Neppe sollicitanten in mijn naam

vraagske20
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Neppe sollicitanten in mijn naam

#1 , 14 sep 2017 17:14

Dag

Ik krijg spammails van iemand die een CV heeft gemaakt met een verzonnen naam en ook een professionele mail adres heeft aangemaakt met een verzonnen naam.

Nu is het probleem dat hij bij die CV als auteur mijn voor en achternaam heeft gebruikt zodat indien de uitzendkantoren de CV niet geloven naar de auteur kunnen gaan kijken en als ze mijn naam daar zien staan gaan ze ervan uit dat ik die CV heb gemaakt en als nep sollicitant optreed hij zou als telefoonnummer ook 0487111111 opgeven waardoor de uitzendconsulenten nog zekerder gaan zijn dat het een fake sollicitant is.

Ik heb die spammail geopend en in zijn CV stond dat hij in Syrie bij DHL en nog paar logistieke bedrijven heeft gewerkt en ook in Turkije in een bank , dus in het kort is of doet deze persoon zich voor als een hooggeschoolde Syriër.

Hij vraagt geen enkel centje om het niet te doen, hij vertelde me gisteren dat het een hobby is en dat hij morgen(vandaag) bij een vacature van een interimkantoor van bij mij in de buurt zou solliciteren(via de website van de VDAB) met die CV maar naderhand niet zal opdagen, het probleem is dat ik ook in dat kantoor ben ingeschreven als jobstudent. en dat hij de dag nadien bij een ander kantoor zou solliciteren waar ik ook alweer ben ingeschreven, ik denk dat iemand van mijn kennissen het doet aangezien hij/zij enkel kantoren aanwijst waar ik ben ingeschreven als jobstudent.

Wat kan ik doen? ik wil niet dat interimkantoren denken dat ik zulke grappen uithaal en me naderhand in hun zwarte lijst zetten????? :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vraagske20
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 sep 2017 17:53

Niemand die advies heeft? Vdab bellen???? Ik ben ook zo dom geweest om die mails te verwijderen

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 sep 2017 20:08

Je geeft de mensen hier amper 40 minuten om u te antwoorden. Is het dan zooooo dringend. Sommigen hier wachten weken op een respons, maar die komt er uiteindelijk. Vergeet niet dat het hier allemaal vrijwilligers zijn, die een (groot) deel van hun vrije tijd gratis hieraan besteden.
En als het dan al dringend is, zoek dan een betaalde advocaat, die u raad kan geven ( maar dat is niet gratis :evil: )

Reclame

vraagske20
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 sep 2017 20:18

Je geeft de mensen hier amper 40 minuten om u te antwoorden. Is het dan zooooo dringend. Sommigen hier wachten weken op een respons, maar die komt er uiteindelijk. Vergeet niet dat het hier allemaal vrijwilligers zijn, die een (groot) deel van hun vrije tijd gratis hieraan besteden.
En als het dan al dringend is, zoek dan een betaalde advocaat, die u raad kan geven ( maar dat is niet gratis :evil: )
Heb net naar de VDAB gebeld, zij waren ook verbijsterd, ze raden mij gewoon om naar de politie te gaan, maar ik weet uit ervaring dat de politie bij dit soort situaties bijna niks doet, zou ik alle interimkantoren in mijn buurt bellen om te zeggen dat indien ze van xxxx een mail hebben gekregen dat ze er niet in moeten geloven? wat denkt u?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 sep 2017 20:35

zoek dan een betaalde advocaat, die u raad kan geven
beter wat lidgeld betalen aan een vakbond, met het ereloon voor 1 zaak en aftrek syndicale premie kan je al wat jaren lidgeld betalen


voorts niet erg slim om een dergelijke mail te openen, meer dan waarschijnlijk zit je nu met een virus opgezadeld
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

vraagske20
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 sep 2017 23:03

Nou aangezien niemand advies kan geven moet ik er maar mee leren leven, ik zal onterecht in velen interimkantoren hun zwarte lijst staan en dit al op mijn 21ste, dat belooft veel voor later

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 14 sep 2017 23:08

Hij gebruikt een verzonnen naam en tegelijk ook uw naam.
Hoe kan dat nu?

Hoe weet die bij welke interimkantoren je bent ingeschreven????
Laatst gewijzigd door asperger op 14 sep 2017 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 sep 2017 23:24

Het juridisch antwoord is: klacht neerleggen tegen onbekenden. Wat daar verder mee gebeurt, bepaalt het openbaar ministerie.
Het praktisch antwoord is: je betrokken diensten informeren. Vooraf of achteraf.
Het ondernemende antwoord is: een privé detective inschakelen om uit te zoeken wie je gegevens misbruikt.
Zelfs al zou je de persoon in elkaar willen kloppen (wat het onwettige antwoord is), dan weet je nog niet bij wie je moet zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

vraagske20
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 sep 2017 23:53

Hij gebruikt een verzonnen naam en tegelijk ook uw naam.
Hoe kan dat nu?

Hoe weet die bij welke interimkantoren je bent ingeschreven????
In zijn CV heeft hij een verzonnen naam maar bij word kun je ook een naam instellen als auteur, dus wie dat bestand heeft gemaakt en daar heeft hij mijn naam geschreven

vraagske20
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 sep 2017 23:58

Het juridisch antwoord is: klacht neerleggen tegen onbekenden. Wat daar verder mee gebeurt, bepaalt het openbaar ministerie.
Het praktisch antwoord is: je betrokken diensten informeren. Vooraf of achteraf.
Het ondernemende antwoord is: een privé detective inschakelen om uit te zoeken wie je gegevens misbruikt.
Zelfs al zou je de persoon in elkaar willen kloppen (wat het onwettige antwoord is), dan weet je nog niet bij wie je moet zijn.
Ik ben bij zoveel interimkantoren ingeschreven, Asap, konvert interim, manpower, t-interim etc... en niet alleen in mijn gemeente maar ook in bepaald steden, ik weet niet hoe ik dat moet aanpakken om hun op de hoogte te houden..

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 15 sep 2017 09:12

Je weet toch dat de combinatie voornaam en familienaam niet uniek is?
Tenzij hij jouw rijksregisternummer zou gebruiken, lijkt het me niet dat je er veel aan kunt doen.

BrainTrain
Berichten: 496

#12 , 15 sep 2017 10:44

Er zijn toch een paar zaken die niet duidelijk zijn:
- gebruikt hij dan jouw emailadres (in het systeem van de VDAB),
- waarom mailt hij naar jou (of krijg jij gewoon een kopie van die mail als, zogezegd, afzender);
- hoe ben je dan met hem in communicatie gekomen (als hij jouw emailadres gebruikt, dan mail je toch naar jezelf?);
-....

Volgende keer dat je een email ontvangt, die zeker niet verwijderen. Meld hem dat als hij niet meteen met dezse activiteiten stopt, je meteen naar de politie gaat. Toch meteen naar de politie gaan met afgeprinte mail(s) en klacht indienen wegens valsheid in geschrifte, valsheid in informatica, .... weet ik veel wat nog allemaal.

Voor de rest heeft Bart Vissers het goed samengevat wat je opties zijn.

keep us posted

vraagske20
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 sep 2017 12:28

Je weet toch dat de combinatie voornaam en familienaam niet uniek is?
Tenzij hij jouw rijksregisternummer zou gebruiken, lijkt het me niet dat je er veel aan kunt doen.
In de CV zelf heeft hij een verzonnen naam gebruikt, dat is dus niet mijn voor en achternaam maar als auteur van het document heeft hij mijn naam ingesteld de CV ziet er ook niet echt professioneel uit en een telefoonnummer als 0487111111 maakt het nog zekerder dat het om een nep sollicitant gaat en wat doen de mensen dan? ze kijken naar de auteur van het document en daar staat dan mijn naam op waardoor ze gaan denken dat ik die document heb gemaakt. This zeer slim gespeeld en ik sta er machteloos tegenover.. Hij heeft nergens een verzonnen of mijn rijksregisternummer gebruikt

vraagske20
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 sep 2017 12:33

Er zijn toch een paar zaken die niet duidelijk zijn:
- gebruikt hij dan jouw emailadres (in het systeem van de VDAB),
- waarom mailt hij naar jou (of krijg jij gewoon een kopie van die mail als, zogezegd, afzender);
- hoe ben je dan met hem in communicatie gekomen (als hij jouw emailadres gebruikt, dan mail je toch naar jezelf?);
-....

Volgende keer dat je een email ontvangt, die zeker niet verwijderen. Meld hem dat als hij niet meteen met dezse activiteiten stopt, je meteen naar de politie gaat. Toch meteen naar de politie gaan met afgeprinte mail(s) en klacht indienen wegens valsheid in geschrifte, valsheid in informatica, .... weet ik veel wat nog allemaal.

Voor de rest heeft Bart Vissers het goed samengevat wat je opties zijn.

keep us posted
1. - Hij is niet geregistreerd op de website van de VDAB, je kunt zonder te registeren solliciteren op de website van de VDAB door op vacatures te klikken en als je dan op "solliciteer" klikt word je naar de website van het interimkantoor zelf verbonden en daar kun je dan zonder je rijksregisternummer solliciteren en of zonder in te loggen solliciteren.
2.- Hij mailt naar mij maar de reden weet ik niet, het is zeker een flauwe grap maar this wel dreigend en ik weet niet hoe ik dit kan aanpakken, de politie doet niks, de VDAB zei dat ze niks kunnen doen dus sta ik er alleen voor..
3. - Ik weet niet van waar hij mijn e-mail adress heeft maar waarschijnlijk gaat het om een kennis of iemand van een interimkantoor die met mij speelt, want zij kunnen mijn mail adres ook zien.

Politie doet niks, VDAB kan ook niks doen ik vind dit wel dreigend, ondertussen heeft hij/zij zijn/haar mail adres inactief gemaakt(dus verwijderd) waarschijnlijk is hij of zij dan ook gestopt met zulke toeren maar ik weet niet wat ik nog kan doen

vraagske20
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 sep 2017 13:13

Ik hoop dat ik hierdoor niet aangesproken wordt op "nepsollicitant" want dat zijn mensen die sociale fraude plegen en ik ben nog een student

Terug naar “Andere”