Regelmatig onderprestatie op feestdagen

Lovietje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Regelmatig onderprestatie op feestdagen

#1 , 27 sep 2017 12:54

Ik heb even een vraagje, aangezien ik de materie helemaal NIET snap.

Wij zitten in het PC201.
Wij werken in een supermarktketen en zijn open op zon- en feestdagen.

Nu hebben wij een aangetekende zending gekregen met daarin een brief die vermeld dat ze regelmatige onder prestatie hebben gevonden.

Wij zien bediendes en ons loon is vastgesteld op basis van een contractuele wekelijkse arbeidsduur.

Nu zouden we uren moeten teruggeven omdat we minder uren hebben gewerkt op een feestdag dan onze normale uurrooster.

BVB. We hebben gewerkt op maandag 1/5. Wij werken altijd 6u op een feestdag, maar volgens onze vastgestelde uurrooster zouden wij op maandag 9u moeten werken. Dus volgens hun zouden wij nu 3 uren terug moeten betalen omdat we 3u te weinig hebben gewerkt die week.

Maar dit lijkt mij niet juist? Een feestdag is sowieso betaald, of je werkt op niet. En de uren die je presteert zouden in mijn ogen net extra zijn. Het heeft niet voor niets de benaming 'betaalde feestdag'. Hoe kan het dan dat we nog uren moeten gaan teruggeven?

Kan iemand mij dit verduidelijken? Hoe het allemaal zit in ons pc201 omtrent feestdagen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 sep 2017 15:09

Werk je enkel op zon en feestdagen, of werk je onder het normaal regime van 38 uren ?

Als je onder het normaal regime werkt in de zelfstandige kleinhandel en je werkt de maandag op een feestdag maar 6 uren dan moet hij je maar 6 uren betalen.
+ dan krijg je nog eens een inhaal rust van de 6 uren voor de betaalde feestdag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2017 17:44


+ dan krijg je nog eens een inhaal rust van de 6 uren voor de betaalde feestdag.
klopt niet

Afdeling 4. _ Inhaalrust.

Art. 11. Wanneer een werknemer tijdens een feestdag werd tewerkgesteld, heeft hij recht op een inhaalrust.
De inhaalrust bedraagt een volle dag, indien de arbeid langer dan vier uren heeft geduurd
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2017 17:57

Dit is te zien hoeveel uren men normaal werkt die dag, in de zelfstandige kleinhandel zijn er mensen die 6 dagen per week werken met een totaal van 38 uren, zelfs een groot gedeelte maar 24 uren per week in die kleine supermarktjes.
Zelfs 4/5 zijn geen uitzonderingen.

Dus afhankelijk van het aantal uren dat men doet per week
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”