vakantiegeld / complex

yamahar
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vakantiegeld / complex

#1 , 12 sep 2017 22:30

Beste,

ik heb al behoorlijk wat informatie trachten in te winnen via dit forum alsook andere kanalen, echter zonder succes.
De situatie is niet echt de meest vanzelfsprekende...

==>

ik heb gewerkt als bediende ( vast contract onbep. duur) tot en met 07/12/2016
Op die dag heb ik mijn ontslag gekregen. Kort daarop heb ik een behoorlijk bedrag ontvangen qua verbrekingsvergoeding, alsook het enkelvoudig & dubbel vakantiegeld.

Van zodra ik kon heb ik een werkloosheidsuitkering aangevraagd, deze is van kracht gegaan van zodra de "gedekte" termijn dmv de verbrekingsvergoeding afgelopen was. Ik heb tot en met begin september werkloosheidsuitkeringen ontvangen.

Sinds begin september ben ik tewerkgesteld als bediende (voltijds onbep. duur)

Mijn vragen / opmerkingen:

1) in de loop van 2017 heb ik geen vakantiegeld ontvangen tijdens mijn werkloosheid ( logisch... want dit werd al betaald bij de verbrekingsvergoeding)

2) In 2017 heb ik nog geen enkele dag vakantie opgenomen ( waar ik normaal gezien recht heb op standaard vier werken neem ik aan als bediende want ik heb in 2016 een volledig jaar gewerkt ( kan ook iets minder zijn )

vragen:

A) MOET ik deze dagen effectief nog opnemen dit jaar ? dat is behoorlijk wat op korte termijn ....
B) Indien ik deze niet opneem en deze links laat liggen, word dan mijn loon gewoon voor de komende maanden tot einde van het jaar gewoon betaald zoals normaal ?
C) Hoe zit het concreet met het vakantiegeld van volgend jaar ? word er dan bv. 4 weken in mindering gebracht ?
Ik denk persoonlijk van niet aangezien het " voorgaande jaar " namenlijk dit jaar 2017 er geen vakantie opgenomen zou zijn, en ook maar prestaties geleverd zijn dan van -/+ 3 maand.
Het zou immers toch niet "normaal" zijn dat men gaat terugkijken in 2018 op geleverde prestaties/vakantieregeling in 2016 ?
D) tijdens mijn werkloosheid zei men dat het belangrijk is alle vakantiedagen waar ik recht op heb, op te nemen voor einde 2017 anders zou dat in mindering gebracht worden bij de uitkering van december 2017, echter... zijn er geen uitkeringen meer sinds september
E) hoe gaat de vakantieregeling , enerzijds qua aantal dagen alsook eventuele uitbetalingen / inhoudingen er dan uitzien in 2018 ?
bv. is dat dan vakantiegeld berekend op de periode van september tot en met december 2017 ? dus een kleine" uitbetaling "
F) iddem als vraag A: als ik geen dagen vakantie neem dit jaar, dient er toch ook niks " af ge hoduen te worden " op mijn salaris eind dit jaar december ?
G) als er WEL dagen opgenomen worden dit jaar , worden deze dan gewoon doorbetaald als bediende ? en hoe uit zich dat naar volgend jaar bij de vakantiegeld-periode?

graag wat verduidelijking & alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 sep 2017 17:56

Je hebt geen 4 weken verlof in 2017.
Ook deze zijn al uitbetaald samen met je ontslag.
Op je loonfiche zal je normaal zien staan "enkelvoudig verlofgeld 2016" en "vooruitbetaling enkelvoudig verlofgeld 2017", het kan ook anders verwoord zijn, of zelfs samengevoegd tot 1 rubriek (wat het analyseren moeilijker maakt).

Met deze info in je achterhoofd, heb ik hier wat antwoorden:

A) Niet van toepassing dus. Behalve aanvullende vakantie (zie E).
B) Ja, aangezien je geen dagen hebt. Dagen die je wel zou opnemen (in feite heb je wel recht op de dagen op zich, als je dit kan bewijzen met je vakantie-attest) zullen onbetaald blijven.
C) In 2018 zul je inderdaad terug 20 dagen hebben, met recht op vakantiegeld.
D) Klopt, aangezien deze dagen dan uitbetaald worden door de werkgever (in dat geval is dit de RVA). Hetzelfde geldt voor langdurig zieken. Aangezien je terug aan het werk bent, is dit dus niet van toepassing voor jou.
E) Je zal alvast 7 volle dagen krijgen, voor die 4 maanden die je nu werkt. De andere 13 zijn van het type "aanvullende vakantie". Die dagen krijg je in principe dan een voorschot op je vakantiegeld 2019 (of 2018 bij antwoord A).
F) Inderdaad.
G) Ja, deze worden doorbetaald in eerste instantie. Dit wordt wel verrekend, aangezien je nog geen verlofkrediet bij je huidige werkgever opgebouwd hebt. Meestal wordt dit in mei/juni verrekend.

Skoldt
Berichten: 159

#3 , 15 sep 2017 11:35

Blaatpraat, klopt niet helemaal.

Voor 2017 is er een vakantierecht van 19 dagen. Als je als bediende in dienst komt voor een nieuwe werkgever dan moet er steeds een verrekening gebeuren van het vakantiegeld (dit om discrepantie weg te werken tussen de huidige bezoldiging en de bezoldiging in voorgaande job). Wanneer betrokkene haar vakantie opneemt is dit in principe betaalde vakantie.
Voor 2018 zal er maar vakantierecht ontstaan vanaf 1/9/2017. Dat wil zeggen 7 dagen jaarlijkse vakantie in 2018. De periode gedekt door verbrekingsvergoeding in 2017 wordt niet gelijkgesteld voor de berekening van vakantie (je opzeg effectief presteren is wel gelijkgesteld).
Als je als bediende je vakantie niet opneemt, moet je de resterende dagen uitbetaald krijgen van je werkgever (deze heeft ze immers moeten verrekenen - zie hierboven). Vele mensen laten dit echter zo, maar weet dat je dan geld verliest.

Reclame

Terug naar “Andere”