Verlof niet duidelijk?

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

Verlof niet duidelijk?

#1 , 17 okt 2017 23:47

Beste,

Normaal gezien ga ik bij abvv vrijdag maar zou graag nu al informatie verzamelen.

Ik werk in een 4 week stelsel waarbij ik 4 dagen in de week werk, 9 uur en 15 min waarvan ik 40 min vrij heb. ( als bediende in keuring)
Nu heb ik op mijn blad staan, nog 117 uur op te nemen verlof, 39,5 uur opgenomen.

Nu keek ik via internet hoeveel verlofdagen dat ik nog had, staat daar: 10
(let op, is voor 5 dagen stelsel)

Weet iemand hoeveel die 10 dagen worden voor een 4 dagen stelsel?

Vervolgens ben ik van 1991, ik ben dus 26 jaar, ik werk sinds 2015 en heb niet gestudeerd.
Mijn baas zei dat ik nog 9 dagen jeugdverlof had en dat ik die moest nemen maar dat mensen die ook niet namen omdat het niet volledig werd betaald.

Nu staat er op internet dat je enkel jeugdverlof hebt als je jonger bent dan 25 en dan nog wat regels.

Ik veronderstel dat mijn baas mij probeert te overtuigen dat ik geen verlof zou nemen en gewoon doorwerken?

Als ik die 117 uur deel door mijn werkuren heb ik ongeveer nog 12-14 dagen over.
Nu werk ik in een 4 dagen stelsel, is dat dan
Week 1: 5 dagen thuis maar 4 dagen van mijn verlof
Of
Week 1: 5 dagen thuis en 5 dagen van mijn verlof?

Ik wil graag mijn verlof nemen, maar wat als mijn baas daar moeilijk over doet? Dat hij niet genoeg man beschikbaar heeft enzo ..

Wat moet ik dan doen? Ik weet dat hij dat niet kan zeggen maar wat als?

Heb heel het jaar gewerkt, ben niet op vakantie geweest om tegen kerst thuis te zijn en nu krijg ik dit voor ..
Dat ze mijn verlof niet kunnen ingeven via pc omdat ik nog jeugdverlof ofzo heb en dat ik toch best kom werken ( dat is gewoon mij proberen om niet op verlof te gaan)
Leuven the place to be!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 18 okt 2017 16:26

Jeugdvakantie kan onmogelijk op u van toepassing zijn: ouder dan 25, niet gestudeerd dit jaar en vorig jaar (een heel jaar?) gewerkt. Europese vakantie evenmin als u vorig jaar een heel jaar hebt gewerkt. Die systemen zijn er bovendien enkel op gericht om zij die tijdens het vorige jaar geen dagen hebben opgebouwd een minimum aan betaalde vakantie te kunnen geven en niet om werkgevers aan hun verplichtingen m.b.t. betaalde vakantie te laten ontsnappen.

Als uw baas echt niet akkoord wil gaan met uw vakantieaanvraag en dit onvoldoende/onjuist motiveert, dan kan u het altijd nog in kortgeding (snelle procedure dus) aan de arbeidsrechtbank voorleggen: http://trends.knack.be/economie/onderne ... 49177.html
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2017 16:43

Op deze link kan je zelf zien over hoeveel dagen verlof dat je recht geeft

https://www.onva.be/nl/omzetten-vakantiedagen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”