Werkgever vraagt mijn aanslagbiljet

Simonvda
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Werkgever vraagt mijn aanslagbiljet

#1 , 21 sep 2017 10:18

De hoofdzetel van het bedrijf waar ik voor werk ligt in Vlaanderen. Zelf ben ik via een zetel in het groot hertogdom Luxemburg werkzaam over gans Europa en ik word door die zetel ook betaald. Ook mijn sociale zekerheid gaat via Luxemburg. Op mijn maandelijkse loonfiche staat er enkel een nettoloon. Maar ik vul elk jaar een Belgische belastingsbrief in.
Nu vraagt mijn werkgever mijn aanslagbiljet. Op deze manier kan hij zien wat mijn vrouw verdient, of we aan pensioensparen doen, dienstencheques, kinderopvang, onze lening,...
Mijn vraag: Heeft mijn wergever het recht om mijn aanslagbiljet op te vragen?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2017 10:20

Neen !

Welke reden heeft hij hier voorop ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Simonvda
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2017 11:13

Letterlijk:
Aangezien u gedurende het kalenderjaar 2015 inkomsten heeft gehad die onder een netto-contract werden vergoed dient u ons een kopie van de volledige berekening die u van de fiscus met betrekking tot deze inkomsten ontving, door te sturen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2017 11:22

U werkgever wil zeker zijn dat je voldoende loon krijgt, of misschien teveel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 21 sep 2017 11:32

Om 100% correct te antwoorden: ja.
Waarom zou hij dit niet kunnen vragen, ik kan dit ook aan iedereen vragen, net zoals ik aan iedereen gewoon eventjes 1000 euro kan vragen, of hun schoenmaat, of andere zaken.

Denk dat het eerder van belang is om te weten of deze dit kan opeisen, dan gewoon opvragen.
Daarop zal het antwoord wellicht nee zijn.

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 21 sep 2017 15:13

Men kan inderdaad vragen wat men wil maar men kan ook altijd weigeren.
Bent u in opdracht van de hoofdzetel op de Luxemburgse zetel gaan werken?
Ik kan fout zijn, maar ik vermoed dat het te maken heeft met de zogenaamde tax equalization.
Wordt er niet dergelijke clausule of verwijzing vermeld in uw contract?

De tax equalization houdt in dat er hypothetische belastingen berekend worden op je (Luxemburgse) bruto basissalaris op basis van de Belgische belastingstarieven die van toepassing zouden zijn mocht je in België op de hoofdzetel blijven werken zijn. Deze hypothetische belastingen worden ingehouden op je brutoloon zodat er voor jou niets verandert, noch in de negatieve noch in de positieve zin, omwille van het accepteren van het werken op de buitenlandse zetel.

Nadien zal je werkgever de effectieve belastingen berekenen die verschuldigd zijn op je brutoloon, dus in overeenstemming met het nieuwe toepasselijke belastingstelsel van je buitenlandse bestemming. De werkgever zal de effectief verschuldigde belastingen dan betalen met de hypothetisch berekende en ingehouden belastingen. Blijkt dat je in een duurder belastingsstelsel zit dan het Belgische, dan zou je werkgever het verschil ten laste kunnen nemen zodat jij geen negatieve gevolgen ondervindt van de wijziging in het toepasselijke belastingsstelsel. Maar omgekeerd, als er meer hypothetische belastingen werden ingehouden dan er effectief verschuldigd zijn, zal dit een voordeel zijn voor je werkgever.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 21 sep 2017 15:46

Vraag gewoon aan uw werkgever waarvoor hij dat nodig heeft, dan hoef je niet te speculeren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 sep 2017 16:13

Op mijn maandelijkse loonfiche staat er enkel een nettoloon. Maar ik vul elk jaar een Belgische belastingsbrief in.
Puur uit interesse: hoe vul je deze in? Als inkomen moet je toch brutobedragen invullen? Of vul je het loon dat je in Luxemburg verdient niet in, in de veronderstelling dat Luxemburg dit belast? Als je inderdaad geen loon invult, welke info kan uw werkgever dan nodig hebben van uw aanslagbiljet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Simonvda
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 sep 2017 17:28

@Jabbe: Verhelderend! Bedankt. Nu nog een paniekvraag: Andere collega's kregen in het verleden soms aanslag van 25.000 euro en meer, maar die werd dan door de werkgever betaald. Omgekeerd moesten ze bij een aanslag in hun voordeel, het bedrag terugstorten aan de werkgever. Als ik mijn aanslagbiljet doorspeel, kent mijn werkgever mijn belastingsvoordelen. Kan hij dan in de toekomst het zodanig uitspelen dat mijn voordeel (van pensioensparen, kinderopvang, dienstencheques, lening, ...) in zijn pocket verdwijnt?
@Mava: Waarom was uiteraard mijn eerste vraag, maar met "iets belastingtechnisch" als enige antwoord, staat de deur voor speculatie open.
@Tom: Op mijn maandelijkse loonfiche staat 1regel (dagen gewerkt xx - dayrate xxxeuro - loon ****). Als ik mijn tax on web open staat er een brutoloon waarvan ik in geen honderd jaar weet hoe het is samengesteld, idem bij de bedrijfsvoorheffing. Vroeger had ik een Belgisch contract bij hetzelfde bedrijf en werd er nooit gevraagd achter mijn aanslagbiljet. Na 10 jaar zit ik nu onder Luxemburg en wordt er wel naar gevraagd. Dus mijn vraag is dezelfde als de uwe. Welke info heeft mijn werkgever nodig? En ik denk dat Jabbe met zijn antwoord dicht in de buurt zit. Raar dat mijn werkgever die info niet kon geven.

BloodNight
Berichten: 621

#10 , 22 sep 2017 08:45

Is het niet mogelijk bepaalde delen van de aangifte onherkenbaar te maken. Dikke zwarte shift op delen die u liever niet wilt dat de werkgever ziet? (Kopie weliswaar) Nu persoonlijk weet ik hier weing van.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 sep 2017 09:07

Omgekeerd moesten ze bij een aanslag in hun voordeel, het bedrag terugstorten aan de werkgever. Als ik mijn aanslagbiljet doorspeel, kent mijn werkgever mijn belastingsvoordelen. Kan hij dan in de toekomst het zodanig uitspelen dat mijn voordeel (van pensioensparen, kinderopvang, dienstencheques, lening, ...) in zijn pocket verdwijnt?
Héél goeie vraag. Veel fiscale voordelen komen voor uit het privé-leven van de werknemer, zoals je zelf aanhaalt. Ik denk niet dat het helemaal kosjer is dat werknemers die belastingen terugkrijgen dit sowieso moeten afstaan aan de werkgever. Het is immers niet de wergever zijn "verdienste" dat zijn werknemers een hypothecaire lening afgesloten hebben / aan pensioensparen doen, etc...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#12 , 22 sep 2017 13:47

Er zijn momenteel te veel waarom-vragen die de hoofdzetel zou moeten beantwoorden.
Ik stel voor dat u zowel bij uw collega(s) in dezelfde situatie gaat polsen, alsook op de hoofdzetel de vragen naar het waarom van de procedure stelt.
Dan kunnen we ook op het forum verder.

Mogelijks speelt ook de Salary Split een rol.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 sep 2017 20:35

@Jabbe: Verhelderend! Bedankt. Nu nog een paniekvraag: Andere collega's kregen in het verleden soms aanslag van 25.000 euro en meer, maar die werd dan door de werkgever betaald. Omgekeerd moesten ze bij een aanslag in hun voordeel, het bedrag terugstorten aan de werkgever.
als de werkgever die afrekening van 25000€ betaald moet de werknemer daar belastingen op betalen(als de belgische wetgeving van toepassing is)
op basis van wat kan de werkgever het bedrag dat je terugkrijgt van de belastingen succesvol opeisen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”