4/5de ouderschapsverlof op telkens een andere weekdag

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

4/5de ouderschapsverlof op telkens een andere weekdag

#1 , 19 okt 2017 18:15

Beste forumleden,

ik werk in een bedrijf dat 4 antennepunten heeft. Ik heb dus 'zitdagen' in ieder antennepunt. Op maandag in gemeente a, op dinsdag in gemeente b, enzovoort...

Nu zou ik graag ouderschapsverlof opnemen in het 4/5de stelsel. Maar, als ik bijvoorbeeld ga afkomen met elke maandag, dan wordt ons antennepunt dus niet meer bediend. Dat gaan ze nooit goedkeuren.

Kan ik ouderschapsverlof nemen dat ene week de maandag, volgende week de dinsdag, volgende week de woensdag, ... mijn vrije dag is?

En wat als er die dag toevallig een feestdag is? Ben ik dan mijn dag ouderschapsverlof kwijt?

Alvast bedankt voor de inzichten!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 20 okt 2017 08:02

Ouderschapsverlof in een roterend 5-wekelijks uurrooster (bv wk1:ma, wk2:di,wk3:wo,wk4:do en wk5:vr) is perfect mogelijk. Indien een feestdag voorkomt op een dag dat u ouderschapsverlof hebt, dan verliest u inderdaad het voordeel van de feestdag.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 20 okt 2017 10:29

Als je ene dag in je ouderschapsverlof niet op een vaste dag gepland staat (en het feit dat er regelmaat is, staat hier los van), heb je recht op de feestdag.
Dit dan in de zin van een vervangingsloon voor die dag.

Reclame

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 okt 2017 12:02

Als je ene dag in je ouderschapsverlof niet op een vaste dag gepland staat (en het feit dat er regelmaat is, staat hier los van), heb je recht op de feestdag.
Dit dan in de zin van een vervangingsloon voor die dag.
Ik ben niet helemaal mee vrees ik. Stel, ik heb die week toevallig 'mijn dag' ouderschapsverlof op maandag en het is paasmaandag.

Dat ik niet zal moeten komen werken, zoveel staat vast. Maar dan; wie betaalt dan mijn loon die dag? Mijn werkgever? De RVA?

En stel nu dat ik 40 dagen ouderschapsverlof ingepland heb (in het 4/5de stelsel) samen met mijn werkgever, en die ene dag blijkt ook een feestdag te zijn, ben ik dan 41 dagen thuis? Of slechts 40?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2017 14:54

Ouderschapsverlof is eerst ingepland. Dus als u op een bepaalde dag EN ouderschapsverlof EN een feestdag hebt, is het de dag ouderschapsverlof die telt. U zal dus geen loon krijgen van uw werkgever die dag. RVA betaalt voor zover ik weet enkel een maandelijkse premie uit, geen uitkering per dag. Die premie zal gewoon dezelfde zijn als anders in een maand waar er een feestdag valt (net zoals de premie in februari ook dezelfde is als in maart, dat toch 3 dagen meer telt).

Wat aantal dagen betreft: dit is dan uiteraard variabel. Uw ouderschapsverlof is immers gedefinieerd als "begint op de eerste dag van maand X en eindigt op de laatste dag van maand X + 4 (indien u dit in 1/5e opneemt). Alle dagen in die "range" die voldoen aan het patroon dat u opgesteld hebt, zijn ouderschapsverlofdagen. De dag voor de begindatum en de dag na de einddatum zijn geen ouderschapsverlofdagen meer.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”