komen toch?

Ik had iemand van de RVA aan de lijn. Deze vertelde me dat je, als je sowieso uitkering wil krijgen in de 2 weken collectief ik reeds 3 maanden in bijberoep zou moeten zijn. Dus nu zou dat niet gaan.

Wat hij echter wel voorstelde was om, bij mijn uitbetalingsinstelling, op formulier C1A aan te geven dat ik in die 2 weken in bijberoep ook "in vakantie" ben (het is dan ook kerstverlof) ; en zodoende verklaar dat ik geen prestaties lever in die periode.
Op die manier zou er geen enkel probleem mogen zijn.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2017 19:37

Dit is dan opgelost
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”