plaats tewerkstelling/ arbeidsovereenkomst

De Dupe
Topic Starter

plaats tewerkstelling/ arbeidsovereenkomst

#1 , 12 mar 2006 19:13

Goedenavond,

Ik heb een vraag ivm arbeidsovereenkomst/ plaats tewerkstelling. Het gaat om een bediendencontract van onbepaalde duur.

- in mijn oorspronkelijke arbeidsovereenkomst staat als plaats tewerkstelling Essen vermeld, waar ik in 1991 ben beginnen te werken. Afstand woon-werk was toen 44 km; in contract staat vermeld dat de plaats van tewerkstelling ESSEN was & dat de plaats van tewerkstelling kan gewijzigd worden door de werkgever "... elke bijkomende plaats in Belgi?... voor zover de werknemer hierdoor geen materiele schade lijdt"

- in de loop der jaren ben ik blijven werken voor dezelfde firma (die ondertussen wel een aantal keer is overgenomen & van naam is veranderd) in Londerzeel, Antwerpen, om uiteindelijk in Herentals te werken sedert 2000;

- eind 2004 kopen we een bouwgrond in de buurt van Herentals, Geel om precies te zijn, op een 15-tal km v Herentals, mede in functie v mijn tewerkstellingsplaats Herentals, we verhuisden daar naartoe in januari 2006

- E?n maand later komt het slechte nieuws dat wij niet langer in Herentals kunnen blijven werken maar naar Mechelen moeten verhuizen.
Hierdoor wordt de afstand woon-werkverkeer herleid van zo'n 15 km naar 75 km (enkel). Maar ... afstand Herentals - Mechelen in vogelvlucht bedraagt 'slechts' +- 30 km.

- Mijn vraag is: kan mijn werkgever van mij eisen dat ik mee verhuis? Kan dit beschouwd worden als ??nzijdige wijziging vd arbeidsvoorwaarden? Bij het bepalen van de afstand, wordt er gebaseerd op laatste tewerkstellingsplaats Herentals OF zoals in oorspronkelijk contract opgenomen tewerkstellingsplaats Essen?
Is er (wettelijk) een maximaal aantal km dat een werkgever van je kan eisen dat je komt werken?
Ik heb al voorgesteld om deels van thuis uit te werken & deels naar Mechelen te komen (praktisch gezien is dit absoluut haalbaar) maar vrees dat men hierin niet wil meegaan, definitieve beslissing is nog niet gevallen maar ik vrees het ergste.
Ik zie het absoluut niet zitten om dagelijks minstens 2 uur in de wagen te zitten en vergoedingen hiervoor zijn voor mij ook geen optie; ik ben in 1/5e loopbaanonderbreking (tot 2008) om de eenvoudige reden meer tijd te hebben voor mijn gezin, echter op deze manier ben ik meer onderweg dan de rest ...

Ik dank u bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 12 mar 2006 19:36

Art.20. De werkgever is verplicht:1?. de werknemer te doen arbeiden op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen...(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Ook op de arbeidsovereenkomst is de bepaling van artikel 1134 B.W. toepasselijk en strekt ze de partijen tot wet.Tenzij anders is bedongen, kan de werkgever de overeengekomen voorwaarden niet eenzijdig wijzigen of herroepen.(Cass.,23 juni 1997)

...Zo is het overbrengen van de arbeidsplaats naar een andere plaats binnen dezelfde agglomeratie slechts zeer uitzonderlijk een belangrijke wijziging van een essentieel beding van de overeenkomst...Toch is niet zozeer de afstand van belang,als wel de meertijd en de meerkosten van de verplaatsing. De arbeidsplaats blijft belangrijk ondanks de snellere vervoermiddelen, omwille van de toename van de files en de afschaffing van sommige bedieningen in het openbaar vervoer.Een relatief geringe verplaatsing in kilometer kan zeer belangrijke tijdsverschillen tot gevolg hebben in de buurt van stedelijke agglomeraties...(CUYPERS,D.,'De eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden', Ori?ntatie 1990,p.107-108,nr.17.)

De plaats van tewerkstelling +/-60km verplaatsen lijkt OP ZICH geen belangrijke wijziging.

Gast
Topic Starter

#3 , 12 mar 2006 22:04

Eerst en vooral hartelijk dank voor uw reactie.

In mijn concreet geval; momenteel rijd ik per dag naar tewerkstellingsplaats Herentals ongeveer 2 X 15 minuten = 30 minuten in totaal aan woon-werkverkeer; als ik naar Mechelen zou rijden dat zijn er 2 mogelijkheden:

1. 'binnendoor' rijden wat qua afstand misschien wel redelijk is maar tijdens de niet-spitsuren (wat ik heb uitgetest) doe ik er al 2 X 60 minuten = 120 minuten over;

2e mogelijkheid is via de autosnelweg wat meer km zijn & dit is via de E313 & Antwerpse ring, dit zou tijdens de niet-spitsuren maw in het beste geval zo'n 2 X 50 minuten = 100 minuten in beslag nemen (dit is theorie want m??stal zijn er files op de antw ring ...).

Wordt dit als redelijk beschouwd?
Bovendien is de keuze om ons te verplaatsen naar Mechelen eerder willekeurig te noemen; dit had evengoed een andere locatie kunnen zijn gezien we verder geen enkele binding hebben met de vestiging te Mechelen.

Reclame

Terug naar “Andere”