Beste,
ik heb al behoorlijk wat informatie trachten in te winnen via dit forum alsook andere kanalen, echter zonder succes.
De situatie is niet echt de meest vanzelfsprekende...
==>
ik heb gewerkt als bediende ( vast contract onbep. duur) tot en met 07/12/2016
Op die dag heb ik mijn ontslag gekregen. Kort daarop heb ik een behoorlijk bedrag ontvangen qua verbrekingsvergoeding, alsook het enkelvoudig & dubbel vakantiegeld.
Van zodra ik kon heb ik een werkloosheidsuitkering aangevraagd, deze is van kracht gegaan van zodra de "gedekte" termijn dmv de verbrekingsvergoeding afgelopen was. Ik heb tot en met begin september werkloosheidsuitkeringen ontvangen.
Sinds begin september ben ik tewerkgesteld als bediende (voltijds onbep. duur)
Mijn vragen / opmerkingen:
1) in de loop van 2017 heb ik geen vakantiegeld ontvangen tijdens mijn werkloosheid ( logisch... want dit werd al betaald bij de verbrekingsvergoeding)
2) In 2017 heb ik nog geen enkele dag vakantie opgenomen ( waar ik normaal gezien recht heb op standaard vier werken neem ik aan als bediende want ik heb in 2016 een volledig jaar gewerkt ( kan ook iets minder zijn )
vragen:
A) MOET ik deze dagen effectief nog opnemen dit jaar ? dat is behoorlijk wat op korte termijn ....
B) Indien ik deze niet opneem en deze links laat liggen, word dan mijn loon gewoon voor de komende maanden tot einde van het jaar gewoon betaald zoals normaal ?
C) Hoe zit het concreet met het vakantiegeld van volgend jaar ? word er dan bv. 4 weken in mindering gebracht ?
Ik denk persoonlijk van niet aangezien het " voorgaande jaar " namenlijk dit jaar 2017 er geen vakantie opgenomen zou zijn, en ook maar prestaties geleverd zijn dan van -/+ 3 maand.
Het zou immers toch niet "normaal" zijn dat men gaat terugkijken in 2018 op geleverde prestaties/vakantieregeling in 2016 ?
D) tijdens mijn werkloosheid zei men dat het belangrijk is alle vakantiedagen waar ik recht op heb, op te nemen voor einde 2017 anders zou dat in mindering gebracht worden bij de uitkering van december 2017, echter... zijn er geen uitkeringen meer sinds september
E) hoe gaat de vakantieregeling , enerzijds qua aantal dagen alsook eventuele uitbetalingen / inhoudingen er dan uitzien in 2018 ?
bv. is dat dan vakantiegeld berekend op de periode van september tot en met december 2017 ? dus een kleine" uitbetaling "
F) iddem als vraag A: als ik geen dagen vakantie neem dit jaar, dient er toch ook niks " af ge hoduen te worden " op mijn salaris eind dit jaar december ?
G) als er WEL dagen opgenomen worden dit jaar , worden deze dan gewoon doorbetaald als bediende ? en hoe uit zich dat naar volgend jaar bij de vakantiegeld-periode?
graag wat verduidelijking & alvast bedankt !