Eetstoornis/obesitas -> arbeidshandicap -> BTOM

Precarious
Topic Starter
Berichten: 68

Eetstoornis/obesitas -> arbeidshandicap -> BTOM

#1 , 24 okt 2017 12:40

Kan voor een wekelijkse behandeling in het ziekenhuis van een eetstoornis (1dag per week) voor minimum 6 maanden / maximaal 1 jaar een BTOM gevraagd worden? Wat is het voordeel voor de werkgever? Een Vlaamse Ondersteunings Premie? Betrokken persoon heeft obesitas en dit staat op de lijst van arbeidshandicappen. Betrokken persoon werkt als bediende. Door wie moet bevestigt worden dat de persoon obesitas heeft? Volstaat een psychiater hiervoor aangezien er ook sprake is van een eetstoornis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2017 12:04

Is obesitas een handicap? Dan zijn er wel héél erg veel Vlamingen gehandicapt, denk ik. Een gangbare definitie van obesitas is een BMI hoger dan 30.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Precarious
Topic Starter
Berichten: 68

#3 , 25 okt 2017 23:18

BMI is bijna 40 ofwel bijna morbide obesitas. Zoals ik zei staat op obesitas (en morbide obesitas ook denk ik) op de lijst van arbeidshandicappen.

Reclame


Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 okt 2017 10:38

E66 en E660
Zelfs met Google raak ik er niet uit wat dit zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Precarious
Topic Starter
Berichten: 68

#6 , 26 okt 2017 15:01

E66 en E660
Zelfs met Google raak ik er niet uit wat dit zijn?
Dat zijn de codes voor obesitas en morbide obesitas op de lijst met erkende arbeidshandicappen.

Blijft de vraag hoe de werkgever tegemoet kan gekomen worden? Kan hiervoor een VOP worden aangevraagd of is dit niet het geval omdat het tijdelijk is?

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 nov 2017 20:31

Een btom is een verzameling van ondersteuningsmaatregelen die een werkgever kan aanvragen voor zijn werknemer met een arbeidshandicap,. Dit kan bv bijstand van een doventolk zijn, of een groter beeldscherm. Een vop is een ondersteuningspremie om het rendementsverlies van de werknemer ( door zijn handicap) te compenseren.

Als obesitas een erkende arbeidshandicap is kan je een vop aanvragen,. Er gaat dan een onderzoek komen of de werknemer in zijn functie een rendementsverlies heeft door zijn handicap. Indien dit het geval is zal de werkgever een premie krijgen. Het kan dus best dat dezelfde persoon een recht op vop krijgt wanneer hij werkt als schilder, maar niet als hij werkt als telefonist, of omgekeerd.

Voor de duidelijkheid, bij een vop is het de arbeidsgehandicapte persoon die recht kan hebben op deze tegemoetkoming, maar het geld komt op de rekening van de werkgever

Terug naar “Andere”