Hoi allemaal,
graag had ik willen weten of een werkgever zijn werknemers kan verplichten om taken uit te voeren die oorspronkelijk niet tot het takenpakket behoorde? En wat als dit fout loopt? Heeft de werknemer dan nog recht op een tegemoetkoming van de verzekering?
Ik schets even kort de situatie:
Ik werk als verzorgend personeel in een woonzorgcentrum. Dus heb ik, net als mijn collega's, verzorgende taken uit te voeren. Maar sinds eind 2016 verwacht de directie van ons dat wij de afwas na de maaltijden van al onze residenten (+- 35 per dienst) op ons nemen nadat er problemen waren in de rusthuiskeuken. In eerste instantie was dit een tijdelijke oplossing. Maar na korte tijd heeft de directie gemerkt dat dit wel heel handig is voor het keukenpersoneel: zij hoeven geen afwas meer te doen. Eerst werd er een huishoud afwasmachine op elke dienst geïnstalleerd. Nu hebben we een afwasmachine gekregen, zoals in de horeca, per dienst. Zoals in zovele rusthuizen staan ook wij serieus onderbemand en dan krijgen wij de afwas er nog bij... Dit geeft een nog grotere werklast, conflicten tussen collega's,... Alsof dit nog niet genoeg is, eist de directie nu ook nog dat we de keuken van elke dienst dweilen (de afwas geeft veel watersporen/vuil op de vloer). Bovendien is deze vloer hier niet voor gemaakt: de vloer is vaak kletsnat waardoor er vroeg of laat iemand uitschuift. En als er zo'n bak met afwas op iemands voeten valt, dan is een fractuur niet uitgesloten. We hebben hier ook geen aangepast schoeisel voor.
Dus vandaar de vraag die veel collega's zich luidop stellen: mogen wij deze taken weigeren uit te voeren aangezien wij aangenomen zijn als verzorgend personeel en dus niet als poets- of keukenpersoneel? En wat als we een arbeidsongeval hebben hierdoor (bvb uitschuiven, een bak op iemands voeten laten vallen,...); kan de verzekering dan moeilijk doen omdat dit niet tot ons takenpakket behoord?
Alvast bedankt voor jullie advies.
Jmi17