Geen uitkering vanwege dagcontracten?

Kim89
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Geen uitkering vanwege dagcontracten?

#1 , 19 sep 2017 02:38

Beste allen,

ik heb een kleine twee jaar interim gewerkt. Ze werkten er steevast met dagcontracten. Ik heb herhaaldelijk gevraagd of ze het niet in weekcontracten konden omzetten, maar dat was volgens het interim-kantoor onmogelijk omdat het geen opeenvolgende dagen waren.
Ik werkte 3 dagen in de week.

Sinds kort ben ik er ontslagen .
Nu krijg ik te horen bij de ACV dat ik niet in aanmerking kom voor een uitkering.
Omdat mijn dagcontracten steeds voltijds zijn (als in volledige dagen) behoor ik tot de categorie 'voltijdsen'.
Om als voltijdse een uitkering te krijgen moet je op 21 maanden een min van 312 werkdagen hebben gepresteerd. Daar kom ik dus niet aan gezien ik maar 3 dagen per week werkte.

Ze vertelde me dat ik niet als deeltijds werker kan gezien worden omdat ik geen halve dagen werkte of omdat ik geen deeltijds weekcontract heb.
Dit kan toch niet????
Ze hebben toch alle bewijzen dat ik niet voltijds werk? De dagen stegen of dalen soms met drukkere perioden of rustige perioden.
Ik heb gevraagd voor een weekcontract, maar dat kon niet!

Ben ik nu werkelijk zo hard in het zak gezet door het interim kantoor????

Groetjes,

Een zeer gefrustreerde Kim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2017 08:27

Je bent niet in de zak gezet, daar kies je zelf voor.

En je heeft er twee jaar interim gedaan aan 3 dagen in de week, dan heb je zeker veel tijd gehad om een beter werk te zoeken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kim89
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2018 14:43

Beste Denlowie.
Bedankt voor je reactie. Daar ben ik helemaal niets mee.
Ik heb er inderdaad zelf voor gekozen omdat ik daarbij nog studeer voor een bachelor leerkracht lager onderwijs. Het is met de stage-perioden niet haalbaar om dit te combineren met een voltijdse job.
Werk zoeken met een diploma ASO is echt niet zo'n eitje hoor. Dus ik was blij dat ik werk had. Het werk ansich vond ik ook heel leuk.
Maar het feit dat het interim-kantoor mijn zonder medeweten om de 6 maanden heeft ontslagen en terug heeft aangenomen om mij zo met dagcontracten te kunnen laten werken vind ik niet kunnen. Zeker nu blijkt dat ik door heel dat systeem (toen) geen recht had op een uitkering.
Ik had voldoende gewerkt om recht te hebben op een deeltijdse uitkering. Maar wegens een administratief detail krijg ik niets. Ik werk daar en verwacht dat een interimkantoor niet foefelt met contracten. Dat is hun vakgebied en niet het mijne.

Maar toch bedankt voor de steun hoor.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 02 apr 2018 15:33

Om het even samen te vatten: je studeerde 2 jaar om je bachelordiploma te behalen en werkte 3 dagen per week via interimcontracten. Dat is een gebruikelijke procedure. Maar ik denk dat de bachelors en masters die op deze manier tegelijk studeren en werken (meestal om die studies ook te financieren) op basis van die contracten daarna nooit een werkloosheidsuitkering vragen (en krijgen) omdat ze daarna doodgewoon gaan werken. Als ik het goed begrijp heb je je diploma leerkracht Lager onderwijs behaald. Je kan metéén aan de slag omdat dit qua vervangingen tegenwoordig een knelpuntberoep is. Dus tot en met de grote vakantie kan je full-time aan de slag. En heb je zin om Nederlands te geven in het Franstalig (lager) onderwijs: (dat kan en mag je) daar vind je metéén een vaste job met werkzekerheid. https://www.facebook.com/groups/1934500 ... 3/?fref=nf

Terug naar “Andere”