freelancer worden ?

lqke
Topic Starter
Berichten: 10

freelancer worden ?

#1 , 22 sep 2017 14:02

Beste forumleden,

Ik heb het internet al afgeschuimd maar kan niet echt een oplossing vinden voor mijn vraag.
Een vriend, zelfstandig sportleraar, wil graag dat ik hem af en toe vervang bij ziekte of ander verlet. (certificaten als lesgever heb ik reeds)
Het zou gaan om een 20 à 30-tal uren per JAAR. Dit kan bvb 10 weken achter elkaar zijn voor 1u of soms hier en daar een uurtje of 2 naargelang de vraag van de sportclubs en fitnesscentra.

Dit moet niet noodzakelijk bezoldigd zijn want het is tenslotte een vriendendienst en voor mij een hobby.

Ik ben er ondertussen wel uit dat dit officieel niet mag, zelfs niet gratis omdat dit toch als zwartwerk wordt beschouwd.

Aangezien ik geen risico's wil nemen zou ik dus één of andere manier moeten vinden om mijn vriend af en toe te helpen en m'n hobby uit te voeren zonder dat dit financieel grote gevolgen heeft.

Ik heb ergens gelezen dat je zelfstandig helper kan zijn maar dat men dit snel als "schijnzelfstandigheid" beschouwt als je geen bloedverwant bent.
Verder zijn we ook niet getrouwd of officieel samenwonend dus als meewerkende echtgenoot is ook uitgesloten.

Ik heb een bedrijfsbeheer certificaat en een fulltime job dus ik zou me wel gewoon als zelfstandige in bijberoep kunnen inschrijven maar is dit interessant of wordt dit dan ook als 'schijnzelfstandige' beschouwd?
Iemand die me hierbij kan helpen ?
Welke opties heb ik nog ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2017 14:17

20 a 30 uur per jaar? Wat verdien je dan per uur? Als ik dit zo hoor, is het sop echt de kool niet waard, tenzij je vrij veel zou verdienen per uur. Zelfs als je pakweg 50 € per uur zou verdienen, gaat het hier over €1000 a €1500 per jaar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lqke
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 22 sep 2017 14:39

Het is inderdaad niet om iets te verdienen want het moet voor mij niet betaald zijn.
Ik zou gewoon niet willen dat ik in de problemen geraak als "zwartwerker" omdat ik m'n vriend af en toe wil helpen.
Ik ben dus op zoek naar een manier om op "legale" wijze af en toe te kunnen inspringen zonder hiervoor gestraft te worden.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2017 14:48

Ik denk dat je maar 3 keuzes hebt:
1. Je springt niet bij.
2. Je wordt inderdaad zelfstandige in bijberoep. Als je in dat geval enkele uren inspringt, zal dit niet als schijnzelfstandigheid beschouwd worden. Maar de administratieve rompslomp en kosten die dit met zich meebrengt, wegen in mijn ogen niet op tegen de lage inkomsten (bekijk ook dit eens: https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen ... -bijberoep)
3. Uw vriend neemt u in dienst als werknemer, maar ook hier is het sop de kool niet waard volgens mij.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kalimero
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 sep 2017 15:00

Kan je je niet inschrijven bij vlabus, organisatie die sportleraars aanbiedt, en dat je vriend dan administratie regelt via dat bedrijf via interimcontract?

lqke
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 22 sep 2017 15:06

Bedankt voor de link.

Dus zolang ik minder dan 1473€/jaar verdien (wat volgens mij wel het geval zal zijn) ben ik vrijgesteld van sociale bijdragen en BTW ?
En de inschrijving in het ondernemingsregister is éénmalig 85,50€ of komt hier nog vanalles bij ?
Tja sorry voor al die vragen maar de informatie op het net is dan ook zo uitgebreid en divers dat je aan alles begint te twijfelen :-)

iota
Berichten: 830

#7 , 22 sep 2017 15:49

Je kan wss werken via payrolling, al weet ik niet of dat fiscaal erg nadelig is als je al een voltijdse job hebt.

Mss nog een mogelijkheid, als het maar om een beperkte bijverdienste gaat:
https://listminut.be/nl
Je registreert je daar als lesgever, je vriend post zijn aanbod en kiest dan u uit de (mogelijk meerdere) reacties die hij krijgt.

lqke
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 22 sep 2017 16:43

Bedankt voor jullie tips iedereen.

Had nog niet gehoord van listminut.be
Ik bekijk even of hij als zelfstandige hier ook gebruik van kan maken.

Die Payrolling lijkt me idd ook goedkoper dan interim of vlabus.
Ik heb weer wat materiaal om verder te zoeken.

Bedankt!

Terug naar “Andere”