werkkleding en werkschoenen

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

werkkleding en werkschoenen

#1 , 09 okt 2017 22:01

Beste,

in mijn arbeidsreglement staat onder het thema "werkkledij" vermeld:

Elke arbeider heeft jaarlijks recht op volgende werkkledij:

3 werkbroeken
2 paar veiligheidsschoenen
1 jas
10 t-shirts

De werkkledij kan worden afgehaald bij Multi-Home in Lille en/of op bureel


zoals gewoonlijk heb ik dus werkkledij afgehaald bij Multi-Home, maar nu maakt mijn werkgever hier problemen over.

Ik heb al 2 aangetekende brieven gekregen, op de eerste heb ik gereageerd met een verwijzing naar het arbeidscontract.
In de tweede staat dat de werkkledij die ik afgehaald heb toebehoort aan de werkgever en ten allen tijde op eenvoudig verzoek
kunnen worden opgevraagd.
Ook vragen ze "voor de 2de maal" om deze binnen te brengen.
er staat ook, "bij ontstentenis zijn wij genoodzaakt om deze aan te rekenen.

Mijn bedoeling is om terug te reageren met dezelfde verwijzing naar mijn jaarlijks recht, maar omdat ik niet op de hoogte ben van zulke
toestanden vraag ik het liever eerst aan iemand die er iets van kent.


Alvast bedankt en met vriendelijke groeten, Menne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2017 08:33

Er moet wel een zeer goede verstandhouding zijn tussen u werkgever en u, als men daar voor al twee aangetekende brieven voor schrijft !!

art: 5 van het KB 6/07/2004
De werkgever moet kosteloos werkkledij ter beschikking stellen van zijn werknemers
vanaf het begin van hun werkzaamheden en hij blijft eigenaar van die werkkledij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 10 okt 2017 16:22

Wie betaald het wassen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2017 16:30

Wie betaald het wassen?
Dit word per cao geregeld, bv in slagerijen krijg men x € per maand voor het wassen, maar zeer veel voedings bedrijven hebben een dienst zeg maar een wasserij die de herstellingen en ook de werk kleding levert voor een jaar abonnement.

Dus dit word per CAO geregeld
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 10 okt 2017 16:48

Ja maar. De werkgever zal toch wel een omschreven reden opgeven!?
Wat staat er eigenlijk in het arbeidsreglement betreffende de gebruiksvoorwaarden van de werkkledij?

Dat de werkgever eigenaar is en blijft weten we al.
Wat zegt het reglement over de andere voorwaarden: reiniging, herstelling, onderhoud, meenemen naar huis?
Misschien hebt u de werkkledij voortijdig afgehaald of de juiste procedure voor het ophalen niet afgewacht of opgevolgd?

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 okt 2017 20:52

Hoi iedereen,

ik werk in de bouw pc124, onderstaande is het enige wat over de werkkledij in het reglement staat,

Elke arbeider heeft jaarlijks recht op volgende werkkledij:

3 werkbroeken
2 paar veiligheidsschoenen
1 jas
10 t-shirts

De werkkledij kan worden afgehaald bij Multi-Home in Lille en/of op bureel,

Vandaag heb ik een factuur ontvangen via mail, deze zou voor de 25ste, vandaag dus, betaald moeten zijn

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 okt 2017 20:59

Er moet wel een zeer goede verstandhouding zijn tussen u werkgever en u, als men daar voor al twee aangetekende brieven voor schrijft !!

art: 5 van het KB 6/07/2004
De werkgever moet kosteloos werkkledij ter beschikking stellen van zijn werknemers
vanaf het begin van hun werkzaamheden en hij blijft eigenaar van die werkkledij.

Dit is juist, maar ik ga niet naar de buro rijden om de kledij af te geven en om wat later deze terug op te halen.

iig rare toestand

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 25 okt 2017 23:15

Zou het kunnen zijn dat u de kledij bij die firma bent gaan halen...
Dat uw firma een 'factuur' heeft gekregen maar dat ze niet weet of u die kledij wel hebt?
Welke naam van ontvanger staat er op de factuur die u hebt gekregen?

Soms men van de werkgever een bon mee goed voor....met die bon kon men dan schoenen /regenjas enz enz gaan afhalen in desbetreffende winkel.
Of kreeg men jaarlijks een bedrag om te spenderen.

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 okt 2017 10:43

Hoi Franciscus,

ik ben inderdaad de kledij en werkschoenen bij Multi Home (doe het zelf zaak) gaan afhalen, en heb gewoon gedaan wat
iedere collega doet.
Aan de kassa moeten we zeggen "het is voor ASL" , dan printen ze een bon af, waar je dan je naam opzet en aftekent, het dubbeltje
dat je meekrijgt steek je in de brievenbus op het werk en klaar, zo gebeurt het altijd.

Een bon krijgen we van de werkgever niet mee, volgens het arbeidscontract weet je hoeveel je jaarlijks mag gaan halen, zoals hierboven
vermeld.
Op de factuur die ik van mijn werkgever heb gekregen staat zelfs de naam Multi Home niet op, alleen de naam van mijn werkgever,
gericht aan mij, te betalen voor gisteren, géén leveringsdatum, andere prijzen dan in de winkel + 21% btw .

Op de kopie van de bon die je meekrijgt van Multi Home staat de btw niet vermeld, maar wel de korting die hij krijgt,
via deze site kan ik niets doorsturen in bijlage zeker ?

Ik zal mijn mail adres geven, dan kan ik het (als u antwoord natuurlijk :) naar u doorsturen.

Alvast bedankt, groetjes mennecee@gmail.com

Terug naar “Andere”