volledige loopbaanonderbreking bij de overheid: recht of gunst?

king nero
Topic Starter
Berichten: 45

volledige loopbaanonderbreking bij de overheid: recht of gunst?

#1 , 23 okt 2017 08:24

Heb eerst gezocht naar soortgelijke onderwerpen, maar niet gevonden, indien er nuttige draadjes zijn waarin dit reeds besproken is, laat gerust een link achter!

Mijn situatie: ik ben statutair overheidspersoneel (sinds 2009 werkzaam bij Infrabel), op de arbeidsmarkt sinds 2004. Ik ben op zoek naar ander werk, en wil daarvoor volledige loopbaanonderbreking opnemen gedurende 1 jaar. Dit wordt echter schriftelijk geweigerd door mijn hiërarchische lijn.

Ik heb "van horen zeggen" dat dit in principe een recht is, en dat dit niet geweigerd mag worden.
Is dit correct, en zo ja, naar welk KB/MB/wettekst kan ik dan verwijzen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 23 okt 2017 09:57

Infrabel is een N.V. van publiek recht.
Best eens navragen wat voor uw dienst geldig is.
Dit bij jullie dienst HRM en of bij de vakbond.
Staat - gewesten en gemeenschappen - bijzondere diensten enz en ook de nv van publiek recht hebben allemaal een ander statuut.

king nero
Topic Starter
Berichten: 45

#3 , 23 okt 2017 11:30

Bij ons zijn alle documenten (aanvraag verlof, loopbaanonderbreking, ouderschapsverlof, tussenkomst van de RVA, ...) voorzien van de titel "voor de personeelsleden van de autonome overheidsbedrijven".

HRM ruggesteunt de lokale hierarchische lijn om loopbaanonderbreking te weigeren. Daar kan ik dus al niet terecht. Vakbond is wel een optie.

Reclame

king nero
Topic Starter
Berichten: 45

#4 , 31 okt 2017 10:05

Heb een print gekregen van het KB (10.06.2002) betreffende de toekenning van onderbrekingsuitkeringen aan de personeelsleden van de overheidsbedrijven die in toepassing van de wet van 21.03.1991 houdende de vervorming van sommige economische overheidsbedrijven bestuursautonomie verkregen hebben.

Hier in staat (...) kan zijn loopbaan onderbreken (...) met enige uitzonderingen en opmerkingen, maar uit het woordje "kan" leid ik af dat het een recht, en geen gunst is...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 31 okt 2017 12:33

Bij de spoorwegen zijn er blijkbaar nogal veer rechten. :evil:

Terug naar “Andere”