Begeleiding door GTB

bbalette
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Begeleiding door GTB

#1 , 25 sep 2017 22:39

Ik ben een 52-jarige werkzoekende en wordt sinds een tweetal jaren begeleid door de GTB. Mijn relatie met de VDAB is van slecht naar dramatisch geëvolueerd. Mijn begeleider is een jonge 30-jarige die duidelijk maar een doel voor ogen heeft: mij een gratis stage laten volgen en daarna eventueel een minderwaardige job.
Ik solliciteer netjes en stuur mijn 'logboek' door naar de trajectbegeleider 1 dag voor elke afspraak. Kan de trajectbegeleider mij dwingen om een stage of een zogenaamde opleiding te laten volgen via hun GIBO's?
Uiteindelijk draait het hier maar om één ding: onbezoldigde arbeid en dit onder het mom van trajectbegeleiding of integratie. Ik kamp met serieuze gewrichtsproblemen/artrose en een knie die meer dan waarschijnlijk
vervangen moet worden. Op dit forum heb ik gelezen over klachten indienen en dergelijke maar mijn ervaring is dat een klacht indienen olie op het vuur van de GTB/VDAB is.
Dreigen met de controledienst van de VDAB omdat ik niet wens in te gaan op een gratis stage of GIBO, kan dit of is dit een middel om mij onder druk te zetten. Ik ben zeer ontgoocheld over het sanctioneringsbeleid van de VDAB/GTB. Een Vlaamse kwaliteitskrant kopte het volgende' Vijftigers geraken niet verder dan interimarbeid of tijdelijke jobs '.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 25 sep 2017 22:48

U moet ook realistisch blijven, niet veel bedrijven zien het zitten om een 52-jarige in dienst te nemen. De "minderwaardige jobs" zijn mogelijk de enige realistische jobs. Indien u niet meewerkt met het vinden van een gepaste job, kunnen er inderdaad controles en sancties volgen.

tira00
Berichten: 929

#3 , 26 sep 2017 15:23

Ik ben een 52-jarige werkzoekende en wordt sinds een tweetal jaren begeleid door de GTB. Mijn relatie met de VDAB is van slecht naar dramatisch geëvolueerd. Mijn begeleider is een jonge 30-jarige die duidelijk maar een doel voor ogen heeft: mij een gratis stage laten volgen en daarna eventueel een minderwaardige job.
'.
Troost u, u bent lang niet de enige.
Ikzelf was 56 jaar toen ik voor de eerste maal in mijn leven in contact kwam met GTB en het hele vdab concept.
Ik kreeg van Gtb dezelfde voorstellen voorgeschoteld als u.
Heb, na verschillende discussies, de samenwerking met hun resoluut stop gezet.
Sanctie en het mogen gaan uitleggen bij Rva.
Heel raar, maar ik werd in het gelijk gesteld.
Blijkbaar kan Gtb je niet verplichten om een gratis stage te doen en daarna verplicht een minderwaardige job aan te nemen.
Ik heb er daarna nooit nog iets van gehoord.
Maar het blijft natuurlijk een risico om tegen hun in te gaan, denk ik

Reclame

bbalette
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2017 18:03

Hoelang is het geleden dat u deze affaire met de GTB hebt moeten ondergaan. Want sinds 2016 heeft de VDAB de mogelijkheid tot sanctioneren overgenomen van de RVA. Ik heb de indruk dat de VDAB strenger sanctioneert dan de RVA.

tira00
Berichten: 929

#5 , 26 sep 2017 19:17

Hoelang is het geleden dat u deze affaire met de GTB hebt moeten ondergaan. Want sinds 2016 heeft de VDAB de mogelijkheid tot sanctioneren overgenomen van de RVA. Ik heb de indruk dat de VDAB strenger sanctioneert dan de RVA.
Inderdaad, was in 2015 ongeveer.
Daarom zei ik ook; toch oppassen.
Maar ik vind het nog steeds heel raar dat ze mensen zouden kunnen dwingen (ja het klinkt bij hun als echt dwingen) om een onbezoldigde stage te moeten doen en dat ze daarna mensen zouden kunnen verplichten om een slecht betaalde job, ver onder je niveau, te moeten aannemen.

Terug naar “Andere”