CAO 209 Klein verlet

VFlicka
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

CAO 209 Klein verlet

#1 , 23 okt 2017 13:54

Beste,

De HR afdeling van mijn bedrijf wilt mij geen 3 dagen betaald verlof geven de week nadat ik wettelijk ben gaan samenwonen.
Volgens wat ik in de CAO "kort verzuim" van PC 209 vind heb ik hier wel recht op:
De bediende heeft het recht om van het werk afwezig te zijn, met behoud van zijn normaal loon ingevolge één van de onderstaande redenen en ten belope van:
1. Drie dagen voor, het huwelijk van de bediende of het afleggen van een verklaring van wettelijke samenwoning bij de ambtenaar van de burgerlijke stand en dit overeenkomstig de artikelen 1475 – 1476 van het Burgerlijk Wetboek of het officieel neerleggen van een samenlevingscontract, door de bediende te kiezen tijdens de week waarin de gebeurtenis plaats heeft of tijdens de daaropvolgende week;
(Bron: http://www.meta.fgov.be/CAO/209/209-2012-010582.pdf )

Ik heb meer informatie gevraagd aan de HR afdeling waarom deze informatie niet van toepassing zou kunnen zijn, maar ik zou ook jullie idee hierover willen vragen.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 okt 2017 14:43

Eerst een vrij "domme" vraag, maar just to be sure: u werkt toch effectief onder PC209?

Verder denk ik dat we hier moeilijk kunnen antwoorden zonder de reden te kennen die uw HR dienst geeft om deze dagen te weigeren. Wanneer hebt u effectief de documenten van wettelijk samenwonen gaan ondertekenen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

VFlicka
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2017 08:13

Na een quote van de desbetreffende CAO naar de HR dienst te mailen hebben ze hun fout ingezien en heb ik mijn dagen gekregen :)

Reclame

Terug naar “Andere”